Két új közösségi teret avattak Nógrád megyében a Közösség-Tér-Település program hallgatói.

A KTT csapatának második évfolyama Diósjenő és Nógrád településein végzett közösségi fejlesztéseket a helyiek aktív közreműködésével.

 

A Közösség-Tér-Település csapata 2019-ben vágott bele abba a gyakorlati programba, amely felsőoktatásban résztvevő hallgatókkal dolgozik hazai kistelepülések fejlesztésén. A program célja kettős, hiszen amellett, hogy a KTT lehetőséget teremt a hallgatók számára, hogy élesben is kipróbálhassák magukat és kézzel fogható szakmai tapasztalatokra tegyenek szert, a képzési programnak település- és vidékfejlesztési missziója is van. Ebből adódóan, a program többek között építész és közösségszervező hallgatóknak szól, emellett a szervezők közösségi és civil szakértő szakos hallgatókat, a kulturális mediáció és humánökológia területén, az urbanisztika és a tájépítészet, illetve további rokonterületeken tanuló hallgatókat is várnak.



Mi is az a KTT?

A program három pilléren alapszik. A hallgatók mindenekelőtt egy egyhetes alapozó képzésen vesznek részt. A felkészítő hét célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek egymással, mentoraikkal, valamint képzőikkel és természetesen a közösségi tervezés módszertani alapjaival. A hét során a hallgatók interaktív műhelymunkákon és tréninggyakorlatokon keresztül ismerkednek a közösségi tervezés és azon belül is a közösségi tér tervezésének gyakorlatával. Ezt követi az a nyolc hónapos terepmunka, közösségi tervezési folyamat, mely során a hallgatók felmérik a helyi igényeket és szükségleteket, támogatják a döntési helyzeteket és építészeti, térbeli megoldásokat javasolnak rájuk. Így a sokrétű egyeztetéseknek köszönhetően jutunk el egy, helyben elfogadott és támogatott, helyi igényekre szabott szabadtéri közösségi tér tervéhez, melyet a nyár folyamán a hallgatók, mentoraik és a helyi lakosok együtt megépítenek.

A KTT nyári építőtáborai közösségi építések, melyekben nagy hangsúlyt helyezünk a helyi lakosok bevonására. Nem volt ez másként a korábbiak során Martonfa, Magyaregregy, valamint Szászvár esetében sem – ahol az előző évek során már lezajlott néhány közösségi tervezés. S ennek folytán az érintett baranyai kistelepülések saját, új közösségi terekkel bővültek a program keretében. A korábbi közösségi tervezéseket követte idén Nógrád megye két települése, ahol a KTT második évfolyama 2022 nyarán egy-egy szabadtéri ifjúsági teret hozott létre a helyiek aktív részvételével.



Nógrád megye és a második évfolyam

A Közösség-Tér-Település program második évfolyama 2021 őszén kezdte el két szomszédos település, Diósjenő és Nógrád közösségi tervezési folyamatát. A községekkel való ismerkedés során, kutatómunkával, kérdőívekkel, interjúkkal, önkéntes helyi „idegenvezetők” által vezetett sétákkal gyűjtötték össze a hallgatók az ott élők térélményeit, benyomásait és szokásait. Ezeket a KTT csapata egy-egy hatalmas közösségi térképen Lego kockákkal modellezve mutatta be a települések civil vezetőinek és önkormányzati képviselőinek arra keresve a választ, hogy mely tereken szeretnének a helyiek leginkább változtatni és mik azok a funkciók, amik hiányoznak a település tereiből.

Diósjenőn a felújítandó terek kérdése mozgatta meg jobban a résztvevőket, és végül a négy kiemelt helyszín közül online szavazással a döntő többség az iskola udvarát választotta. Nógrádon a hiányzó funkció kérdése indította el a gondolkodást, és egy ifjúsági közösségi tér létrehozása fogalmazódott meg igényként. Ennek helyét a fiatalokkal közös tervezés végül az iskola mögötti betonozott területen és annak környékére jelölte ki. Így esett, hogy a KTT második évfolyama két iskolaudvart gondolhatott és építhetett újra. Nem szem elől tévesztve azt a szempontot, hogy míg Diósjenőn elsődlegesen a napközbeni, iskolás használatra kellett figyelni, addig Nógrádon, a tér nyitottsága és a helyi szándék szerint is, iskolán kívüli használatra is meg kellett feleljen a végeredmény.

„A gyerekek és a pedagógusok bevonásával indítottuk el a tervezés második (tér tervező szakaszát), amiben a napi térhasználattól kezdve az évszakonként változó szokásokig, a tízórai szünet játékaitól az évnyitóig minden szempontot igyekeztünk feltérképezni, megismerni és megtalálni a valós igények és a tér adta, a használók által nem mindig felismert lehetőségek találkozásait.” – mondta Kovács Vanda, a KTT programvezető társalapítója.

A tervet Diósjenőn a hallgatók részéről Krusinszky Kitti fogta össze, építész szakmai mentora Tátrai Ádám (CAN Architects) volt.
 

