Hirdetés

Bemutatkozik a BE LIGHT! architekturális divíziója – interjú Timár Henrietta csoportvezetővel.

Az épületek tervezése során egyre fontosabb szerepet kap a világítás tervezése, a lighting design. Rendkívül összetett szakterületről van szó, így a BE LIGHT! csapatán belül is több különálló, de szorosan együttműködő csoport dolgozik minden projekten azért, hogy a végeredmény ne csak a funkcionalitás, hanem a design szempontjából is kiemelkedő minőségű legyen. Az architekturális divízió vezetője, Timár Henrietta mesélt erről a különleges szakterületről, amely hídként funkcionál a műszaki szemlélettel gondolkozó épületvillamossági tervező és a hangulatokat, esztétikus enteriőröket előtérbe helyező építész között.

 

A lighting designon belül mivel foglalkozik az architekturális csapat, hogy kell ezt a szakterületet elképzelni?

Az architekturális divízió főleg a dekoratív oldalon mozog, leginkább hotelek, irodák, kávézók, magánházak, illetve az utóbbi időben egyre több luxus apartmanház világítását tervezzük. Bár az építőipar többi területéhez hasonlóan a mi munkánkba is gyakran beleszól a költségvetés, de szerencsére azt tapasztaljuk, hogy ma már van igény a minőségi tervezésre, a minőségi világításra. És ez közel sem csak azt jelenti, hogy elhelyezünk a térben egy drága csillárt, hanem azt, hogy több világítási szintet tervezünk be, elképzeljük, hogy ez hogyan is nézzen ki, megalkotjuk a fények játékát. Vagyis a dekoratív lámpatestek kiválasztásán túl leginkább arról szól a feladatunk, hogy ízléses világítást tervezzünk.

 

 

Egy projektbe mikor, hogyan kapcsolódtok be, mikor következtek a folyamatban? Vagy jellemzően a csapatoddal önállóan visztek végig feladatokat?

A BE LIGHT! divíziói már szinte mindent le tudnak fedni a szakmánkban, így alvállalkozók bevonása nélkül képesek vagyunk sportlétesítmények, lakóházak, szállodák, ipari komplexumok világításának megalkotására, a hozzájuk tartozó vezérléssel. Már a tervezési szakaszban igyekszünk minden projektbe csatlakozni, és az építészekkel, elektromos tervezőkkel együttműködni. Az egyes területek között persze vannak átfedések, előfordul, hogy segítséget kérünk a társdivízióktól, de igyekszünk úgy kiosztani a feladatokat, hogy egy csapat vigyen végig egy projektet, így sokkal átláthatóbb és rendszerezettebb a működésünk.

 

Hogy épül fel az architekturális csapat, hányan vagytok jelenleg, hogy működtök?

Jelenleg öten vagyunk, de szeretnénk a közeljövőben bővülni, mivel ahogy említettem, egyre nagyobb az igény a minőségi világítás tervezésére. A csapat előkészítőkből és építész konzulensekből áll, valamint már van egy látványtervező kollégánk is, így még komplexebben és profibban tudjuk megjeleníteni a projekteken a világítástervezést. Az előkészítők jellemzően műszaki gondolkodásúak, ők méreteznek, számolnak, gondoskodnak róla, hogy minden megfeleljen a szabványoknak; az építész konzulensek pedig egyeztetnek a tervezőkkel az igényeket és az elképzeléseiket illetően, és persze javaslatokat is teszünk. Lévén, hogy a konzulensek maguk is építészek, sokkal könnyebben megtalálják a közös hangot.

Azt vallom, hogy a világítás külön szakma az építészetben, de a hazai felsőoktatásban ezt még nem tanítják. Belsőépítész vagyok, és az egyetemen sajnos a világítás nem került reflektorfénybe, a legtöbb dolgot itt a BE LIGHT!-nál, munka közben tanultam meg. Persze nem lehet mindenhez érteni, ezért tettem le a voksomat a világítás mellett, úgy éreztem, én ebben akarok a legjobb lenni. Ez egy hatalmas szelete a szakmának, ami ráadásul folyamatosan megújul, fantasztikus fejlődési utat jár be. Úgy tekintek a csapatunkra, mint egy kapocsra az elektromos tervező és az építész között, hiszen értjük mindkét terület igényeit, elvárásait, és gyakran mi mutatjuk meg, hogy lehet megvalósítani az elképzelt designt úgy, hogy mindenki elégedett legyen az eredménnyel.

