Hirdetés

Az emelkedő tengerszint és az erősebb viharok következtében időszerűvé vált a gát felújítása.

Hirdetés

Az Afsluitdijk gátat 1927 és 1933 között építették annak érdekében, hogy megvédjék Hollandia alacsony fekvésű területeit az árvizektől. A 32 kilométer hosszú, a Watt-tengert megfékező projekt korának egyik legnagyobb mérnöki teljesítménye volt, és nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy az országot nem temette maga alá az 1953-as nagy árvíz.

1953. februárjában hatalmas szökőár és vihar pusztított az Egyesült Királyságban, Belgiumban és Hollandiában. A katasztrófa következtében összesen 2167 ember vesztette életét, a legnagyobb csapás Hollandiát érte. Az ország területének nagy része mélyföld, történelmét meghatározta a tengerrel való küzdelem, a vízügyi szakemberek azonban úgy vélik, ha nincs az Afsluitdijk, akkor még nagyobb károkat okozott volna a betörő víz 1953-ban. 

A gát építése 1927-ben kezdődött, a világ egyik legnagyobb gátépítő vállalása volt,

felépítéséhez több mint 36 millió köbméter építőanyagot használtak fel. A gát építésén naponta átlagosan 5000 ember dolgozott 27 kotrógéppel, 13 úszódaruval és 132 uszállyal.

A terveket Cornelis Lely és Hendrik Lorentz mérnökök készítették, a munkát pedig négy ponton kezdték: a két szárazföldi oldalon és a két mesterséges szigeten, amelyeket a gát mentén alakítottak ki. A gát lassan növekedett, ahogy teherhajókról kavicsos morénaagyagot szórtak a nyílt tengerbe két párhuzamos vonalon. A két töltés közötti részt homokkal töltötték fel, és amint ez a felszín fölé emelkedett, befedték még egy réteg morénaagyaggal. A létrejött gátat ezután bazaltsziklákkal erősítették meg az alapzatánál. Tetejének egy részét befüvesítették, a másikra pedig autópályát építettek, amely összekapcsolta Észak-Hollandiát a Frízfölddel, drasztikusan csökkentve a két tartomány közötti utazási időt. 

Az emelkedő tengerszint és az erősebb viharok következtében időszerűvé vált a gát felújítása. A szuperviharok során az sem volt ritka, hogy a hullámok átcsaptak a konstrukción, és ha ez fokozódik, a gát mögötti területek víz alá kerülnek. Így a holland hatóságok a korszerűsítés mellett döntöttek, teszik mindezt 75 000 betonblokk felhasználásával és a legújabb technológia alkalmazásával.

Először az volt a terv, hogy megnövelik az Afsluitdijk magasságát, azonban ezt elvetették, mert hatalmas költségekkel járt volna. Ehelyett a mérnökök egy hosszanti betonréteg hozzáadásával fogják megerősíteni a szerkezetet. A betonblokkok mindegyikébe mikrochipet helyeznek, így a jövőben nyomon tudják követni a gát állapotát. A helyreállítás megtervezésén több mint 500 építőmérnök és egyéb szakértő dolgozott együtt a világ minden tájáról.

Forrás: The B1M




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Európai piaci igényekhez szabva: a Rapid Select szőnyegcsalád

Európai piaci igényekhez szabva: a Rapid Select szőnyegcsalád

Gyors átfutású projektekből a legtöbbet hozza ki a Rapid Select szőnyegcsalád.

Az épített és a természetes környezet integrálása elsődleges

Az épített és a természetes környezet integrálása elsődleges

Sou Fujimoto japán építésszel beszélgettünk a Magyar Zene Házáról.

Málnai, a díszletek mestere – az I. világháború utáni évtized

Málnai, a díszletek mestere – az I. világháború utáni évtized

Díszlettervezéstől a villaépítészetig. 

Hirdetés