A Csehország 2025-ös Osakai Világkiállítási pavilonjára kiírt pályázat 3. díjas terve 

A karakteres geometrikus design mintha az OCTOGON online márciusi tematikája kedvéért született volna. Ki hinné, hogy mindez égi kertet szimbolizál? A cseh Világmindenség úgy tűnik – a magyarral ellentétben – nem sámándobok és életfák kétes építészeti minőségű átiratának mesebeli tája, hanem esztétikailag emészthetővé tett, színtiszta logika – legalábbis a Mjölk architekti szerint.
 

 

A Mjölk architekti által az oszakai Világkiállításra tervezett Cseh Köztársaság pavilonja Csehországot olyan helyként mutatja be, amelyről lakói már több mint ezer éve gondoskodnak. Kertként Európa közepén, mely helyet biztosít az embereknek tehetségük és kreativitásuk kibontakoztatására, értékes örökségük megvédésére. A pavilon Csehországot olyan tájhoz hasonlítja, amely több millió megművelt kertből áll, egyetlen közös égbolt alatt.

 


 

A pavilon koncepciója a felhőkben lévő kert ötletén alapul. Az építészet, a belső elrendezés és a dramaturgiai koncepció lehetővé teszi a látogatók számára, hogy testben és lélekben kapcsolatba kerüljenek a kiállítás központi gondolatával. Illusztrálja a földhöz fűződő viszonyt, a természet szeretetét, és a kortárs tehetségek munkáját, azokat a tudományterületeket, amikre Csehország büszke lehet. Csehországban számos stúdió működik, melyek globálisan is sikeres számítógépes játékokat készítenek. Ugyanígy kiemelkedő terület az időjárás előrejelzése. Ezeket az értékeket egyesíti a tetőkert mennyezete alatt látható, több művész együttműködésével született vetítés, amely egy program segítségével a kék ég élethű benyomást kelti, és a rajta úszó felhők folytonos változásával álmodozásra ösztönzi a nézőket. 

A kiállítás a természeti jelenségek megértését reprezentáló történelmi anyagok és eszközök bemutatását ötvözi a környezetvédelem és fenntarthatóság témájában megfogalmazott technológiai és szellemi víziókkal. A látogatók egymás mellett láthatják a prágai Klementinum 18. század közepéről való mérőműszereit, és a brünni tudósok legújabb felfedezését a biolumineszcens technológia területén. A nézők interaktív játékokon keresztül kapcsolódhatnak be a történetbe. A kiállítás célja egyben a cseh művészet tágabb kontextusban történő bemutatása is, ezért cseh tervezők, üvegesek, építészek alkotásai, hanginstallációk és zenei kompozíciók is helyet kapnak.

 

 

A pavilon központi motívuma a felhő, amely a látogatók feje fölött lebeg, akik a magaslati kert felé igyekeznek. Az úton felfelé patak kíséri őket, melyet Oszaka mindig csapadékos időjárása táplál. A pavilon belsejében csak a vetített égboltra nyílik kilátás. A földszint közterület, fedett átriummal, ahonnan két lépcső indul az emeletre. Az egyedi, 3D-nyomtatással készült lépcsők stilizált tájat alkotnak az épület közepén, a faoszlopok és panelek ortogonális rendszerében érezzük a természet érintését. Az emeletet a cseh konyhának szentelték, olyan belső terekkel, melyek ösztönzik a személyes kapcsolatokat. A gasztró sarok felett egy többfunkciós nézőtér található, amely aktívan részt vesz a pavilon kurátori dramaturgiájában.

 


Az épület legfelső szintjén két világ – az ég és a kert – találkozik. A tetőkert alatti égbolt egyszerre kiállítótér és zártkörű rendezvények helyszíne. A teherhordó szerkezet finom hálójában művészi tárgyak keverednek funkcionális elemekkel. A beltéri kiállítás felől közvetlen kijárat nyílik a kerti teraszokra. A kert egyben kiállítótér, játszótér és pihenőhely, ahol látogatók a fák alatt elgondolkodhatnak azon, hogy milyen irányba tart törékeny világunk.

