Elmúlni nyom nélkül – Sopron, a nyugati végek elsőbbsége

Az itt olvasható cikk magazinunk 190-es, 2024/2-es lapszámában jelent meg.

Az Anselm Kiefer munkássága előtt tisztelgő Wim Wenders-dokumentumfilm egyik nagyon átható beállításában – nem véletlenül kívánkozott a plakátra – a művész a posztapokaliptikus, felhagyott tájban házgyári betonelemekből összetákolt tornyok előtt áll. Értelemszerűen minden szürke és kopár, az égből nemhogy napsugár, de csekélyke kékes derengés sem üt át. A föld vörös, ami nem az életet, sokkal inkább a halált idézi. A különös vízió Anselm ars poeticájának tükre: a pusztulásból születő művészet.

A Gerhard Richter vagy Hermann Nitsch látomásos képeivel rokon vízió fókuszában az épített környezet pusztulás utáni reinkarnációját szemlélhetjük. Itt nem az iparági gyakorlatnak megfelelő betonzúzásról értesülhetünk, ahol a követ és betont pofás törőgépek alkalmazásával elő- majd utózúzzák, végtermékként pedig kiváló, minőségi, kockaformájú zúzott követ kapunk. Ez a látvány egy elemelt recycling, az építőipar mennyországa, ahol az ember teremtette anyag az idők végezetéig békésen porlik.

Baranyi Ágnes építész fotói idilli tájat mutatnak. Erdőt, völgyet, rétet, patakot, ahol a közelben egy víztározóban borzolja a szellő az ott megfogott Gida-patak vizét, sőt – habár optikán kívül – még egy lovasudvar is emeli a környék értékét. Ebbe az elíziumi tájba egy pompás építmény illeszkedik, a Baranyi–Virág építész házaspár, a Gúla Műterem vezető tervezőinek elragadó családi háza. Ami mármost a bevezetőben említett víziót illeti, a megrendelők határozottan olyan házat rendeltek a tervezőktől, amely kizárólag természetes anyagok felhasználásával készül, és – ha itt az idő – úgy süllyed majd vissza az örökkévalóságba, hogy pusztulása a lehető legkisebb mértékben terhelje majd a környezetet.

Szép, nemes, de talán egy kicsit illuzórikus gondolat, mindenesetre a recenzens koponyájában egy hegedűkészítőéhez hasonló rezonánc jött létre általa.

Az ám, mert a házról, erről a házról épphogy, nem az elmúlás jut az eszébe. A négyfős családnak készült épület Soprontól nagyjából egy kilométerre, a Lővérek városrésztől délre, egy újonnan kiszabályozott lakókörnyezetben található. A tervezést alakító legfontosabb gondolathoz, a környezettudatossághoz igazodva a lakóház kétszintes, mivel így csekélyebb a beépítés mértéke. A szomszédos épületek jellemzően lapostetővel és nagyobb alaprajzi kiterjedéssel néznek homlokzatukkal a beszélő nevű Hasfalvi utcára.

A térszervezés koncepciója világos és egyértelmű: a cél, vagyis a jó átlátások, a nagyméretű megnyitások, a különböző minőségű terek összefűzése, illetve szeparálása, illetve a környezettel való kapcsolódás tökéletesen működik. Az épület földszintje nyitottabb, ez a mindenki által használt helyiségeké, az emelet az intimebb részeket rejti.

A fedett-nyitott előkerti teraszról jutunk a földszinti nappali térebe. Beosztása: az előtértől balra a gardrób és konyha, szemben az étkező és a nappali található. A hátsókert felőli oldalon szeparáltan kapcsolódik a térhez a védett tölgyerdő felé néző szauna. Érdekes viszonyokat alakít az intim hátsó kert és az utca felé nyíló panoráma kettőssége. A földszinti nappali tere mindkét irányba nagy felülettel nyílik meg, ez a szituáció – az épület átlátszóságával – megteremti az előkert és a hátsókert intenzív kapcsolatát, a táj tulajdonképpen – a völgyből az erdő felé, kelet-nyugati irányban – keresztülfolyik a házon. A ház körüli teraszok a földszinti nappali tér bővületeként értelmezendőek a ház mindkét oldalán.

A bejárattal szemben indul a lépcső az emeletre, ahol egy nagy belmagasságú, az étkezőhöz galériásan kapcsolódó, a gyerekeknek készült nappali térbe jutunk. Innen nyílik két, a hátsó kert felé néző gyerekszoba és a fürdő, illetve a beülős ablakával panorámára tájolt szülői háló és fürdőszoba. Az emeleti nappali is nagy üvegfelületekkel nyílik meg a panoráma felé – gyakorlatilag a teljes utcai homlokzatfelületen –, ezt az élményt pedig csak erősíti a hozzá kapcsolódó pergolával árnyékolt erkély.

