Erről szóló cikkünket a 197-es, 2025/1-es lapszámunkból közöljük.

Balatonfüred eddig sem szűkölködött programokban, ahogy látogatókban sem. Mégis, egy divattal foglalkozó kiállítóhely, amelyet ráadásul a hazai divatszakma egyik nagymesterének, Zoób Katinak a neve fémjelez, hol is találhatna magának jobb helyet, mint az Anna-bálok városában. A 18. században épült villa felújítása és bővítése a Bánáti + Hartvig Építész Iroda tervei alapján valósult meg, a tulajdonossal szoros együttműködésben. Az építészet és a divattervezés annyiban biztosan hasonló, hogy mindkettő alapvető, hétköznapi igényt kielégítő tevékenységet emel művészi színvonalra. Egy kora gyermekkorától a míves textilek és tárgyak bűvöletében élő, erős vízióval rendelkező kreatív szakember és egy, a részletekre, a tradíciókra és a kortárs minőségre fogékony építésziroda együttműködése joggal ígéri azt, hogy az eredmény magas színvonalon szólítja meg a közönséget.

Zoób Kati három évtizede hozta létre azóta nagy karriert befutott márkáját, amelyben az egyediséget a klasszikus anyagok és technikák kreatív kortárs felhasználása adja. Olykor hatalmas textilgyűjteményének konkrét darabjai kelnek új életre egy-egy kreáció megalkotása során, tudatosan kísérletezik a hagyományos technikák, műfajok és kortárs, sokszor egészen más funkcióra kifejlesztett anyagok párosításán. Balatonfüredi villája felújításához és átalakításához is ezzel a bátorsággal, ugyanakkor a meglévő értékek „helyzetbe hozásának” igényével futott neki, többéves előkészítés után.

Két ilyen épület összekapcsolása mindig problémás, ám végül a megbízó tanácsára is a sűrű osztással kialakított nyaktag mellett döntöttek, amely egyrész a századforduló környéki kialakításokra is reflektál...Két ilyen épület összekapcsolása mindig problémás, ám végül a megbízó tanácsára is a sűrű osztással kialakított nyaktag mellett döntöttek, amely egyrész a századforduló környéki kialakításokra is reflektál...

Ehhez jó partnerre talált a Bánáti + Hartvig Építész Iroda tervezőiben, akik a kortárs építészet esztétikáján túl elkötelezettek az értékmentés és a fenntarthatóan racionális szemlélet mellett is, és kellően rugalmasnak bizonyultak az erős megrendelői vízió kreatív megvalósítására. Talán nem titok, hogy a résztvevők elmondása szerint a munka egyfajta pingpongmeccsként zajlott. Kati ötleteit először emészteniük kellett a tervezőknek, de végül mindig megszületett a megfelelő válasz, a végeredmény pedig összeérlelte az ízeket: a kortárs minimalizmus jó arányban keveredik a részletgazdag megoldásokkal.

A telken két épület állt, egy a 19. század végén épült villa és egy jóval későbbi melléképület. A villát egy német ügyvéd, Hassenstab-Schiffner építtette, mert a családja annyira megkedvelte a magyar viszonyokat, hogy egészen 1916-ig nyaralt itt, adakozott a város és a kórház fejlesztésére, és együtt szórakozott a helyben nyaraló magyar hírességekkel, többek között Blaha Lujzával. A két háború között már más volt a tulajdonos, a szocializmus évtizedeiben lakásokra osztották, majd üdülőként működött. A rendszerváltás után magántulajdonba került, legutoljára éjszakai szórakozóhely, a melléképületben pedig kupleráj volt, majd hosszú évekig üresen állt. A főútvonalon álló, eredetileg ötszobás villa oszlopos bejárata a hátsó kertből nyílt, az út felé néző teraszt feltehetően később alakították üvegezett télikertté.

Az osztásokat egy lakatosmester állította elő, szögvasakból. A tér teljes értékű, fűtött átmeneti helyiség, mely magába foglalja az egykori bejárati homlokzatot is.Az osztásokat egy lakatosmester állította elő, szögvasakból. A tér teljes értékű, fűtött átmeneti helyiség, mely magába foglalja az egykori bejárati homlokzatot is.

