Egy cseh építész-szobrász páros munkája a 2021-es Velencei Építészeti Biennálén. 

Matěj Hájek és Tereza Kučerová egyedüli meghívottak voltak Csehországból a biennálé központi kiállításán. Hashim Sarkis kurátor hívószavára reagálva – Hogyan fogunk együtt élni? – a Hogyan fogunk együtt játszani című szekcióban építették meg installációjukat, amelynek a címe magyarra nehezen fordítható szójáték: Off Fence.
 

 

„Off fence” azaz a kerítésen kívül, ám ha szimplán a kiejtést vesszük alapul, a szó támadást, agressziót jelent. Az építészek a Forte Marghera területén, a sétaút kellős közepén állítottak keresztbe egy trükkös léckerítést, amelyet jó magyar kifejezéssel se kiköpni, se lenyelni nem tud a látogató. Választhat, hogy megkerüli vagy megmássza – mindenképp békés sétájának megszakítására kényszerül. Durva beavatkozás ez a privát szférába, de nem ok nélkül: a kerítés szimbolikájának derűs átértelmezése megrögzött beidegződéseink, vagy inkább előítéleteink megkérdőjelezésére invitál. 

A kerítés az elválasztás jelképe, a történelem során a társadalmak megannyi fallal hoztak létre valóságos, képletes, földrajzi, vagy épp szociális státuszbeli megosztottságot. Ha választ akarunk arra a kérdésre, hogyan tudunk élni együtt, először azzal kell tisztába jönnünk, mi az, ami elválaszt minket.

„Az öntudatlan andalgás útjába állított akadály változtatásra késztet” – vallja a szobrász Matěj Hájek.

Azzal, hogy belépünk a kerítés által alkotott struktúrába, magába a problémába hatolunk be. Ha mindehhez játék társul, az érzés már korántsem fenyegető, inkább felszabadító. Ha kevésbé emelkedett magyarázatot keresünk, a kerítés-labirintust tekinthetjük utcai játéknak. A városokban a gyerekek manapság alig mozoghatnak szabadon. A játszótereket kordon veszi körül, amely elzárja a kicsiket a tényleges várostól.

„Ha a városokat a gyerekek szempontjait is figyelembe véve terveznénk, nem lenne szükség ilyesfajta kerítésekre” – mondja Tereza Kučerová,

 

 

Az installációt négy vörösfenyő profilból készült „kerítés” alkotja, amelyek a függőleges tengelyhez képest fokozatosan dőlnek. A „kerítéseket” lejtős rámpák kötik össze, amelyek lehetővé teszik a játékelem mentén történő mozgást. A berendezéshez oldalról acéllétrákon is hozzá lehet férni. 

A konstrukció oldalfalai 60 x 120 mm-es vörösfenyő fa profilokból vannak kialakítva, amelyek egymáshoz, és menetes rudak segítségével a horganyzott acél tartószerkezethez is kapcsolódnak. A kerítések közötti mezőket kitöltő rámpák szintén vörösfenyő szerkezettel épültek, és színes, csúszásgátló bevonattal ellátott rétegelt lemez burkolatot kaptak. A létrák horganyzott acélból készültek. A ferde síkokon történő mozgás stimulálja a testet és az agyat, s ezzel edukációs célt is betölt. A tervező a Prágai Képzőművészeti Akadémián készülő disszertációjában a játékelemek tágabb összefüggéseire fókuszál.

 

TervSKULL stúdióMOLO architekti
Szerző: Matěj Hájek [SKULL stúdió], Tereza Kučerová [MOLO architekti]
Tervező csapat: Taros Nova, Patrik Zamazal [MOLO architekti] 
Projekt helyszíne: Forte Marghera, Velence, Olaszország 
Szerelés: Matěj Hájek, Patrik Zamazal, Doby Constep, Jakub Kačmařík
Kivitelezés éve: 2021
Bruttó alapterület: 34 m² 
Fotók: Bet Orten, BoysPlayNice

 

Forrás: Linka

 

További képek és rajzok a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A fa lesz az új beton?

A fa lesz az új beton?

Egyre több emeletes házat építenek beton helyett fából, csökkentve ezzel az építőipar katasztrofális mértékű szén-dioxid kibocsátását.

A hol volt, hol nem volt város

A hol volt, hol nem volt város

Uli Kirchler fából farag városokat, melyek úgy működnek, mint egy teleszkóp.

Merőleges viszonyulások haladóknak

Merőleges viszonyulások haladóknak

Újrarendezték az elemeket egy törökbálinti családi házban: lett benne ég, föld, víz és különleges tűz is. 

Hirdetés