Olyan épületek fűződnek a néhai építész nevéhez, mint Brazília első modern művészeti múzeuma és a Casa de Vidro.

Lina Bo Bardi olasz származású brazil építész, író, illusztrátor, díszlettervező és designer, aki modernista stílusát választott hazájának kultúrájához és hagyományaihoz alakítva alkotta meg, poszthumusz kapja az Arany Oroszlán életműdíjat az idei Velencei Építészeti Biennálén, amit május 22-től rendeznek meg.

Foto: © La Biennale di Venezia

Közel ötévtizedes karrierje alatt Bo Bardi tervezett épületeket, székeket és színházi díszleteket is Brazíliában. Építészeti munkái között olyan lakóépületekről vált ismert, mint a Casa de Vidro (Üvegház), kulturális épületek és közintézmények terén pedig legismertebb épületei a SESC – Fábrica da Pompéia, amelynél egy acéldobgyárat alakított át közösségi központtá, valamint Brazília első modern művészeti múzeuma, a Museu de Arte de São Paulo (MASP), ami egy piros oszlopokkal a földhöz rögzített, üveg és beton épület.

Casa de Vidro, azaz az Üvegház São Paulóban. Fotó: Thiago Esperandio/Ministério da Cultura / Wikipedia

Hashim Sarkis, a Massachusettsi Műszaki Egyetem építészeti és tervezési iskolájának dékánja, az idei biennálé kurátora régóta esedékesnek nevezte az 1992-ben, São Paulóban elhunyt Bo Bardi életművének elismerését. Sajtóközleményében így méltatta Bo Bardi munkásságát és örökségét:

„Ha van egy olyan építész, aki a legmegfelelőbben testesíti meg a Biennale Architettura 2021 témáját, az Lina Bo Bardi. Tervezői, szerkesztői, kurátori és aktivista karrierje felhívja a figyelmet az építész, mint a kollektív víziók résztvevőjének és fontos építőjének szerepére. Lina Bo Bardi élete az építész kitartását is jól példázza, aki kreatív, nagylelkű és optimista tudott maradni még a háborúk és politikai viszályok idején is. "

A São Paulo Művészeti Múzeumot az 1950-es években tervezte Lina Bo Bardi. Fotó: wikipedia/ Gaf.arq.

Sesc Pompéia. Fotó: Cuiabá / WikipediaFotó: Cuiabá / Wikipedia

Lina Achillina Bo Olaszországban született, és a Római Egyetemen tanult építészetet, majd diplomája megszerzése után Milánóba költözött. Mivel a második világháborúban megsemmisült az irodája, Bruno Zevivel közösen megalapította a Cultura della Vita kiadványt. Az olasz Kommunista Párt tagjaként ismerte meg Pietro Maria Bardi kritikust és művészettörténészt, akivel Brazíliába költözött. Új hazájában Bo Bardi elkezdte felszívni az ottani új hatásokat, és antropológiai szempontból tanulmányozta a brazil kultúrát, függetlenül attól, hogy Rio de Janeiróban, São Paulóban vagy Salvadorban tartózkodott. Örökségét tükrözik az általa tervezett emblematikus projektek: az Üvegház - a racionalista művészet ikonikus alkotása Brazíliában -, a Sao Paulo Művészeti Múzeum (MASP), a Solar do Unhão 1940-es rekonstrukciója, az 1964-ben megalkotott Chame-Chame Ház, a Sesc Pompéia 1977-ben és a Teatro Oficina 1984-ben.

Az építészeti Arany Oroszlán díjat 2018-ban Kenneth Frampton brit építész kapta meg, utoljára pedig 2010-ben ítélték oda poszthumusz, akkor a japán Kazuo Shinoharának.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„Az emberek költeni akarnak”

„Az emberek költeni akarnak”

Portfolio Property Investment Forum 2020.

A MINI legújabb modellje „sokkal inkább egy nappali, mint egy autó”

A MINI legújabb modellje „sokkal inkább egy nappali, mint egy autó”

A Vision Urbanaut-ban a műszerfal kanapévá, a szélvédő terasszá alakítható át.

Újgenerációs épületegyüttes, zöld környezetben

Újgenerációs épületegyüttes, zöld környezetben

A Dürer Park projekt keretében teljesen megújul az Ajtósi Dürer sor mögötti 3,7 hektáros terület.

Hirdetés