Új perspektívák, kooperáció az építészekkel...

Insight sorozatunkban az OCTOGONnak (is) dolgozó építészeti fotósok vallanak a szakmához fűződő viszonyukról. Ezúttal Jaksa Bálint válaszolt kérdéseinkre.

 

 

Mi terelt az építészeti / belsőépítészeti fotózás irányába? 

Gyerekkoromban nagyon vonzott az építészet, több házat rajzoltam, laikus szinten alaprajzokat terveztem, de az élet akkor más irányba terelt. Majd sok évvel később, amikor már szabadúszó fotósként dolgoztam, akkor újra előkerült a téma, és azóta is élmény minden nap, amikor e szakma közelében alkothatok.


Amikor ma mobillal a kezében és az Instagram révén mindenki fotóssá válhat, mi a profi fotózás szerepe? Hol és miben különül ma el az amatőr és a professzionális fényképezés? Milyen speciális feltételek és készségek szükségesek az építészeti fotográfiához?

Vannak nagyon tehetséges amatőrök, akik kikapcsolódásként meglepően szép anyagokat készítenek, és néha tényleg annyi különbség van köztük és köztünk, profi fotósok között, hogy mi ebből élünk az év 365 napján. Előfordul, hogy emiatt irigylem őket, hisz ők szabadon mozoghatnak a témák között minden alkalommal, nekünk pedig az a feladatunk, hogy minden munkában meg kell találjuk a szépet és korábban még nem látott módon kell bemutassuk. És

ami igazán szükséges az építészeti fotózáshoz, az szerintem a térben látás képessége, hogy olyan képanyagot készítsünk, ami elsőre keveseknek jutna eszébe és a végeredményt nézve új perspektívát mutassunk az építészeti alkotásról.


Az építészeti fotó alkalmazott műfaj. Mennyire élhet a fotós a művészi szabadságával egy-egy projekt kapcsán? Mennyire, illetve hogyan szükséges együtt dolgoznia az építészekkel?

Szerintem ahhoz, hogy átfogó és egyedi képet alkossunk elengedhetetlen a kooperáció az építészekkel, hiszen az ő elképzeléseik váltak valóra egy-egy épületben. Mindig azt szoktam kérni az ügyfeleimtől, hogy meséljék el a gondolataikat, érzéseiket az adott épületről, ami mentén egy általuk kijelölt úton haladhatok és elkészíthetem azokat a képeket, amikre vágynak. Ahhoz azonban, hogy tényleg saját, egyedi, új elgondolású képanyag szülessen, le kell térni erről az útról és egyedül kell felfedezzem a művet. Hiába alkalmazott fotós az ember, elsősorban fotós, éppen ezért mindig önálló gondolatokat szeretne képi formába önteni.


És egy bónusz-kérdés: hogyan látod az építészeti, vagy akár a tágabb értelemben vett fotográfia jövőjét?

Sok szempontból izgalmas időszakot élünk. Az AI fotográfiára gyakorolt hatása talán új kapukat is megnyit majd idővel, bár úgy érzem, egyelőre csak kísérletezgetés zajlik. Ami viszont már most látszik, az utómunka terén sok szempontból hasznossá fog válni. Ugyanígy az építészet is napról-napra fejlődik, így azt gondolom, hogy maga az építészeti fotógráfia nem fog merőben változni. Az eszközök biztos, de beszéljünk erről 10 év múlva.


 

Jaksa Bálint | Web | Facebook | Instagram

 


Jaksa Bálint válogatott fotói a képgalériánkban!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Ház a tónál – A design, a tervezés | Pyxis Nautica

Ház a tónál – A design, a tervezés | Pyxis Nautica

Jaksa Bálint cikksorozatát kiegészítve, a ház tervezéséről és megvalósulásáról Tótszabó Tamás / Pyxis Nautica, vagyis az építész nézőpontjából is olvashattok az OCTOGON online-on – íme a harmadik rész.

Ház a tónál 3. rész – Mint egy kártyavár

Ház a tónál 3. rész – Mint egy kártyavár

És harmadnapra felépült... Az építészeti fotós házat épít – tízrészes sorozat az alapozástól a kész házig a Pyxis Nautica és a WOOD IS MORE közreműködésével. Kövessétek velünk egy álom megvalósulását!

Ház a tónál – A telek, az adottságok, a tájolás | Pyxis Nautica

Ház a tónál – A telek, az adottságok, a tájolás | Pyxis Nautica

Jaksa Bálint cikksorozatát kiegészítve, a ház tervezéséről és megvalósulásáról Tótszabó Tamás / Pyxis Nautica, vagyis az építész nézőpontjából is olvashattok az OCTOGON online-on – íme a második rész.

Hirdetés