A homlokzat régi pompájában, a földszint újraértelmezve, a felső szint pedig a régi minőségében ragyog.

Az építészeti feladat nem mindig ott rejtőzik, ahol azt a megbízás vagy a szabályozási terv vagy egyéb látszólag határozott tényezők megszabják. A probléma felkutatása és annak megfelelő léptékben történő orvoslása is a tervező feladata. Ha nem jó léptékben születnek döntések, akkor az valahol visszaüt. A Markó utcai trafó építéstörténetében születtek jó és rossz léptékű döntések egyaránt; a mostani felújítás az előbbit példázza. A cikk eredetileg az OCTOGON Magazin 149 - 2019/1 lapszámban jelent meg.

1920-ban a Főváros öt transzformátorállomás telepítését tervezi a megnövekedett energiaszükséglet kiszolgálására. Az új elosztók az egyes ellátott területek központjába kerülnek. A Markó utcai saroktelekre, a transzformátorállomás és bérház elhelyezésére kiírt tervpályázaton Györgyi Dénes − a többi pályázattól eltérő módon városépítészeti javaslatot ad. Györgyi a Lipótváros tömbjeit vizsgálva a Vajkay utca folytatásában új utcát vizionál a Nagykörútig. Az új utca beiktatásával a trafó az előírt szabadon álló elhelyezést kapja, utcafrontra kerül és a bérház lakásainak benapozása is problémamentessé válik. Pályázata a kiírástól eltér, nagy vitát vált ki – mégis külön díjazásban részesül. A tervezés jogát Györgyi és a valódi első helyezett Román Ernő közösen nyerik.

A városépítészeti elgondolás nem valósul meg, de a trafó és a bérház az eredeti koncepció nyomán épül. Györgyi a transzformátorépület kialakítására különös megoldást választ.

A pincében elhelyezett olajtartályok négyzetes szellőzőkürtőit diagonálisan elforgatja, és homlokzatra helyezi. A kürtők diagonális dinamikájából és a köztük kialakuló vertikális sávokból fejti ki az egész épület kompakt, de mégis mozgalmas „rinocéroszbőrét”. Az ipari épület egy funkcionális eleme így válik az épület homlokzati díszévé; a probléma az épület felnagyított lényegévé.

A kapcsolótermet a tetőszinten helyezi el, mely kisebb tömegével tovább fokozza az utcafronti homlokzat vertikalitását, a hosszanti homlokzatnak viszont megfelelő tagolást ad. Az utca irányából a keskeny, toronyszerű megjelenés képez hangsúlyt, a téglával érdessé formált ki-be ugró homlokzati játék pedig feloldja a tömeget az utca terében. Az épület szintjei eltérő méretűek: két nagy belmagasságú szint és két kisebb jön létre, az épület kazettás vasbeton födémeket kap – valóságos épületgép létesül.


A belső előcsarnokba elegáns megformálású, a padló mozaikdíszítést helyeznek el. Különlegessége a legfelső szint felülvilágított főkapcsoló terme, az itt elhelyezett kapcsolótábla pedig márványborítású, színes márvány szegélyekkel. A korabeli szakirodalom szerint ez a legmívesebb transzformátorház az öt közül.

1990-ben a technológia helyigényének jelentős lecsökkenésével az ELMŰ belvárosi trafóházainak újrahasznosítását tervezi. A városközpontiba a Merlin Színház, a ferencvárosiba a Trafó Kortárs Művészeti Központ, a Kazinczy utcába az Elektrotechnikai Múzeum és Könyvtár költözik. A funkcióváltás a Markó utcában a legdrasztikusabb, ahol irodaház létesül.

Az átalakítás során a trafóépület funkcióra méretezett tereit kisimítják, a fel-le ugró födémeket lebontják, az épület korábbi lényegét adó kürtőket befödémezik, a kétszintes tereket begalériázzák. Bár az építészeti megvalósítás nívós, megkérdőjelezhető döntés, hogy az épületbe jellegét kevéssé követni képes, nem publikus funkció kerül.

