A tárgy teljes mértékben a gyerek igényeire, méreteire szabható.

Bodnár Henrietta Rózsa diplomamunkáját a Csillagház Általános Iskolával karöltve és az ott tanuló halmozottan fogyatékos gyerekek fejlesztésének igényei alapján készítette el. Mivel a gyermekek életében a mozgásfejlődés és a mozgásfejlesztés kulcsfontosságú, egy olyan folyamat és eszköz létrehozása volt a cél, ami a mozgássérült gyermekeket hozzásegíti különböző mozgásformákhoz, többek között a nagymozgáshoz és a finommotorika használatához.

Témaválasztás

Az alkotó egy, az olyan alapvető funkciókat segítő, ROLLI névre keresztelt eszközt tervezett meg, mint a tárgyak után nyúlás, a gesztusok és gesztushagyás segítése, fejlesztése, az önálló mozgás/ tevékenység kezdeményezése, izomtömeg növelése. A tárgy teljes mértékben a gyerek igényeire, méreteire szabható.

Egy bárki által elért programba a gyerek alkarjáról négy adatot kell betáplálni, a tárgy ezután 3D nyomtatás technológiájával azonnal kinyomtatható.

Kutatási folyamat

Bodnár Henrietta Rózsa 2017 októberében ismerkedett meg a Csillagház Általános Iskolával a MOME Transfer Lab. keretei között tartott Design for Care kurzus által. A kurzust Veres Bálint, Dezső Renáta és Csernátony Fanni vezette. A kurzus alatt végig nagyon fontos volt, hogy a tervek egyszerűen kivitelezhetők legyenek, a Csillagház pedagógusai és tanulói is egyaránt könnyedén és kedvvel használják a prototípus tárgyakat. A kurzus alatt elkészült legtöbb tárgyat a mai napig alkalmazza az iskola.

Az alkotó fő iránya – a személyes kötődéséből kiindulva – a mozgássegítő és speciális ábrázolási eszköz ötvözetéből indult ki. Ennek a fejlesztési területnek nézett pontosabban utána, kutatta, hogy jelenleg milyen erre alkalmas eszközök találhatók meg a világban és próbálta megtalálni azt a helyzetet, aminek a fejlesztése, átszabása kulcsfontosságú lehet a jövőbeni foglalkozásokon.

A tárgy legfontosabb eleme a személyre szabhatóság.

Mivel az iskolában tanuló gyerekek mozgáskorlátozottsága nem azonos mértékű, eltérőek a fogyatékosságok, így a teljes fejlesztés kihasználásához a személyre szabható fejlesztés mutatja a legsikeresebb haladást. A cél az volt, hogy a gyermekek egyéni paramétereire szabva hozzon létre egy fejlesztőeszközt.

Koncepció

Az első szempont, hogy guruljon, de lehetőség szerint ne minden irányba, mert a tapasztalatok alapján ez irányíthatatlan a gyerekek számára. Két-két görgő bizonyult a legstabilabbnak, egy pár a csuklónál és egy pár a könyék előtt került elhelyezésre Ez biztosítja a stabil tartást, a gyerek kevés energiával is nagy lendületet képes elérni, mely által a kezébe applikált íróeszközzel már nyomot tud hagyni a papíron.

Második szempont, hogy könnyedén és gyorsan felhelyezhető legyen. Ez azért fontos, mert a fejlesztők egyszerre több gyerekkel is foglalkoznak, illetve az órák itt is 45 percből állnak.

Harmadik szempont a könnyű tisztíthatóság és a légáteresztés. A gyerekek keze is ugyanúgy izzad, mint egy felnőtté, ezért a higiéniás szempontokra is ügyelni kellett. Mivel nyomtatott PLA műanyagból, vagyis biológiailag lebomló kukoricakeményítőből készül a tárgy, ezért szappanos vízzel, szivaccsal bármikor átdörzsölhető, és azonnal szárazra is törölhető. A légáteresztés szintén ehhez a problémához kapcsolódik, hiszen muszáj, hogy levegőzzön a kar, miközben a tárgy rögzítve van.

Negyedik szempont a gyermekbarát tárgy, a játékosság, a színek használata. Lehet külön színt választani a görgőknek, a tárgynak és a rögzítő fűzőnek is, így a szem-kéz koordináció és a látás is fejlődik.

Kivitelezés

A tárgy a 3D nyomtatás technológiájával készül. Az első prototípusokat a FabLab Budapest műhelyében kerültek kinyomtatásra. A prototípus egy mindenki számára elérhető ingyenes programban megnyitható. A Csillagház Általános Iskolában egy, a projektbe bevont kolléga segítségével a megnyitott prototípus méretre igazítható. Mindössze négy méretre van szükség hozzá: csukló körméret, az alkar közepének körmérete, a könyék előtti körméret és az alkar hossza. Ezen paraméterek megadásával tökéletesen egyénre szabható a tárgy és ha a gyerek kinövi, nyomtatható helyette másik, akár még aznap.


  • Alkotó: Bodnár Henrietta Rózsa
  • Projektnév: ROLLI
  • Témavezető: Orlai Balázs
  • Konzulens: Takár Anita, Molnár Krisztina
  • Fotó: Pap Dávid
  • Technikai kivitelezés. FabLab Budapest
  • Intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem/Kerámiatervezés MA
  • Év: 2020



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Nyilvános illemhelyek és rekreációs egységek Sopronban

Nyilvános illemhelyek és rekreációs egységek Sopronban

Horváth Norbert Péter (Soproni Egyetem Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar) BA diplomamunkája.

Látogatóközpont az egykori Verestorony romjainál

Látogatóközpont az egykori Verestorony romjainál

Hawrlant Benjámin, Debreceni Egyetem Építészmérnöki Tanszékének MSc diplomásának diplomamunkája.

Közösségi tér Szentendrén, a Pap-szigeten

Közösségi tér Szentendrén, a Pap-szigeten

A KREA Design Iskola 2020/2021-es tanévben végzett hallgatóinak diplomamunkái: Bayer Bence belsőépítész-enteriőrtervező

Hirdetés