Persze nincs, de Winkler Barnabás és Hübner Teodóra könyve kárpótol...

A Zsolnay név hallatán sok szép szín juthat eszünkbe, sőt, leginkább a színek pazar orgiája. De szinte biztos, hogy kevesen gondolnak a rózsaszínre. Pedig a történet ezzel a színnel indult, és az, hogy ezt ma már tudjuk, egy megszállott gyűjtőnek és egy lelkes fotós-designernek köszönhető. A Rózsaszín Zsolnay című albummal Winkler Barnabás és Hübner Teodóra a művészettörténet számára ezidáig felfedezetlen, mások által dokumentálatlan designtörténeti területet tettek mindenki számára láthatóvá és elérhetővé. 
 

 

 

Adott egy soproni felmenőkkel büszkélkedhető, kezdetben zenetörténésznek készülő építész, ma már Ybl- és Prima-díjas, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja, aki az országot járva a legapróbb faluban is utánanézett, hátha horogra akad egy újabb rózsaszín. Winkler Barnabás különleges ember, mindig mosolyog, de mindent halálosan komolyan vesz, legyen szó akár épületek tervezéséről, akár egyéb szenvedélyekről: az általa működtetett, a modern építészet mestereit bemutató HAP galériáról, a neki köszönhetően útjára indított poszthumusz Ybl-díjról, a balfi munkaszolgálatosoknak állított temetői emlékműről, vagy épp a rózsaszín Zsolnayról. Az első kancsót örökölte, aztán elkapta a gyűjtőszenvedély, és ötven év alatt gyűjteménye 1500 darabosra szaporodott. Legtávolabbi darabja Brüsszelből érkezett – ezt már megtudhattuk 2007-ben, a Kezdetben volt a rózsaszín… című, akkor még csak 500 darabot számláló kollekciót bemutató, különösen gusztusos kiállítású albumból. 

 

 


Adott tehát egy gyűjtemény, amely ma már Pécsett látható: a 10 éve megnyílt Kezdetben volt a rózsaszín… című állandó kiállítás a Zsolnay Negyed kínálatát gazdagítja. Akár szín, akár forma tekintetében e tárgyak meglepően modernnek hatnak, nagy tömegben pedig különös hatású installációt alkotnak. És valóban a modern design megszületésének pillanatában vagyunk, hogy miért éppen a frivol, édeskés, érzéki rózsaszínben, ezt már csak maga Zsolnay Vilmos tudná megmondani.

 


Adott egy merész vállalkozó, aki sikerre viszi a nagybátyjától átvett üzemet. A Zsolnay-gyár hírnevét megalapozó, az 1850-es évektől 1900-ig kezdetben kézzel, később gyári körülmények között gyártott rózsaszín mázas használati tárgyak jelentették ennek alapját, egyben az európai formatervezés történetének egyik első állomását. Ez az a pillanat, melyben a kézművesség átfordul a designgondolkodásba, az egyedi tárgy felkészül a sorozatgyártásra. Zsolnay Vilmos irányítása alatt hosszas kutatómunka és alapos kísérletezés után alakult ki a 60-féle eltérő rózsaszín máz.

A pink mázas edények – a kancsók, korsók, csuprok, köcsögök, kuglófsütők, tálak – saját korukban hatalmas népszerűségnek örvendtek, minden háztartásban megtalálhatóak voltak, és ez a siker alapozta meg a későbbi bátor fejlesztéseket, végső soron a Zsolnay-gyár nemzetközi hírnevét.

 

És végül adott egy pazar kivitelű kötet, amely a 2007-es album szerkesztési elveit megtartva erről mesél: a gyűjtőről, a gyárról és magukról az edényekről – képben és szóban egyaránt magas színvonalon. Nem album, nem is művészettörténeti kiadvány, sokkal inkább szubjektív vallomás egy szerelemről, amely ötven évvel ezelőtt Winkler Barnabás építész és a rózsaszín között született, és amelynek Hübner Teodóra, a kötet tervezője és fotó-designere méltó krónikása. A kétnyelvű kötetben Winkler Barnabásnak a gyűjtéshez kapcsolódó szubjektív hangvételű, könnyed történeteit Kovács Orsolya művészettörténész elemző írása egészíti ki, és helyezi művészettörténeti kontextusba. 

 

 

A rózsaszín Zsolnay - Történetek és képek a rózsaszín Zsolnay használati tárgyakról
Winkler Barnabás gyűjteménye és írásai / Stories and Pictures of the Zsolnay Pink Household Objects – The Collection and Writings of Barnabás Winkler – HAP Galéria, 2022

 

 

Sok gyönyörű rózsaszín Zsolnay a galériában! 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Hímzés terrakottából

Hímzés terrakottából

A közösséget is szolgálja az Abin Design Studio egyszerre ősi és modern külvárosi háza Indiában.

Nádfedeles keramikus pavilon

Nádfedeles keramikus pavilon

Álvaro Siza Vieira nádfedeles kerámiaműhelyet tervezett, Casa Wabi néven.

Színek angyalai

Színek angyalai

Bari Ziperstein új, Los Angeles-i stúdióját a színek angyalai népesítik be.

Hirdetés