Cikkünk az Octogon 202-es, 2025/6-os lapszámából közöljük.

Hirdetés

Jól sikerült házak kapcsán többször leírtam már, hogy szerelemgyerek. Szerelemgyerek, azaz mintha valami ihletett, metafizikai többlet is hozzájárulna a jóságához: a hely, a körülmények, építész és megbízó nem hétköznapi egymásra találása. Ha a fókuszt tovább szűkítjük az utóbbira, a leírások gyakran itt sem nélkülözik az ihletett emelkedettséget, pedig az építészek és megbízó találkozásában bizony munka van. Rengeteg munka.

Nem hiszek tehát abban, amikor a szakmai Ámor nyila a felhők fölötti magasból érkezve, egyszer csak hirtelen hozza el a nagy és érzelmes harmóniát. Amúgy a szerelem sem olyan egyszerű, mint messziről látszik: ritka az olyan (ihletett) pillanat, amikor mindkét fél ugyanazzal az intenzitással van benne. Ugyanaz egyszerűbben: a párdinamikában az egyik fél mindig jobban benne van. Ebben a tihanyi szerelemgyerek házban is hat év kemény építész-megbízói, „párkapcsolati” egymáshoz csiszolódás/együttműködés van.

Ebből a lelkizésből ennyi elég is, mivel amikor élőben is megpillanthatom ezt a családi házat, még semmit sem tudok a fentebb írtakról. Viszont rögtön elvarázsol a környezete, ahogy a helyi kőből rakott, határozott karaktere feloldódik a jobbra megnyíló tájban, a végtelennek látszó természetvédelmi övezetben. Zöld, sziklás rét fut szét a tihanyi dombok lejtőjén, tárul ki és indul el fölfelé az oldalban. Rétnek is alig nevezhető, szinte érintetlen természetes táj, amiben csak alig érzékelhető az a néhány gyalogcsapás. Vadrózsabokrok (állítólag ritka orchideafajok is vannak erre), elszórtan fák, hullámzó zöld szőnyeg, de ahogy megtudhattam, véletlenül sem pázsittal, hanem olyan természetes gyepfűvel, amit a tulajdonos is tudatosan használ.

Sőt, a ház súlypontjainak újrarendezése reagál is erre a kivételes pozícióra, amire a korábbi ház még nem: a kertre néző nappali saroknyitása mellett, a másik lényeges változás, ahogy a földszint felét kitevő konyha-étkező tere a természeti táj felé fordul. És hogy a tájépítész munkája se csak az utolsó sorokba elpöttyintve kerüljön be a szokásos maradékelv logikája szerint, meg kell említeni, hogy az építtető egyik titkos vágya is teljesült. A belső kert –, amit az épület elválaszt ugyan a gyepes, virágos mezőtől – Balogh Andrea laza, vadvirágos kertjeként sűrítve folytatja a túloldalon lévő természetvédelmi táj világát.

Tihanyban vagyunk, de nem a balatoni oldalán, hanem a gödrösi részben – innen nem is nyílik a nagy tóra kilátás, hanem a Külső-tó zsombékos laposára helyette. Mögötte erdő a horizont, mintha nem is ott lennénk, ahol vagyunk.

Gödrös: a név rögtön utal a kőre is, mivel a gödrös felszín nemcsak a tihanyi hegy vulkanikus jellegének köszönhető, hanem annak is, hogy az elmúlt századokban ezeket a köves gödröket kimélyítve bányászták ki a helyi építőanyagot. Ma már nincs hivatalos bánya. Aki ezt a bazaltot akarja használni, inkább az elbontott házaknál tud ilyet szerezni. Ám, ha már itt tartunk, a kőhomlokzat rakása is egy hagyomány. Ha egyre kevesebb szakember között is, de öröklődik – ezen a házon is apa és fia dolgozott.

A meglévő épülethez képest, az átalakítás eredményeképpen a ház jobban használja közvetlen környezetét - az alagsori nappali teljes felülettel a kert felé fordul

Nézzük meg közelről ezt a rakott kőfalat: úgy tűnik, mintha nem lenne két egyforma kő, sorai szürke színváltozatokat és mintákat adnak ki – mindez egy külön, érzéki világ. Messziről viszont a sarkokon nincsenek egyedi kötésminták, sőt, sokkal erősebb a plasztikai hatás. Mintha valódi kőruha lenne, amiben vakolt érhálózat fut. És mintha ezzel a szikár, de természetes érzékiséggel testesítené meg a nagyon konkrét és áttételes időtállóságot is. A kővel burkolt épülettestet ugyanakkor határozottan törik meg a kert felőli oldalon a bevágott teraszok.

Az egyik külső saroknál a víznyelőt élére állított terméskövekből rakták körbe: ez teljesen új arculatát is megmutatja a kőnek, egyszerre természetes és szinte kortárs plasztika. (A kőburkolat viszont makroszigetelést igényelt, mivel a tihanyi kő megtartja a meleget.) Viszont ideje visszatérni a megbízók és az építészek párosához! A ház megjelenéséből, majd a fokozatosan feltáruló külső és belső rendezettségből szinte sugárzik az a közös nevező, amiben a tervezők és a megrendelő találkoztak.