 

Fotó: Tamás Pál – szallodafotozas.hu

 

Mi volt eddig a legizgalmasabb, legnagyobb projektetek?

Nagyon sok projektet tudnék kiemelni, mert minden munka különleges, és mindig jó látni a végeredményt. Az egyik, amire különösen büszke vagyok, a MIND Klinika, aminek már két ütemét is megvalósítottuk. Azért is áll közel hozzám, mert egy nagyon nemes célt szolgál, súlyos betegek számára nyújt lehetőséget magán úton történő kivizsgálásra és kezelésre, a 3. ütemben pedig majd szeretnének műtőket is kialakítani. Szakmailag pedig azért élveztem ezt a feladatot, mert nagyon minőségi lámpatestekből és világítási képekből dolgozhattunk, kiemelkedően magas szintű volt az elvárás, aminek köszönhetően egy nagyon szép dolog jöhetett létre.

 

Fotó: Bujnovszky Tamás

 

Mi volt a legnagyobb szakmai kihívás a csapat életében, amivel eddig találkoztatok?

A projektek nagyon különbözőek, mindenhol más az, ami szakmai fejlődést kíván. Ezért is szeretem annyira ezt a munkát, mert nagyon változatos, sosem ugyanolyan, nincs két egyforma szálloda vagy irodaház. Előfordul, hogy a tervező kívánalmainak való megfelelés jelent kihívást, de van olyan is, amikor az épületből fakadóan kell új megoldásokat keresnünk. Minden projekten találkozunk valami olyannal, amivel korábban még nem. A homlokzatvilágítás mindig nagyon „misztikus”, hiszen azt látja meg az ember először, tehát látványosnak, vonzónak kell lennie.

 

Hol tart most a terület, jelenleg mi a trend, ha lehet ilyenről beszélni egyáltalán?

A trend most főleg a világításvezérlésben van, mert az nagyon káprázatos, amikor különböző világítási képeket tudsz létrehozni. Ezért minden projektnél törekszünk arra, hogy világításvezérlést is adjunk mellé, mert szerintem kezd alapvetővé válni, hogy a világítás mögött legyen valamilyen rendszer. Leegyszerűsítve például egy szálloda lobbyjában fantasztikus érzés, hogy más a fény reggel, más este, rendezvénykor pedig megint egy másik, sajátos világítási kép jön létre. Vagy épp ha az otthonunkban zavaró a fény, akkor a telefonunk segítségével tudjuk dimmelni. Mindez ma már nem speciális elvárás.

A másik, ami alapvető és amire mindig törekszünk, az a minőségi tervezés. Gondolok itt például az anyaghasználatra, az anyagok egy térben való kombinációjára, hogy harmonikus legyen a végeredmény. Persze sok minden függ az enteriőrtől, de maga a minőség, az anyaghasználat egyre fontosabb.

Összességében azt mondhatom, kell minden projektbe egy wow-faktor, amitől azt érzik az épület használói, hogy ez valamitől különleges, egyedi.

 

Fotó: Bujnovszky Tamás

 

Mit látsz, hova fejlődhet a szakterületetek, mit tartogat a jövő?

Ez csak rajtunk múlik. Attól függ, hogy mennyire vagyunk innovatívak és változatosak. Azt, hogy műszakilag milyen újítások lesznek, nem tudom megmondani, de hogy design szempontjából ezeket hogyan tudjuk felhasználni, csakis rajtunk múlik. A megvalósítás az elképzeléseinktől függ, és attól, hogy a gondolatainkat hogyan tudjuk átadni a tervezőknek. Ezért is tartunk tréningeket, hogy az egyetemről frissen kikerült tervezőknek megmutassuk, hogy ezt lehet jól is csinálni. És ha lehet, akkor csináljuk is jól!

 

BE LIGHT! Web | Facebook Instagram | Linkedin




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Művészek üzennek a karanténból

Művészek üzennek a karanténból

A NeighbourART sorozatában neves alkotók vallanak arról, mivel töltik idejüket a karanténban.

Törölték a 2020-as Salone del Mobilét

Törölték a 2020-as Salone del Mobilét

Nincs értelme jövőre megrendezni az idei kiállítást Milánóban.

50 milliárd euró a kreatív és kulturális ipar számára Németországban

50 milliárd euró a kreatív és kulturális ipar számára Németországban

Természetesen a koronavírus, és annak következményei hívták életre a segélycsomagot.

Hirdetés