A nyolcvanas évek meghatározó milánói tervezőkollektívája inspirálta a Defthouse tervezőit.

Az amerikai collab house modell mintájára – amikor fiatal influenszerek összeköltöznek általában egy medencés, márványlépcsős, tágas Los Angeles-i villába, ahonnan együttes erővel táplálják külön-külön is döbbenetes méretű követőtáborukat – nyitott meg a Defthouse nevű influenszerház Milánóban. Az 500 négyzetméteres penthouse-at az influenszerek stratégiai marketingjére szakosodott WSC vállalat keltette életre, és a ház annyiban hoz újat, hogy berendezését egy erős vizuális koncepció mentén, kimondottan azzal a céllal alkották meg, hogy minden szeglete alkalmas legyen tartalomgyártásra. Ehhez a tervezőknek mégcsak nem is kellett messzire menniük inspirációért, csupán visszanyúlniuk a nyolcvanas évek meghatározó milánói tervezőkollektívájához, a Memphis-csoporthoz.

Az első collab house-ak 2014-2015 környékén jöttek létre Amerikában, és az eddigi legsikeresebb közülök valószínűleg a 2019-ben megnyitott Los Angeles-i Hype House, ahol az influenszerek alig pár héttel beköltözésük után már százmilliós nézettségeket értek el a TikTok-on. Tavaly Európában is felbukkant a jelenség, és több influenszer lakókra specializálódott ház is megnyitott, például az Egyesült Királyságban és Olaszországban is.

Olaszország első influenszerháza, a Defhouse abban különbözik elődeitől, hogy extrém, színes, lüktető berendezésével már kimondottan erre a célre alakították ki. Megalkotói a Defhouse-ra nemcsak egy helyszínként, hanem valódi kommunikációs csatornaként tekintenek, egy olyan helyre, ahol nem csak a lakók, de maga a ház is főszereplő. A berendezés, a falak, a dísztárgyak háttérként vagy inspirációként, ötletként egyaránt szolgálhatnak egy videóhoz, a formák, színek és minták új tartalmakat indíthatnak el. 

A világos nappaliban olyan bútordarabokat találunk, mint a Seletti ikonikus Lipstick-foteljei és  "shit" feliratú szőnyege (mindkettő a Seletti Wears Toiletpaper kollekció tagja) vagy a mennyezetről lelógó Magis neon felhők, de az egész enteriőr erősen hozza a nyolcvanas évek videóklipjeinek világát, különössen a színes, mozgalmas falfalületek révén, amiket itt-ott még neon feliratok és emojik is díszítenek. 

Az egyik folyosón Luca Barcellona világhírű kalligrafikus foszforeszkáló írásait animálták, amivel sikerül összehozni egy ősi művészetet a digitális kor eszközeivel, egy másikon pedig optikai illuzió áldozatai lehetünk, és erősen koncentrálni kell, hogy megtaláljuk az ajtót. A laminált padlók is kellően színesek, hol egy felhős éggel találkozhatunk a lábunk alatt, máshol erőtelejes mintákkal.  

A hálószobákba vezető folyosón szinte álomszerű fényhatásokkal jelölik ki az utat. A hálókat a lakók személyiségéhez igazították, és mindegyiket egy domináns szín (kék, szürke vagy rózsaszín) határoz meg. 

„Milánóban vagyunk, azoknak a mozgalmaknak a bölcsőjében, melyek megváltoztatták a formatervezés fogalmát: az Alchimiáról és a Memphis-csoportról beszélünk, amely az 1980-as években átalakította a tervezés szemléletét" – mondta el John Pentassuglia művészeti igazgató, aki a belsőépítészeti kialakításért felelt, és akit Emanuele Tresoldi (Tresoldi & Partners) építész segített a terek megformálásában. 

A milánói Memphis-csoportot 1980-ban alapította  Ettore Scottsass designer és építész. Bár a csoport mindössze hét évig működött, ezalatt erősen feszegette a posztmodern határait, és az akkori midcentury modern trenddel szembe menve, rendkívül színes, absztrakt, aszimmetrikus, geometrikus formákkal és mintákkal megálmodott bútorokat és kiegészítőket terveztek. Bár a csoport furcsa formájú, rendkívül színes kanapéit, polcait és egyéb tárgyait sokan bizarrnak tartották, már a kilencvenes években érezhető volt az őket követő tervezőkre és a popkultúra egészére gyakorolt hastásuk, ami a mai napig is tart. 

A Defhouse a Memphis-csoport szellemiségének színes, popkulturális vonalát eleveníti fel a 15 másodperces TikTok videókhoz készült, díszletszerű tereivel. Mivel a TikTok népszerűsége továbbra is töretlen, ez akár még komoly versenyt is hozhat az influenszerházak között, hogy valami eredetit, különlegeset nyújtsanak, mert bár ma már minden felgyorsult és a fiatal generáció koncentrálóképessége is jóval rövidebb ideig tart, végüli is mindenki híres lehet 15 másodpercig.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Újrahasznosítás magasabb szinten, hazai designnal

Újrahasznosítás magasabb szinten, hazai designnal

Somogyi Zsuzsa (MOME Formatervező Tanszék) diplomamunkája.

Amikor a cég és az építész egy hullámhosszon van

Amikor a cég és az építész egy hullámhosszon van

A Hortonworks irodája.

Jövőbiztos ételtárolót tervezett a MOME hallgatója

Jövőbiztos ételtárolót tervezett a MOME hallgatója

Nincs többé egy kijelölt hely az étkezésnek, mondja Kispál Márton. 

Hirdetés