2015-ben indul az épület mai fejezete, mikor az átalakításra (meghívásos) pályázatot írnak ki. A nyertes mű az eredeti struktúra visszaállítására törekszik, miközben ügyesen új tereket nyer. Most megint a megfelelő léptékben születik döntés; az épület funkciót váltani nem tud, de irodaként igyekszik a maximálisan tiszteletben tartani a múltat. A megvalósításban a beruházó, egyben a generálkivitelező, a tervezők partnereként működik.

Az építészek az eredeti előteret rekonstruálják, a két szint magas eredeti oszlopcsarnok egy részét visszaállítva elegáns fogadóteret képeznek recepcióval. A padlóburkolattal és a falborítással visszaidézik az eredeti épület art déco hangulatát a belsőben is, az alkalmazott mai üvegacél és vakolt felületek pedig jól idézik az ipari múltat. Újra láthatóvá válik az épület mennyezetének gerendastruktúrája, a világítási rendszerrel pedig lendületes kortárs elem kerül a térbe. A villámszerűen cikázó fények kicsit visszaidézik a trafó múltját, de az eredeti szerkezetektől ellebegve, másik síkon.

A nagyobb belmagasságú emeleti szinteken a felesleges födémszegélyek visszametszésével visszaállítják a kétszintes terek csarnok jellegét. A normál belmagasságú szinteken szabadon berendezhető irodatereket hoznak létre. A felhasznált anyagokkal nagyon finoman bánnak az épület új belsejének anyaghasználatát a minimalizmus jellemzi. A földszinthez hasonlóan a tetőszint az, ahol a tervezők a mai kor szellemét képviselhetik: a központi kapcsolóteret reprezentatív iroda- és tárgyalóterületté alakítják. A homlokzat mögött megbúvó, eredetileg üres, majd a kilencvenes években részben beépített tetőteraszokon kis belső udvarokat létesítenek, az irodaterek külsőtéri kapcsolatait megadva. Az irodák tetején tetőteraszok találhatók minikonyhával – új helyek az új lakóknak. Az épület homlokzatai új anyagokkal, régi szépségüket, arányaikat megőrizve újulnak meg a műemlék jellegnek megfelelően.

A homlokzat régi pompájában, a földszint újraértelmezve, a felső szint pedig a régi minőségében ragyog. Ugyan a márványszegélyű kapcsolótáblák már nem kerültek vissza, de a jó osztású, elegáns irodaszint az épület újkori lényegévé vált. A „probléma” léptéke ismét a helyén kezelt.

A 149 - 2019/1 lapszámot teljes egészében itt töltheted le, ingyen, pdf formátumban.

A lapszám teljes tartalomjegyzékét itt találod.


Projekt adatok

  • Alapterület: 2800 m²
  • Tervezés: 2015-2018
  • Kivitelezés: 2017-2018
  • Beruházó: Bonemo Kft.
  • Generáltervezés, építészeti és belsőépítészeti tervezés: DPi design Kft.
  • Vezető építész tervezők: Dombi Miklós, Pintér Tamás
  • Építész munkatárs: Oláh Gergely    
  • Épületszerkezeti tervezés: Reisch Richárd (FRT Raszter Építésziroda Kft.)
  • Tartószerkezeti tervezés: Csomor Veronika, Szántó László (EXON 2000 Kft.)
  • Épületgépészeti tervezés: Kalmár Zoltán, Mottl Tamás, Makáry Csaba (Agorex Kft.)
  • Épületvillamosság: Bartha Richárd, Piatkó Tamás (WTF Kft.)
  • Tűzvédelem: Dr. Csizmadia Zoltán (Vigilo Kft.)
  • Generálkivitelező: Dömper Kft.



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Átadták a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagógát

Átadták a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagógát

Az ICOMOS-díjjal is elismert, nemzetközi jelentőségű műemléképület felújítása 3,2 milliárd forintból valósult meg. 

Ne burkolj, ne fess!

Ne burkolj, ne fess!

Körforgásos irányelvek mentén újította fel új stúdióját az idén 25 éves Bánáti + Hartvig Építész Iroda.

Hirdetés