Hirdetés

Metróállomás a norvég erdő közepén

A Sporaarchitects, karöltve az Austigard Arkitektur csapatával egy igazi álom metróállomást álmodott meg Skøyenbe. 

Hirdetés

Az Austigard Arkitektur és a Sporaarchitects csapata új metróállomást tervezett Skøyenbe, Oslo új magasházas, frekventált fejlesztési területére. A nemzetközi tervpályázaton a közös koncepcióval 2. díjat nyertek. Az építészeti koncepció egyrészt a metróállomások igazi lényegére reagál, az emberek folyamatos áramlására, másrészt utal környezetére, a norvég fjordok és tengerpartok jellegzetes kacskaringós partvonalára, a norvég fenyő kanyargós textúrájára, sőt, a közelben élt és alkotott Edvard Munch tájképeinek expresszív atmoszférájára. Ezek együttesen hozzák létre azt az álomszerű földalatti tájat, mely kitekint a város felé.
 

A Sporaarchitects munkáiban gyakran a váratlan, kifordított helyzetekre irányul a figyelem. Ez jellemezte a Fővám tér és a Szent Gellért tér metró állomásának koncepcióját is, ahogy ez jellemzi a Skoyen állomásának most elkészült pályázati anyagát is. Hirtelen megpillantva a látványterveket, rögtön a két budapesti állomás terei jutnak eszünkbe, de tovább nézve rájövünk, hogy ez ennél sokkal több. Az építészek nem álltak meg a friss és korszerű építészeti térnél, a látványvilágnál, hanem egy érdekes csavart is belevittek a koncepcióba: behozták a természetet. A rohanó tömegben, a suhanó szerelvények között egyszer csak ott van előttünk az északi erdő. Beépült az állomás minden apró szegletébe: átszűrődő fénysugarak, a mennyezeten túlnyúló fák, olykor szemerkélő eső. Igen, annak ellenére, hogy ez egy beltéri állomás, a mennyezetet úgy tervezték, hogy az az ég felé megnyíljon és így az állomás ténylegesen eggyé válljon a természettel: az utasok mélyen a föld alatt is megtapasztalhatják az időjárás változékonyságát.

Az épületet úgy tervezték, hogy a nyílásokon az állomás területére beeső víz frissen tartsa a félemeleten elhelyezett növényzetet. Aggodalomra semmi ok, a tervezők minden áttörés helyét pontosan kiszámolták, így az eső szigorúan csakis a növényeket éri, a peronok védve maradnak. De nemcsak az eső, a napfény is mindenhová bekúszik majd. Homályló északi fényével különösen reggel és az esti órákban tölti meg a tereket, a betontengerből átvisz minket az erdőbe. 

Az állomás csupasz betonfalai erős vázként védik ezt a különleges univerzumot. Ezzel a kemény vázzal alkot kontrasztot a mennyezet: lyukakkal áttört, hullámzó puha fa, ami átereszti a fényt, elérve ezzel a terek meleg, barátságos hangulatát. Emellett ezek a földbe vájt lyukak segítenek az eligazodásban is: mivel az utasoki kilátnak a felszínre, egyszerűbben be tudják azonosítani, hogy a város éppen melyik részén járnak. Az utcán járva először észre sem lehet venni az állomást, hiszen nincsenek a földből kiemelkedő dobozok, helyette fák és mélyedések vannak, valamint egy tiszta, átlátható, rendezett köztér. 

"Nagyon szeretjük ezt a tervet, mert zsigerből jött mindannyiunknak és sikerült összhangba kerülnünk a feladattal és egymással úgy, hogy valami újjat próbáltunk ki. Találtunk olyan közös fogópontokat, amik használhatók voltak, és amik tipikusan az adott helyszínről szólnak: a fjordok görbe vonalai, a fenyőfa anyaga, Munch expressionizmusa vagy a közelben talált viking hajók szerkezete. Őrültség faszerkezetből metrót építeni, de mi kitaláltuk, hogyan lehetne." - meséli Hatvani Ádám. 

Ez a koncepció megvalósítható ott, ahol van elég fa és van elég akarat. A technika és a tudás nálunk nem hiányzik hozzá. Mi örülnénk, ha ez a koncepció valósággá válna, és annak még jobban, ha itthon is látnánk hasonló jó példákat. 

 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Ezeket a magyar épületeket jelölték a Mies van der Rohe-díjra

Ezeket a magyar épületeket jelölték a Mies van der Rohe-díjra

Idén kilenc magyar épület is pályázik a Mies van der Rohe díjra. 

Üveg, beton és vas hármasa

Üveg, beton és vas hármasa

Karakteres, funkcionális és jövő orientált az EGM Architects tervezte holland irodaház, amely egy hajóépítőállomáson épült fel. 

Ipar a tájban - Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő

Ipar a tájban - Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő

"Az építmény koronája, központi eleme az emeleti, a padlótól a mennyezetig üvegezett épülettest." 

Hirdetés