A többlakásos ház esetében erős fantáziával választottak burkolóanyagot, színt és felületi érzéki hatást. Erről szóló cikkünk a 99-es, 2012/7-es lapszámunkból közöljük.

Szinte gyerek voltam. Kamasz. Olaszországban jártunk, ahol minden a múltról, a történelemről beszélt. És mégis ott láttam először olyan minőségi, középosztálybeli otthont, amely úgy volt kényelmes, elegáns, nagystílű és kifinomult, hogy modern volt. Az élő kortárs építészet a római kontextusban a hagyományok, a reprezentációs igények kétezer éves folyamatosságáról szólt. És arról, hogy ebben a sorban a jelen éppoly releváns, mint a három, nyolc, vagy tizenkét századdal azelőtti korszak. Az akkori Magyarországról nézve, ahol a modern építészet a paneleket és az egyen tanácsházákat jelentette, ahol csak a múlt házai képviseltek minőséget, elképzelhetetlennek tűnt, hogy a kortárs is lehet míves.

Talán mert nyár van, tartósan harmincöt fok körül; talán mert hegyoldalban járunk, mint egykor Rómában, a fenti gondolatok jártak a fejemben. És persze mindez nem elvontan, históriai vagy esztétikai tekintélyeknek alárendelten. Leginkább az öröm dominált az összehasonlításban, hogy de jó időről időre átélni újra: ma már van a mi életünkben is hasonló kortárs építészeti minőség. Mert van már hasonló igény, tudás és szakértelem arra, hogy a vágyak formát nyerjenek.

Izgalmas párbeszéd alakul ki az előoxidált rézlemez fedés, illetve a kő és vakolt falmezők között

Mert itt, ahogy bejárom a házat, tudatos építészetkritikai vizsgálódásom elé furakodott egy egyszerű, köznapi, de alapvető érzés, aminek legfeljebb közvetve van az építészethez köze, mégis a tervezői, alkotói vállalkozás lényege: hogy milyen jó élet lehet itt. Milyen jó lehet majd esténként megérkezni ide, a ház alatti szakaszon gondosan megőrzött, hatalmas gesztenyefák alatt föllépni a megvilágított lépcsősoron! Az érzéki, taktilis élményt kínáló fal mentén besétálni az épület testébe, afféle minialagútba, mellyel megélhető, hogy a ház máris magába fogad.

Mielőtt a kortárs építészet elvont értékrendszerén belüli helyét tapogatnánk ki, ennek a háznak a fenti élménysor megteremtése, dramaturgiai láncolatra fűzése képezi a legkomolyabb értékét. Hiszen a képek önmagukért beszélnek: jól látszik, a tervező képes magabiztosan előállítani a tömegek és síkok izgalmas és harmonikus kompozícióját. Tud jó döntéseket hozni, erős fantáziával választani burkolóanyagot, színt, felületi érzéki hatást. Képes számolni a Nap járásával, a hegyoldal előnyeivel és korlátaival, tud úgy komponálni, hogy a városi panoráma meghatározza a belső terek atmoszféráját. A sokféle használati és műszaki követelmény értelmes összeszervezése azonban még messze nem minden. Ezeket az igényeket sok épület képes kielégíteni. És a válaszok között temérdek közhelyes, a szellemi kihívást mellőző található. Nem ez a helyzet itt.

Különféle teraszmegoldások tagolják szintenként az épülettömeget

A szintenként egy-egy lakást kiadó alaprajzok, és a többféle nézetből keletkező többféle homlokzat egyneműsége kiforrott tervezői tudást mutat. Mert az egymás elé húzódó síkok közeibe rejtett lépcsők, folyosók és a lakások, a teraszok tagoltsága egy tőről fakad. A háznak egyénisége van. Ahogy a lakásoknak is, és nem pusztán azért, mert mindegyik kontúrja, helyiségkiosztása más és más. Az egyéniség itt az összhangzatból fakad. Az alkotórészek egyedi kombinációjából. A harmóniából, amely a vájatolt nemes zöld kőlapok, a terasz fapallói, az üvegmellvédek, a korcolt fém és a vakolt burkolatok pontosan porciózott együtteséből árad.

Ritka alkalom, hogy az építész teljes rendszerben gondolkozhat. Nagy kár, mert most is látszik, mennyire jót tesz, ha egy épületet keresztül-kasul áthatja a közös gyökből fakadó alkotói gondolat. Ha a kert, teraszok, síkok és tömegek, folyosók és lépcsők, majd a lakások mind-mind ugyanannak a vezérelvnek, szerkesztési elvnek, esztétikának az alárendeltjei, akkor jó látni, hogy az egyes belsőépítészeti megoldásoknál ugyanez az elgondolás megy tovább, és a részletekbe is beköltözik. Konyhaszigetek, szekrények, polcok sorakoznak az egyes lakásokban – mind a ház tervezőjének elképzelései. És ugyanígy számos fürdőszoba is az építész elgondolása alapján valósult meg. Jót tesz mindez a háznak, mert a kerítésfalaktól a lakóterek belseje felé koncentrálva ugyanaz a minőség hatja át a kertet, a ház köz és magánszféráit.

A fürdőszobai burkolatok, szerelvények és szaniterek a legmagasabb minőséget képviselik

Ritka dolog, amikor ilyen építészeti minőséggel találkozhat itthon az ember. Amikor egy hazai építészeti megoldás a kulturálisan megalapozottabb, gazdasági szempontból is egységesebb hátterű világ produkcióival kelhet versenyre. Megnyugtató konstatálni ezt. Buda, hegyoldal, lombok, kánikula – s egy ház. Mintha minden a helyén lenne köröttünk.

Építész tervező: Halmos Sarolta
Kerttervező: Tóth Judit
Kivitelezés: 2010-2012
Generálkivitelező: Szik & La Kft.
Gépészeti és szakipari kivitelező: Komopex Kft.
Bruttó alapterület: 839 m2


További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Ilyen, amikor a kortárs művészet ipari műemlékbe költözik

Ilyen, amikor a kortárs művészet ipari műemlékbe költözik

Egy indusztriális negyedben alakították ki Ostravában a PLATO Kortárs Művészeti Galériát. Erről szóló írásunkat a 192-es, 2024/4-es lapszámból közöljük.

7 csodás balatoni ház, amely megdobogtatja a szívünket

7 csodás balatoni ház, amely megdobogtatja a szívünket

Megint itt a nagy nyári kánikula, ezért olyan Balaton környéki nyaralókat gyűjtöttünk össze, ahová mi is szívesen elvonulnánk pihenni.

„Télikabát méretű” ez az egyszemélyes ház Budakeszin

„Télikabát méretű” ez az egyszemélyes ház Budakeszin

Nem a felesleges nagyzolás volt a megrendelő célja ezzel a kis épülettel, hanem a nyugodt elvonulás és a környezet tiszteletben tartása. Erről szóló cikkünket a 162-es, 2020/6-os lapszámból közöljük.

Hirdetés