Cikkünk a 157-es, 2020/1-es lapszámunkból közöljük.

Hirdetés

Egy sikeres műemlékfelújításnak három dolgot feltétlenül tudnia kell: hitelesen és szakszerűen megóvni a történeti értékeket, megtalálni az épület fenntartását hosszú távon biztosító funkciót és megteremteni a kortárs igényekhez igazodó működést. Az idő múlása azonban könyörtelen, a hajdan lüktető élet anyagba merevedve ellenáll a változásnak. A most épp Millennium Házának keresztelt hajdani Olof Palme-ház felújítása, az Archikon stúdió munkája a háromból két akadályt sikeresen vett – azt a kettőt, ami az építészek munkáján múlik.

Az épített örökséggel ugyanolyan nehéz mit kezdeni, mint a nagyi komódjával. A probléma épület és stelázsi esetében ugyanaz: ami valaha jól szolgált, önmagát túlélve kegyelettel kerülgetett nyűggé válik. A struktúrájukkal, méreteikkel a 19. század végi, 20. század eleji életmódhoz igazodó nagyvárosok kis túlzással nyugodtan tekinthetők nyűgös nagyszülői örökségnek: szépek, de sokszor nehezen tudunk velük mit kezdeni. A 20. század diadalra vitte a célszerűséget és a racionalitást, napjainkban viszont világszerte feléledni látszik az igény, hogy akár súlyos anyagi áldozatok árán is, de újra eredeti pompájában lássuk a múlt építészeti hagyatékát.

Az azóta kihalt építőmesteri tudás hiánya ma már nem akadály, ha nem is olcsón, de rendelkezésre áll a technológia, amivel a tökéletes helyreállítás elvégezhető. Kialakult valamiféle kánon is a 19. század hazai örökségének vonatkozásában: az épület külseje, homlokzatai nem tűrnek kortárs beavatkozást, ott a korhű restaurálás az elvárás, akár az elpusztult, vagy időközben elbontott részek visszaépítése árán is. A belsőben viszont sokszor megengedett a szabad kéz, ahogy az Olof Palme-ház esetében is történt. Ez a hozzáállás persze számos elméleti kérdést felvet, hisz voltaképp beleszól az építészet spontán, organikus működésébe, amibe a pusztulás épp úgy belefér, mint az átépítés. Persze a múlt feltámasztásában testet öltő önreprezentáció is lehet az organikus fejlődés egyik állomása…

A Millenium Házának keresztelt egykori kiállítási pavilon is megfelel a fenti kánonnak, teljes egészében visszanyerte impozáns küllemét. Az 1885-ös Országos Általános Kiállítás, amelyre Pfaff Ferenc tervei szerint épült, teljes egészében az akkori Magyarország reprezentációját szolgálta, az ipar és a kultúra eredményeinek látványos bemutatásával. Az ideiglenesnek szánt pavilonok közül csak három élte túl a kiállítást, közülük ma már csak ez a ház áll, és őrzi az akkori idők léptékét és hangulatát. Homlokzatai eredetileg is gazdag díszítést kaptak, lévén, hogy a Műcsarnoknak szánt épület a képzőművészeti anyagot fogadta be. Egyedileg készített Zsolnay épületdíszeit még a pirogránit alkalmazása előtti időben gyártották, így felújításuk különös szakértelmet igényelt.

Az épület hamar kicsinek bizonyult az eredeti funkcióra, a Műcsarnok máshová költözött, de a pavilon számos funkcióváltás után is a képzőművészet otthona maradt. A szocializmus évei alatt szobrászati műhelyként szolgált, ekkor az egész épület átalakították, megemelték a párkányt és a tetőzetet, és alápincézték a teljes alapterületet. A felújítás visszaállította az épület eredeti arányait és térszerkezetét, az üveg felülvilágítókkal ellátott oldalszárnyakba egy-egy összefüggő, nagyméretű terem került, a hozzá kapcsolódó kiszolgálóhelyiségekkel.

Mindkét tér ismét felülről kapja a fényt, bár a jelenlegi kiállítás kedvéért a felülvilágítókat és nagyméretű ablakokat belülről árnyékolók takarják. Az épület bejárata átkerült a Liget belseje felőli oldalra, ahonnan eredetileg is nyílt. Ez most némileg furcsa téri helyzetet teremt, és összefügg a Liget-projekt hektikus alakulásával. Az Olof Palme sugárutat ugyanis a pályázaton nyertes terv szerint meg akarták szüntetni, azzal a felkiáltással, hogy a Nebbien-féle Városligetben még nem volt jelen.

A Liget mai használatához és struktúrájához azonban már annyira hozzátartozik, hogy a biciklisek tiltakozására mégis a helyén maradt, így most az épület ennek háttal áll, bár az előcsarnokból errefelé is vezet kijárat, és ide nyílik nyáron az étterem terasza is. A bejárat előtti teret – ami eddig a pavilon hátsókertje volt – a tájépítészeti terv azzal próbálta helyzetbe hozni, hogy a millenniumi hangulatot idéző rózsakertet álmodott ide, szimmetrikus vonalvezetéssel, lugassal és pihenőpadokkal.