„Az iskolának két merőben különböző méretű és hangulatú udvara van Diósjenőn. Van a kisszünetekben használt belső, betonos kisudvar, ami elképesztően meleg tud lenni, és a csíkfogócskán kívül - a burkolatok találkozási pontjain lehet csak futni - nem sok játékra és pihenésre adott lehetőséget. Ide színes, strapabíró raklapbútorokat, hencsergőket terveztünk, melyeken egyszerre több kisebb csoport is kényelmesen elfér.

A gyerekek vágyai szerint a felsősöknek és az alsósoknak is készült belőle egy-egy darab, ahogy az igazságos elosztással számoltunk a régi padok felújítása és elhelyezése során is. A krétafalat, melyre év végén írni szoktak, táblafestékkel erősítettük meg, és a benti játéklehetőségek bővítésére aszfaltfestést terveztünk. Fontosnak éreztük, hogy a leggyakrabban használt belső udvaron változtassunk, de látva a nagyudvar káprázatos adottságait, még fontosabb volt, hogy messziről jött emberként rámutassunk az abban rejlő lehetőségekre.

Kevés gyerek mondhatja el magáról, hogy az iskolaudvaráról olyan mesés kilátás várja, mint itt a Börzsöny. A kilátó, kinéző építményünk erre akarja felhívni a figyelmet. Egyrészt a belső udvarból kifelé invitál, másrészt megállít és rámutat a gyönyörű panorámára. Természetesen a tervezésben a játék kiemelten fontos volt, így inspiráltak minket a gyerekek rajzos tanácsai és a saját játékpedagógiai tapasztalataink is. Ez a kinéző, lehet bástya egy hócsatában, stég az Óperenciás tengeren, de rönklábainál akár barlang is, vagy a szomszédos királyi palota. Mert átellenében, a futó pálya másik oldalán pont rálátni az archaikus kisházunkra, ami pont olyan, mint a gyerekrajzok házikója. Ahol folytatódhat, vagy kezdődhet egy másik játék és lehet egy fogócska menedéke épp úgy, mint egy osztály közös tízórai helyszíne.

Melléje, ha nem is építményként, de térelemként kerültek elhelyezésre egy körben a tölgyfazsámolyok - külön köszönet érte az Ipoly Erdő Zrt. - Diósjenői Erdészetének - melyek már az irányított játékhoz és a kültéri tanórákhoz is helyet adhatnak.” – árulta el Kovács Vanda.


Ezzel szemben, a nógrádi iskola mögött, a patak partján található aszfaltozott kör hajdan piactérnek készült. A mögötte lévő ideiglenes sitt lerakó telep iskolai használatát veszélyessé tette, de a gyerekek még így is láttak benne fantáziát, így a KTT terveihez az önkormányzat jelentős hozzájárulására is szükség volt. A sitt lerakó felszámolásával és a földmunkának köszönhetően a hallgatóknak és mentoraiknak lehetőségük volt egy komplex térben gondolkodni, melyben a fiatalok aktív kikapcsolódásról és pihenésről alkotott elképzelései találkozhattak a tanári karéval is, akik a torna órákra és a szabadtéri tanítás lehetőségekre fókuszáltak.

„Hangsúlyozva a pálya izgalmas körét, három különböző méretű íves raklapbútort helyeztünk el a tér körül, melyek labdafogóként, lelátóként és pihenőként is működnek. De örömmel láttuk, hogy még ezek sem pihenésre, hanem inkább szaladgálásra hívják a gyerekeket. Az aszfalt színes festést kapott, melyen így különböző ügyességi- és labdajátékokat is lehet játszani. A régi sitt helyére pedig egy több öblös, lépcsős hencsergő készült, ahonnan lehet drukkolni a játékosoknak, ficakjaiban kisebb társaságok is kényelmesen elférnek egymás mellett, de akár egy egész osztálynak is lehet szabadtéri órát tartani a napvitorlák árnyékában. Mindezek mögé, a Börzsöny ívét megidézve egy hullámzó nádkerítés került, lezárva az úttól a gyerekek terét és felvezetve az idősebb használókat a magasabbra rejtett tűzrakóhoz.” – tudtuk meg Kovács Vanda képzésvezetőtől.

A nógrádi tervet a hallgatók részéről Halupa Eszter fogta össze, építész szakmai mentora Németh Dávid (CAN Architects) volt.
 

Időközben már megnyílt a lehetőség a jelentkezésre a harmadik évfolyamba. A KTT szeptember 15-ig fogadja az új hallgatók regisztrációját. A harmadik évfolyam munkája októberben indul, a célállomás 2023-ban pedig a Veszprém megyében található Kisapáti települése lesz.

 

 

Forrás: sajtóanyag

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Közösségi építésekkel búcsúztatják a nyarat Szászváron

Közösségi építésekkel búcsúztatják a nyarat Szászváron

Finisbe ért a Közösség – Tér – Település programjának első évfolyama.

Két új közösségi tér született Baranyában – Patak Party és Fölsőkúti Pihenő

Két új közösségi tér született Baranyában – Patak Party és Fölsőkúti Pihenő

A Közösség-Tér-Település (KTT) első saját építőtáboraiban tervezték meg őket közösségszervező és építész hallgatók.

Hétfőn indul a Közösség-Tér-Település programjának első saját építőtábora

Hétfőn indul a Közösség-Tér-Település programjának első saját építőtábora

A program közösségszervező és építész hallgatókkal dolgozik magyarországi kistelepülések fejlesztésén.

Hirdetés