Hirdetés

Soha ezelőtt nem nyert még díjat magyar vasúti jármű terve a rangos designpályázaton.

A CASE Design alapítója, Molnár Ádám első ízben képviselhette hazánkat szeptember 27-én Szingapúrban, ahol átvehette Red Dot díját. A FOGAS VISION 360° nevet viselő budapesti fogaskerekű vasúti jármű-koncepció terve mobilitás és közlekedés témában jutott be a nyertes tervek közé.
 


Molnár Ádám a FOGAS VISION 360° jármű-koncepció ötletgazdája 2011-ben végzett a MOME Formatervező szakán. Magyar Formatervezési díjat nyert diplomamunkája után olyan jelentős közösségi közlekedési járműdesign projekteken dolgozott vezető-, illetve társtervezőként, mint a 2015-ben forgalomba állt budapesti H5 HÉV szerelvény, a Modulo elektromos autóbuszok, vagy a MÁV-START IC+ flottájának forgalomban lévő vasúti-és vezérlőkocsi formatervi munkái.

2020-ban alapította saját design stúdióját CASE néven. Elsősorban közösségi közlekedési járművek teljeskörű formatervezésére és ipari formatervezésre specializálódva építi a hazai és nemzetközi szinten is egyedülálló portfólióval rendelkező egyszemélyes vállalkozást. Idén szeptemberben legfrissebb projektjével Szingapúrban vívta ki a rangos nemzetközi zsűri elismerését, és nyerte el a Red Dot díjat.
 


És hogy mitől olyan különleges a FOGAS VISION 360° projekt? Milyen szerepe lehet a hegyvidéki közlekedésben? Milyen szempontokat vett figyelembe Molnár Ádám a tervezés során? 

A hegyi vasúti szolgáltatás népszerűsítése 

Az utóbbi években Budapest rendszeresen bekerül Európa, illetve a világ legélhetőbb nagyvárosai közé. Emellett a főváros nemcsak regionális, de világszinten is egyre kedveltebb úti cél. A város vonzereje nemcsak sokszínű történelmének, városépítészeti és természeti csodáinak köszönheti rangos pozícióját. Az elmúlt években végbemenő urbanisztikai fejlesztések nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy Budapest a helyiek és az idelátogató turisták számára is élhetőbb, élvezhetőbb várossá vált. Ez nagyban köszönhető a Budát és Pestet egyaránt érintő közösségi közlekedési fejlesztéseknek is.

A Budapesti Fogaskerekű Vasút (Fogas) a magyar főváros Budai oldalán, annak hegyvidék részén található. A Fogas Budapest egyik egyedülálló történelmi tömegközlekedési vonala. Az 1874-ben megnyitott fogaskerekű vasút ikonikus vonalán közlekedő karakteres, piros-fehér járművek a mai napig szállítják utasaikat a főváros közkedvelt pihenő- és zöldövezetébe, a Városmajor Parktól a Széchenyi-hegyig. A Fogas közvetlen hozzáférést biztosít a Budai hegyvidék népszerű látnivalóihoz, mint például a Normafa és az Erzsébet kilátó. Az utazás során pedig hátra dőlve gyönyörködhetünk a Budai-hegység ellenállhatatlan természeti kincseiben.

Napjainkban a vonal-, és a járművek korszerűsítése egyre inkább aktualitás téma. A műemléki nyomvonal fejlesztésére új tervek születtek. Ezek összhangban állnak a Normafa-hegypark felújítását összefogó projektekkel, valamint e közkedvelt úti cél torlódásmentes, környezetkímélő, zárt pályán történő elérését megcélzó városfejlesztési koncepciókkal. Az új Fogas megújuló infrastruktúra- és járműpark fejlesztésének célja első sorban az, hogy egy új élmény alapú szolgáltatást kínálva még népszerűvé tegye Budapest hegyvidéki övezetét, és a hegyi vasút szolgáltatását.
 


A fővárosi közlekedés új ikonja – FOGAS VISION 360°

A tervezés során a cél egy olyan jármű megalkotása volt, amely megjelenése és kialakítása révén a fővárosi közlekedés új ikonjává válhat. Az egyedülállóan innovatív műszaki konstrukció és szerkezeti felépítés egy teljesen megújult külső- és belső designnal párosul. Olyan harmonikus egységet alkotva, amely kapcsolatot termet a felhasználó és a természeti környezet között.

A jármű egy 3 egységből álló, 36 méter hosszú adhéziós meghajtással rendelkező szerelvény, végein két motorkocsival, és vezetőállással. A jövőbemutató vázszerkezeti konstrukció és műszaki felépítés 100%-ban alacsony padlós utastér kialakítást tesz lehetővé, amelyben a jelenlegi járművekhez képest megnövekedett ülőhely kapacitás, további elsőbbségi-kerekesszékes helyek, illetve kerékpár és síléc tartók kerültek kialakításra.
 


Az új FOGAS VISION 360° külseje a vasúti jármű szegmensben gyakran alkalmazott lineáris elrendezést követi. A korábbi járművek arányrendszere és formakaraktere adott ihletet ehhez a vadonatúj futurisztikus designhoz. A hatalmas transzparens üvegfelületek és a vörösre festett karosszéria elemek aránya és kontrasztja erőteljes karaktert kölcsönöz a járműnek. Az összetéveszthetetlen profil és kortárs, előremutató megoldásai kiemelik a járművet versenytársai közül.

A fogaskerekű megtervezésénél elsősorban a kényelem és funkcionalitás jegyében a látvány-érzet élmény maximalizálása volt a cél. Az utazóközönség számára tervezett új jármű legattraktívabb része a FOGAS VISION 360° utastere és üvegkupolája, amelybe belépve egy eddig nem tapasztalható utazási,- és látványélményt tapasztalhat a felhasználó. A tágas, nagyvonalú, kényelmes utastér designját a minimalista, letisztult megközelítés jellemzi, amely a funkcionalitást a szépséggel ötvözi. Középpontjában az egyszerű vonalak és a világos terek állnak. A magasabb minőség a belső tér anyaghasználatában is érezhető. Elsősorban természetes anyagok, mint például a halvány fa textúrák, a gyapjú, a rozsdamentes acél és az üveg alkalmazásával.
 


A FOGAS VISION 360° belső tere 100%-ban az inkluzív design jegyében készült. A cél minden utas számára elérhető maximális biztonság, kényelem és utazási élmény. Ennek a filozófiának megfelelően az akadálymentesített kialakítás már a tervezés koncepció szakaszától kezdve kiemelt prioritást élvezett annak érdekében, hogy az új járművek kínálta szolgáltatásokat kivétel nélkül mindenki igénybe tudja venni.
 

 

CASE / Molnár Ádám | Web 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Soha ezelőtt nem nyert még díjat magyar vasúti jármű terve a rangos designpályázaton.

Szociális bérlakásokat tervezett egy régi laktanya területére a Debreceni Egyetem hallgatója

Szociális bérlakásokat tervezett egy régi laktanya területére a Debreceni Egyetem hallgatója

A cél az otthonhoz jutás és a közösségben maradás.

Hirdetés