Az előzményhez képest további lényeges változás, ahogy a földszint felét kitevő konyha-étkező tere a természeti táj felé fordul

De megküzdött összecsiszolódás volt ez változatos dinamikával, amelyben hol az építészek, hol a megbízók ötlete és energiája indította be/lendítette tovább a dolgokat. Elég gyakori például, hogy az építész fejében már előre megvan a ház, amin csak itt-ott módosít a megbízóval folytatott párbeszéd –, ám ez most megfordult többször is. A hat évig húzódó közös munka ugyan hosszú – alighanem sokaknak riasztó is –, de így maradt idő az olyan apróságok kiérlelésére is, mint a sütögetős nyári konyha vagy a kőből készült medence.

A megbízók rendszeresen nyaraltak a mostani ház közelében, így a környék nem volt ismeretlen. És ahogy fejlődött a tervezés, úgy alakult át a leendő nyaraló lakóházzá. Egy a hetvenes években épült, háromszintes nyaraló állt itt korábban. Részben hasonló és szinte alig változott a tömege, magassága, az új mégis egészen más lett. Már csak azért is, mert erős funkcióváltást igényelt: a nyaralóból egy négy évszakos otthonét. A szuterén szint megnyílt a kert felé és a kivehető falak kitisztításával nagyvonalú tereket eredményezett.

A kő nem csupán kívül, de vakolatba foglalva, rusztikusabb megfogalmazással a belső falakon is megjelenik

A korábbi fő tengelyek megmaradtak a házban, bár az elvétellel a terek levegősebbé lettek, a kialakuló átlátásokkal hangsúlyosabbak. Ám van, ami megmaradt a hetvenes évekbeli nyaralóból. Az előzményen a kő csak a homlokzat felén jelent meg. A másik oldalon rusztikus, ún. cuppantott, világos vakolat volt, de a tört metlachi lapokból összeillesztett mozaikburkolatok is kortárs változatban ismétlődtek meg. Ráadásul akkor a tervek csak részben valósultak meg, véletlenül fennmaradt ugyanis néhány homlokzati vázlat és látványterv is arról, ahogy néhány évtizede a tervezők elképzelték volna a hetvenes évek akkor markáns, ma már inkább retró-nosztalgikus dizájnjával: merész tömegformálás, szinte a földig érő – ráadásul aszimmetrikus – nyeregtető jellemezte ezt, dinamikus üvegsávokkal.

Mindez nem valósult meg – de észrevétlenül is hatott a mai tervekre. A fiatal tervezők végül a homlokzat teljes kőburkolata mellett döntöttek és a kő vakolatba foglalva a belső falakon is megjelenik. Ez a benti kő és a roncsolt beton kint acéllal egészül ki az előtetőnél, a sütögetős nyári konyhánál. Bent aztán a , a fa és a vakolt felületek szintenként más-más arányban és jelentőséggel tűnnek fel, ahogy a három szint is külön-külön életteret jelent. A tetőtérben például már a fa veszi át a főszerepet a látszó tetőszerkezet gerendáival. Itt a gyerekszoba fölé egy plusz tetőszint/plató került. Egy igazi elemelt, varázslatos tér a kilátásaival és a padlója közepén egy kivágott és hálóval kipótolt téglalappal. Ez az apró ötlet szinte csillog és elrepül az ég felé. Ahogy felülről le és onnan fel lehet ellátni, az szívdobogtató.

A térelosztáson érződik a kiérleltség: szervezett, ugyanakkor tág térérzet jellemző. Például az egymás után rakott ajtók sora a teljes szinten végigvonulva egy szikár fegyelmezettségről árulkodik.

Ehhez képest a térelosztáson érződik a kiérleltség: fegyelmezetten szervezett, ugyanakkor kellemes tágasságot, térérzetet ad. Az előbb említett elemelkedéstől néhány méterre például az egymás után rakott ajtók sora a teljes szinten végigvonulva már újra valami szikár fegyelmezettségről árulkodik. És nem hagyhatom ki a szinteket összekötő lépcsőt sem. Nem valami szakipari cég sorozatterméke, hanem igazi egyediség.

Eddig félig szándékosan, de kerültem, hogy ezt a tihanyi házat villának nevezzem. Mindenki érzi, ahogy ezt a fogalmat ma használni szokás, de itt a méretéből és a belefoglalt funkciókból is hiányzik az a csili-vili faktor, amit a kivételességre törekvés és a kissé rátarti önfény kettőse táplál. Szóval itt elsősorban lakni akarnak, a körítés pedig nem a trendiség. Ez az egyediség a tervezők és megbízók jól kimunkált együttműködéséből fejlődött ki. A ház előtt egyébként meghagytak egy hatalmas követ a környék igazi, tihanyi kövéből és egy fenyőt, amit akár a garázs árán is meg kellett védeni.

Tervezés éve (engedélyezési terv): 2020
Megvalósulás éve: 2024

Tervezők: Gyökér András, Losonczi Júlia (BIS Építész Iroda Kft.), Gulyás Levente (Studio Gulyás Levente)

Kert-, és tájépítészet: Balogh Andrea (4D Tájépítész Iroda)


További képek és rajzok a cikk végén található galériában!

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

BEST OF OCTOGON 2022 | Családi ház a Szalonka utcában

BEST OF OCTOGON 2022 | Családi ház a Szalonka utcában

Ginkgo Architects tervezésében.

BEST OF OCTOGON 2022 | Nádas nyaraló Tihanyban

BEST OF OCTOGON 2022 | Nádas nyaraló Tihanyban

A RAPA Architects tervezésében.

BEST OF DECO 2022 | Nyaraló Tihanyban
  • 2022-12-29 11:00
  • Deco

BEST OF DECO 2022 | Nyaraló Tihanyban

Bara Ákos tervezésében.

Hirdetés