Ez a program egyik kritikus pontja – tény, hogy az angolpark struktúrájától idegen, az utcabútorok pedig – a vasrácsos lugas, a kandeláberek és korlátelemek – csak kínosan mímelik a korabeli hangulatot, főleg a hátterüket adó, valóban nívós eredeti architektúra díszleteként. Feltűnő újítás a homlokzaton a nyílászárók osztása. A Bardon Alfréd-féle, 1958-61 között zajló átalakítás kicserélte a faszerkezetet fémkeretes, sűrű osztású nyílászárókra. Az Archikon építészei visszaállították a faszerkezetet és az eredeti terveken látható osztásrendet.

Az épület tehát magára öltötte 19. század közepi ruháját, belül az utólagos válaszfalaktól megtisztított térben viszont már érvényesülhetett a kortárs tervezői szemlélet. Mivel a belső díszítés elpusztult, és csak fekete-fehér fotók alapján lehetett rekonstruálni, monokróm, lágy zöld tónusban született újjá, ezzel már jelezve, hogy ami innentől következik, csupán idézet, illetve 21. századi hozzátétel. Utóbbinak leglátványosabb eleme a szintén teljesen megújult alagsorba vezető körlépcső és világítás. Arányai, vonalvezetése, anyaghasználata révén felnő a 19. század aprólékos díszítőművészetének színvonalához, miközben nagyvonalúsága összetéveszthetetlenül kortárs. Egyszerre méltóságteljes és lendületes, így teremt átmenetet a 19. századot idéző földszint és a teljes egészében mai designt mutató alagsor között.

Az épületfelújítás gondja – mint annyi kortársa esetében – a megfelelő funkció megtalálása volt. Paradoxon, hogy ennek hiányában – minthogy előzetes koncepció nem kötötte a kezüket – a tervezők egyenesen jutalomjátéknak tekintették a feladatot. Színtiszta építészet volt az, amivel foglalkozniuk kellett: terek, formák és díszítmények hiteles harmóniája. A túlélés záloga azonban, mint a bevezetőben hangsúlyoztuk, a sikeres működés. A probléma voltaképp „születési rendellenesség”.

Ez a pavilon, hasonlóan sok 19. századi társához, például a Várkert bazárhoz, már születése idején is inkább reprezentatív díszletnek épült, semmint hasznos épületnek. Nem is tudta soha betölteni funkcióját, sem képzőművészeti csarnokként, sem kiállítási térként – a háború előtt Budapest-kiállítást próbáltak benne elhelyezni, de ahhoz is kicsinek bizonyult. Hadikórháznak talán bevált, szobrászműteremnek már kevésbé, hisz bezárt. Most a Millennium emlékének próbálják szentelni, de a beígért kiállítás, a nagyszabású Budapest-makettel és virtuális valósággal egyelőre sehol. Elvileg rendezvénytér – vajon mit takar e kaméleon-fogalom? A tervezett étterem helyét – amihez pedig látványkonyhát is építettek – hosszú vajúdás után Zsolnay kávézó foglalja el, a maga egyedi és szellemes belsőépítészetével.

A Zsolnay-kerámiák hatalmasra nagyított formáival operáló design Kiss Miklós munkája. Maga az épület megújult, kompakt külsejével szép mementója a 19. század dekoratív és igényes építészetének, és egyben arra is látványos példa, hogy milyen építészeti léptéket visel el a Liget anélkül, hogy elő-, hátsó-, illetve oldalkertté degradálódjon. Mellette viszont már ezerrel épülnek nagytestvérei, amelyek ezt a harmóniát jócskán átírják majd. Ez azonban már másik történet, a Millennium Házának meséje viszont akkor zárul happyenddel, ha bebizonyosodik, hogy a kicsinosított matróna még képes meghódítani az ifjú szíveket, és ha nem is perdül táncra, de legalább megáll a maga lábán.

Tervező: ARCHIKON Építésziroda
Felelős tervezők: Nagy Csaba, Pólus Károly
Építészet: Nagy Csaba, T. Major Krisztina, Benedek Botond
Építész munkatársak: Long Yining, Sebestyén Szilvia, Zsidek Gergő (BIM)

Belsőépítészet: T. Major Krisztina, Long Yining (Archikon)
Éttermi terület belsőépítészete: Kiss Miklós
Kiállítási terület belsőépítészete: Taraczky Dániel 
Műemlékvédelem: dr. Déry Attila
BREEAM: Beleznay Éva (ABUD)
Restaurátor: Kelecsényi Gergely (ALAKart Kft.)
Projektmenedzsment, tervezésmenedzsment, költségmenedzsment, műszaki ellenőrzés, BREEAM-minősítés, BIM-koordináció: Óbuda Group - Liget Mérnök konzorcium

Építtető: Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt.


További képek és rajzok a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Nézd meg videón a Millennium Házát!

Nézd meg videón a Millennium Házát!

Látványos felvételek mutatják meg, hogyan született újjá az egykori Olof Palme Ház, Millennium Háza néven.

Millennium Háza néven született újjá az Olof Palme Ház

Millennium Háza néven született újjá az Olof Palme Ház

A városligeti épület és az előtte kialakított új rózsakert október 26-tól látogatható.

12MH-Hallgatói ötletpályázat

12MH-Hallgatói ötletpályázat

Mártonhegyi Villapark tervezésére

Hirdetés