A fa vázszerkezetű ház homlokzatburkolata hézagosan rakott, függőleges struktúrájú, hőkezelt vörösfenyő lécekből áll, fa alapú hőszigeteléssel. Nem lehet nem észrevenni a harmonikus illeszkedés szándékát az épület hátterét meghatározó erdőhöz. A tulajdonos maga járt utána a tartós és környezetbarát felületkezelő anyagnak. A világosszürke fa nyílászárók háromrétegű, hőszigetelő üvegekkel készültek. Az árnyékolást a burkolat mögé rejtett tokos zsaluziákkal oldották meg. A négyszög szelvényű esőcsatornák a homlokzatburkolat síkjában, a lécek közé simulnak, ez a finom részletmegoldás a tömegformálás tárgy-szerűségét erősíti.

Az alacsony hajlású magastető ugyancsak világosszürke, állókorcos, alumínium kompozit lemez fedést kapott. A tetőgerinc az utcára merőleges. A belső terekbe – a vizes helyiségek kivételével – mindenhol természetes alapanyagokból készülő linóleum padlóburkolatot javasolt a tervezőpáros, aminek előnyeiről a homogén felületet elképzelő tulajdonosokat nem volt nehéz meggyőzni. A földszinti teraszok és az emeleti erkély burkolata fa, a terasz, illetve a nyílászárók előtti mellvédek ragasztott biztonsági üvegből készültek, rejtett rögzítéssel.

A gépészeti és villamos megoldások kialakításánál is fontos szempont a volt a környezettudatosság, a megújuló energiaforrások használata. Az épület fűtését, melegvíz-előállítását levegő-víz hőszivattyú oldja meg felületfűtéssel, padló-, illetve mennyezetfűtéssel. A mennyezeti elemekkel nyáron a hűtés is megoldható. A nappaliban egy, a belső légteret nem terhelő kandallót is elhelyeztek. A déli, meredekebb tetőfelületre napelemeket terveznek felszerelni, segítve az épület energia-ellátását. A csapadékvíz telken belüli gyűjtése a kert öntözésére szolgál.

A soproni családi ház funkció, forma és összhatás szempontjából tökéletesen belesimul a környezetébe. A külső harmónia pedig a belső terekben áramlik tovább. A dolgok egy további szerencsés együttállása, hogy a megkívánt ökologikus szemlélet tökéletes megvalósításához a megrendelőknek és a tervezőknek sikerült egy precíz helyi vállalkozót is találniuk a kivitelezés lebonyolításához.

Építészet: Gúla Műterem

Vezető tervező: Baranyi Ágnes, Virág Péter
Építész munkatársak: Takács László

Belsőépítészet: Baranyi Ágnes, Virág Péter

Építészeti tervezés: 2019-2020
Belsőépítészeti tervezés: 2021-2022
Kivitelezés: 2021-2024

Bruttó szintterület: 220 m2
Hasznos alapterület: 170 m2


További képek a galériában!

Íme, kijött a legújabb OCTOGON, címlapján a lehengerlő Avasi kilátóval, melynek felújításáról Zöldi Anna írt kritikát! Izgalmas lapszám a mostani is, benne a PLANT-Atelier Peter Kis által tervezett Corvinus Campusról, a Kettőpera legújabb munkáiról, a Dmb műterem és a Debreceni Egyetem szárító...

Magazinunkra itt lehet online előfizetni.

2024/2 190. lapszám - Octogon



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Nem magára, hanem az erdőszéli vidék szépségére vonja a figyelmet ez a budai ház

Nem magára, hanem az erdőszéli vidék szépségére vonja a figyelmet ez a budai ház

Mintha a hegy tömbjei, az utcák irányai fogalmazódnának újra ennél a családi háznál az építészet eszközeivel, kerülve a plasztikus részleteket. Cikkünket a 188-as, 2023/8-as lapszámból közöljük.
 

Mesébe illő ez az égetett fa burkolatú családi ház az Égervölgyi erdő szélén

Mesébe illő ez az égetett fa burkolatú családi ház az Égervölgyi erdő szélén

Alaposan átgondolt, gondosan megtervezett családi ház épült az Égervölgyi erdő szélén. Erről szóló írásunkat a 191-es, 2024/3-as lapszámunkból közöljük.

Ilyen az, ha felesleges sallangok nélkül tervez magának családi házat egy építész

Ilyen az, ha felesleges sallangok nélkül tervez magának családi házat egy építész

A Mecsekoldalban épült fel ez a családi ház, amelyet a nemrég építészeti díjat nyert pécsi vásárcsarnok tervezői álmodtak meg. Cikkünket a 191-es, 2024/3-as lapszámból közöljük.

Hirdetés