A bejárattal szemben, a ház közepén falépcső vezetett a manzárdtetővel fedett padlástérbe. A megközelítőleg négyzetes alaprajzú villa egyszerű tömegű építmény visszafogott díszítéssel, íves záródású ablak körül egyszerű keretezéssel, sarokkváderezéssel, a tetőn pedig díszbádogozással kialakított kis kerek ablakokkal. A kovácsolt vas oszlopok közötti üvegezett teraszra a kert felől kovácsolt vas korláttal szegélyezett lépcső vezetett. A hátsó kertben álló primitív melléképületet az úttal párhuzamos gerincű, egyszerű nyeregtető fedte, tipikus, a nyolcvanas évek tetőtér-beépítéseire jellemző kutyaólakkal.

Az elképzelt funkció – kiállító és közösségi tér – megkövetelte az alapterület bővítését. A Bánáti + Hartvig Építész Iroda tervezői koncepciója nyomán, a helyben található adottságokat fejlesztették tovább, a melléképületet öltöztették fel és alakították a villa méltó társává, míg a villa megkopott eleganciáját szolidan, mérsékelt színvilággal és architektúrával élesztették újjá. Minden értékes építészeti részletet megtartottak: a télikertet, a tetőt, a díszműbádogozást felújították, a homlokzat a korábbi sárga, valamint a vakolatmezők erősen strukturált díszvakolata helyett a tagozatokkal együtt fehér vakolást kapott.

Fotó: Jaksa Bálint

A villa különleges dísze az oldalhomlokzat vakolatkeretbe foglalt szentképe: ezt is megőrizték és felújították. A belső térben a válaszfalak elbontásával összefüggő kiállítótereket hoztak létre. A falépcsőt felújítva áthelyezték, ez vezet az újonnan kialakított tetőtéri kiállítóhelyiségbe. A tetőszerkezet megbontása során feltáruló látványt a belsőépítészeti koncepcióba illesztették: a nyitott fedélszék és a kis ablaknyílások atmoszférikus díszletet teremtenek az időről időre megújuló ruhaköltemények köré. A meglévő értékek felszínre hozása mellett a színvilág, illetve az anyagkezelés lecsendesítésével, a díszítés megtartásával végeredményben egy építészeti értékekkel bíró, az elképzelt funkcióra jól használható épület jött létre.

A melléképület elbontásának tetemes költsége abba az irányba mozdította a tervezést, hogy próbálják hasznosítani a nem túl kvalitásos objektumot. Itt jutott szerephez a kortárs kreativitás: a tömeg nyeregtetős, egyszerű formáját megtartva az ereszvonalat a térdfalak magasságáig emelték, és ezzel egy teljesen más arányú tömeget nyertek. Az eresz nélküli kialakítás, az egyetlen keretbe fogott, vitrinszerű utcai nyílás, a tető és a falak azonos, antracit színe modellszerű megjelenést kölcsönöz a felismerhetetlenségig megváltozott kis háznak, amely a háttérbe húzódva, sötét színével és kortárs megjelenésével hatásos, de nem hangos ellenpontja a 19. századi villának.

A melléképület új mintájának alapja a márka logója, ami Zoób Kati nagymamájának padlásról előkerült bútoráról származikA melléképület új mintájának alapja a márka logója, ami Zoób Kati nagymamájának padlásról előkerült bútoráról származik

Formájával, méretével a mezőgazdasági melléképületek stílusát idézi, homogén felületborítása ezt a hatást fokozza, ám a burkolat részletgazdagsága közeledésre csábít, és a minőség egyértelművé teszi, hogy a bejáratot itt keressük. A homlokzatot a Katti Zoób Fashion logójából képzett gipsz textúra borítja. A keleti írásjegyre hasonlító, négyzet alakba foglalható motívum eredetileg Kati nagymamájának a padlásról előkerült bútoráról származik, és évtizedek óta képviseli a márkát. A homlokzaton történő alkalmazása jó példa az építkezés dinamikájára: eleinte senki nem hitt benne, nehéz volt megfelelő anyagot találni, kétségek merültek fel a műszaki megfelelőségével kapcsolatban. A kivitelezett megoldás azonban fittyet hány minden épületfizikai szabálynak, mégis két éve működik, Kati pedig egy, a kertben korhasztott próbadarabon teszteli az időtállóságát – egyelőre sikerrel.