A pavilon tájépítészeti kialakítása a cseh táj mozaikszerkezetére emlékeztet. A tetőtáj változatos, a különböző magasságok illusztrálják a felületek változatosságát, a szárak, törzsek és ágak szerkezetét, a levelek textúráját és az évszakonként változó színeket. A tetőn kis patak tör fel, vize átszövi a pavilont, és lent egy medencében gyűlik össze. A vízfelület tükrözi a vetített felhőket, a látogatókat és az egész kiállítást, megerősítve a koncepciót, mely az emberek életét az időjáráshoz, az év körforgásához és a természethez köti.

A kert motívuma kortárs virágillusztrációk formájában is megjelenik. A körömvirág, a napraforgó, a hajnalka, a mák, a négylevelű lóhere és a patakvirág absztrahált virágait finom vonalvezetéssel ábrázolják, lazán utalva a japán kalligráfia technikájára és Karel Čapek Nehéz a kertész élete című művének finom illusztrációira.

Olyan épületet képzeltek el, amely nem csak szimpla doboz a kiállítás számára, a design a kortárs építési technológiákat és a hagyományos cseh know how-t tükrözi. Ez tükröződik a kiváló minőségű cseh termékekkel és a CLT panelek anyagmaradékával berendezett belső terekben is. Az előregyártott pavilon ragasztott tartókból és négyzetes raszterbe rakott fa panelekből készül. Nagy hangsúlyt helyeztek a prémium megjelenésre, az optimális vastagságra, a nagy teherbírásra és a precíz illesztésekre. Az homlokzat CLT panelek és dupla üvegezéssel ellátott felületek kombinációja. A kert alatti galéria terét ragasztott üveglécek alkotják. A járófelület szálcsiszolt betonlap, mely építési törmelékből származó újrahasznosított anyagból készült.

Az épület szerkezete CLT panelek és BSH (ragasztott laminált fa) gerendák kombinációjával készül. A faszerkezetet 3D-nyomtatott betonlépcsők és acél tetőfelépítmény egészítik ki, melyet a tető alatt kiszellőző üvegezett homlokzati rendszer burkol. Az anyaghasználat az egész designt áthatja, az anyagok természetes szépségükben tárulnak a látogatók elé.

 

 

A természetes megvilágítást a homlokzat üvegezett részei és a nyitott átrium biztosítják. A víz-melegítés elsődleges energiaforrása az épület hűtési hulladékhője és a szennyvíz. A zöldtető a mikroklíma javítását, a természetes hűtést és az esővíz begyűjtést szolgálja. A vizet a zöldtető gyökérrendszerén átszűrik, és többek között a tetőkert finom permetezésére és központi öntözésére használják fel. Az egész épület passzívházként van megtervezve, figyelembe véve annak esetleges későbbi lebontását és áthelyezését. A tervezés során figyelembe vették az építkezés logisztikáját is. A paneleket, a gerendákat és a kiegészítő szerkezeteket konténerekben történő egyszerű szállításra, össze- és szétszerelésére tervezték.

 

 

Stúdió: Mjölk architekti | Web | Facebook | Instagram
Ügyfél: A Cseh Köztársaság EXPO Egyetemes Kiállításon való részvételéért felelős főbiztos hivatala
Tervezés éve: 2023
Beépített terület: 688 m²
Bruttó alapterület: 2319 m²
Használható alapterület: 1858 m²
Fotók: Mjölk architekti

Együttműködők
Kurátor, librettó: Ondřej Horák
Grafikus: Marek Nedelka
Grafikus és illusztrátor: Anežka Minaříková
Tájépítész: Jakub Finger
Művészeti koncepció: Richard Loskot, Rozárka Jiráková
Produkció, japanológus: Martina Hončíková
Médiakommunikáció: Linka Hírek
Építőmérnök: Pavel Bičovs

 

Forrás: Linka

 

 

További rajzok és képek a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kert az ég fölött

Kert az ég fölött

A Csehország 2025-ös Osakai Világkiállítási pavilonjára kiírt pályázat 3. díjas terve 

Magyar siker a 2021-es Piranesi-díj versenyében

Magyar siker a 2021-es Piranesi-díj versenyében

Az építész stúdió munkája, a budapesti Szent Gellért Terem nyerte a Piranesi-díjat 2021-ben!

Miért nincs háború utáni magyar építészeti kánon, és hol keressük?

Miért nincs háború utáni magyar építészeti kánon, és hol keressük?

Ezt a kérdést járta körül a MÉSZ Mi maradjon? című beszélgetése.

Hirdetés