Az utóbbi évek legkülönfélébb design-beton tárgyainak szubjektív válogatása.

„A beton sajátossága, hogy mesterségesen előállított, magától a természetben nem lebomló anyag, mégis sugároz egyfajta mesterkéletlen természetességet” – írja Zöldi Anna az OCTOGON online e havi, beton tematikáját felvezető átfogó cikkében. Nos valóban, mindannyian jól ismerjük ezt az egyszerű, de nagyszerű anyagot, amely az elmúlt két évtizedben a hagyományos, építészeti felhasználáson túlmutató alkalmazási területeken, a bútorok, kiegészítők és lakásdekor terén is eredményezett számtalan izgalmas, újszerű megoldást. 
 

Ebben a cikkben az utóbbi évek legkülönfélébb design-beton tárgyainak szubjektív válogatásával találkozhat az olvasó: csupa olyan tárggyal, amely valamilyen szempontból újszerű, innovatív, vagy egyszerűen „csak” igazán esztétikus. A válogatás egyfajta ötletadóként is tekinthető, amely egyúttal azt is bizonyítja, hogy egy-egy tárgy értékét nem feltétlen a nemes alapanyag garantálja, sőt, a világ egyik legegyszerűbb és leghozzáférhetőbb anyagából is születhetnek igazi designklasszikusok!

Képzőművészek, építészek és designerek számára a kihívás, hogy nyers, hideg anyagokból könnyed, filigrán formákat hozzanak létre, évszázadok óta jelen lévő, szűnni nem akaró mánia – gondoljuk csak a reneszánsz lenyűgöző márványszobraira, vagy az art deco üvegművészetére. Ez a tervezői szándék a betont sem kerülte el: a szálerősítésű cement több mint fél évszázada izgatja a tervezők fantáziáját, hiszen az anyagban rejlő lehetőségeket a szélsőségekig kiaknázza könnyű és ellenálló, vízálló, masszív és teljes egészében újrahasznosítható struktúráival. A svájci Swisspearl bútorai és kiegészítői cement, mészkőpor, cellulóz és rostanyag keverékéből készülnek, a beton robosztus jellegét és nehézkességét teljesen megkérdőjelező formákat alkotva. 
 



A képzőművészet és design határterületén alkotó New York-i Fernando Mastrangelo előszeretettel használja a cementet egyéb szokatlan, de természetes anyagokkal ötvözve. Festett cement és zúzott szilikát, kősó, porcelán, vagy homok rétegek alkotnak organikus egységet bútorkollekciójának darabjaiban, melyeknek szoborszerű karakterét és tekintélyt parancsoló megjelenését a kézi munka egyedisége és megismételhetetlen jellege, valamint a természetes anyagok karaktere finomítja. 
 



Ki mondta, hogy a beton nem lehet színes, élénk és játékos formák alkotóeleme? A máltai származású, de Milánóban élő és alkotó Gordon Guillaumier és az olasz Cimento cég együttműködésében születtek meg a Velence legélőbb, Cannaregio negyedéről elnevezett kollekció színes, organikus bútortervei, melyek innovatív alapanyaga ásványi anyagok és cement kötőanyag keveréke. A bútorok harmonikus arányai, élénk színei és szoborszerű formái Velence időtlen szépsége előtt tisztelegnek. A bikolor felületek adják a tömegek kontrasztjának játékát, ezáltal válnak a letisztult formák élénkké, vibrálóvá.
 



Rainer Mutsch többszörös díjnyertes osztrák formatervező szintén előszeretettel dolgozik betonnal – a cikkünk első illusztrációjául szolgáló Dune kanapét is ő jegyzi, 2010-ben tervezte az Eternit/Swisspearl számára. Tervezőként inspirációt elsősorban a tervezési folyamat technikai hátteréből, valamint a legkülönbözőbb anyagokkal való kíváncsi kísérletezésből merít. A számos világhírű designcéggel való együttműködése során rengeteg kiváló minőségű, egyedi gyártású tárgyat hozott létre. Beton munkái közül legszebbek a kültéri, moduláris LIV lámpacsaládjának darabjai, valamint a még 2014-ben a Molto Luce számára tervezett SOFT sorozat. 
 



A beton sajátos karaktere a legismertebb bútorcégeket is megihleti egy-egy kollekció erejéig: a svéd Blå Station az egyik legnagyobb európai projektbútor gyártó elkészítette az egyik legnépszerűbb moduláris bútorcsaládjának, a BOB sorozatnak elemeit betonból. A szintén svéd, betongyártásra specializálódott Starka gyárral karöltve hozták létre a bútorcsalád nehézsúlyú változatát a BOB Betong kényelmes, kültéri verzióját.
 



A bécsi bázisú Philipp Aduatz limitált példányszámú szoborszerű, de funkcionális tárgyakat készít a leginnovatívabb anyagok és a legkorszerűbb technológiai megoldások alkalmazásával. 2018-ban a milánói design héten mutatkozott be első 3D nyomtatással készült beton bútora, a Digital Chaiselongue, melyet 2020-ban egy egész sorozat követett. A projekt legnagyobb kihívása a bútorok strukturális megerősítése volt üvegszállal és karbontextillel, amit a beton relatív alacsony szakítószilárdsága tesz elengedhetetlenné. A sorozat legújabb darabjai színátmenetes festést kaptak, melynek különlegessége, hogy a festékanyag nem utólag, hanem a nyomtatás során kerül a felületre, így jelentősen lerövidítve a gyártási folyamatot. 
 



A New York-i Bower Studios fantasztikus, díszletszerű bútorai elképesztően szellemesek és kivitelezésük is egészen különleges. Melt sorozatukban olvadt formákkal és anyagokkal játszanak, amelyek átalakulásuk során szokatlan, új alakot öltve örvendeztetik a szemet. A sorozat betonból és krómozott rézből készült limitált darabszámú székét egy ősi egyiptomi ülőbútor ihlette. Egyszerre jelenik meg benne az egyiptomi kultúra varázslatos világa, valamint az anyagok és formák vélt és valós tulajdonságainak üdítő kontrasztja.
 

 



Még több kép a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Utazás a fotelből

Utazás a fotelből

Új könyv a brit modernizmusról.

Elefánt az óriáskígyóban

Elefánt az óriáskígyóban

A piarista rend belvárosi gimnáziuma és rendháza a budapesti látszóbeton építészet költői alkotását rejti.

Hullámok nyoma

Hullámok nyoma

A TAO iroda hullámok nyomát őrző, cikcakk formájú épülete páratlan tengerparti kilátást nyújt.

Hirdetés