A szokatlan megoldásokon, az anyagkísérleteken felépülő márka képviselője kitartott az elképzelés mellett, amelyet a tervezők hozzáidomítottak a műszaki követelményekhez, a végeredmény pedig a kézművesség illúzióját csempészi a 21. századi alkotásba. Hasonló a története a két épületrészt összekötő üvegezett nyaktagnak is: az építész természetesen osztás nélküli, filigrán profilokkal összefogott, hőszigetelő üvegfalat képzelt – bár eleve ódzkodott a két eltérő struktúra összekapcsolásától. A megbízó viszont – mintegy átmenetként a kétféle esztétika között – ragaszkodott a századforduló ízléséhez közelebb álló, sűrűbb osztáshoz, amelyet ráadásul egy lakatosmester állított elő, szögvasakból. A végső látvány mégis harmonikus, és autentikus – minden az arányokon és a jó ízlésen múlik.

Fotó: Jaksa Bálint

A tütüben ácsorgó bábuk pedig nem fáznak, és annyira a látogatók sem: a nyaktag architektúrája kétségtelenné teszi, hogy átmeneti térről van szó, amelybe integrálták az eredeti villa bejáratát is. A teljes együttest a téri élmények változatossága járja át, lépcsők fel és le, fűtött és hűvösebb terek, ahogy az szokás volt az építészet még nem technicizált korában. Ez a jól komponált tökéletlenség – vagy nevezzük inkább organikusságnak – teszi élővé, hozza testközelbe a házat, ahogy a Katti Zoób Fashion rafinált, sokszor meglepő anyagtársításokkal dolgozó ruhái is természetesnek hatnak, dacára a döbbenetesen munkaigényes előállításnak. A tartalom – a kortárs ruhák és a gyűjteményi darabok párbeszéde – és az azt befogadó, a klasszikust a kortárssal harmóniába hozó épület azonos üzenetet közvetít: a múlt hagyatékát tisztelettel, de csakis kreatív módon újraírva teremthetünk hiteles értéket, nyerhetünk energiát a jövő számára.

Tervezés éve: 2020 – 2023
Kivitelezés éve: 2021 – 2023
Nettó alapterület: 485 m2

Építészet: Bánáti + Hartvig Építész Iroda
Vezető tervező: Hartvig Lajos DLA
Projektvezető: Nyirati Zoló
Tervező építészek: Csordás Mónika, Kovács Dóra, Márkus Péter, Pákozdy Petra, Szilágyi Norbert
Belsőépítészet: Joó Éva

Tájépítészet: Steffler István
Statika: Pintér Tibor, Gyuris Zsolt
Épületszerkezet: Schreiber Gábor, Lengyel Dávid

Kivitelezés: Laki Épületszobrász Zrt.

Megbízó: KATTIZ Kft.

Cégnév: Ferenczi Épületgépészeti Kft.
Tevékenységi kör: Épületgépészet és fürdőszoba szakáruházlánc


További képek a cikk végén található galériában!
 

1 / 12 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Megérkezett az AGNESKOVACS új kollekciója

Megérkezett az AGNESKOVACS új kollekciója

Kifinomult erő, izgalmas apró részletek.

Karim Rashid nyerte Amerika legjelentősebb design díját

Karim Rashid nyerte Amerika legjelentősebb design díját

A designer szerint a formatervezés produktumai mindenki számára elérhetőek kell, hogy legyenek.

Összebútorozott a designügynökség és a bútorszövetség

Összebútorozott a designügynökség és a bútorszövetség

Cél a modern magyar bútoripar, illetve a divat- és designipar hazai szereplőinek szakmai támogatása.

Megérkezett az AGNESKOVACS új kollekciója

Megérkezett az AGNESKOVACS új kollekciója

Kifinomult erő, izgalmas apró részletek.

Karim Rashid nyerte Amerika legjelentősebb design díját

Karim Rashid nyerte Amerika legjelentősebb design díját

A designer szerint a formatervezés produktumai mindenki számára elérhetőek kell, hogy legyenek.

Összebútorozott a designügynökség és a bútorszövetség

Összebútorozott a designügynökség és a bútorszövetség

Cél a modern magyar bútoripar, illetve a divat- és designipar hazai szereplőinek szakmai támogatása.

Megérkezett az AGNESKOVACS új kollekciója

Megérkezett az AGNESKOVACS új kollekciója

Kifinomult erő, izgalmas apró részletek.

Karim Rashid nyerte Amerika legjelentősebb design díját

Karim Rashid nyerte Amerika legjelentősebb design díját

A designer szerint a formatervezés produktumai mindenki számára elérhetőek kell, hogy legyenek.

Összebútorozott a designügynökség és a bútorszövetség

Összebútorozott a designügynökség és a bútorszövetség

Cél a modern magyar bútoripar, illetve a divat- és designipar hazai szereplőinek szakmai támogatása.

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1