Sander Patelski vizuális művész digitális grafikáival tiszteleg a modern design ikonikus tervezői előtt: a Hollandiában élő alkotó a kézi rajzok hangulatában készült digitális képeivel idézi fel az előző század modern építészeti remekműveit.
 

Le Corbusier, l’Unité d’Habitation, Marseille, 1952

Sander Patelski grafikus korábban főként könyvborító-tervezéssel foglalkozott, mielőtt belekezdett a modern építészet és design emlékeinek grafikai feldolgozásába 2020-ban a pandémia idején. Habár építészeti előképzettsége nincs, az előző század designtendenciái és grafikai irányzatai mindig is érdekelték. 

Képein főként azokat az ikonikus épületeket, tereket és tárgyakat jeleníti meg, amelyeken a legerősebben érződik a Bauhaus és a De Stijl hatása, emiatt magukat a grafikákat is leginkább e két mozgalom vizuális elvei jellemzik. Az irányzatokkal Patelski még a Maastricht-i Művészeti Intézetben töltött egyetemi évei alatt ismerkedett meg.

Képeinek geometrikus kompozícióit a piros, a sárga és a kék alapszínek dominálják, ehhez társulnak a fekete-fehér tónuspaletta árnyalatai, és olykor egy-egy mellékszín.

Az Amszterdamban élő tervező digitálisan dolgozik, képei mégis a kézi rajzok hangulatát keltik: tervrajzpapírokat idéző háttéren láthatjuk a 20. század legnevesebb épületeinek homlokzati rajzait, melyeken a szerkesztési segédvonalak és a finoman kidolgozott fény-árnyék viszonyok erősítik még inkább a manuális hatást. Patelski ezt a digitális rétegek halmozásával éri el, a gondosan komponált layerek a mélységek és textúrák kidolgozását segítik.
 

Rietveld-Schröder ház, 1924Goldfinger Ernő, Trellick-torony, 1968-1972

Le Corbusier, Villa Savoye, 1928-1931

A rajzok jól összegzik a modern építészet és design főbb vizuális elveit: ornamentikamentes, geometriai kompozíciókat látunk, melyek a szerkezetet hangsúlyozzák, és amelyek alapszínekből és alapformákból állnak össze.

Patelski a század prominens tervezőinek munkáit, többek között Le Crobusier, Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe, Frank Lloyd Wright, Elieen Gray, Richard Neutra, Oscar Niemeyer, Gio Ponti, Marcel Breuer épületeit és tereit örökítette meg. A különböző méretben rendelhető digitális printek között megtaláljuk például a Villa Savoye, a l’Unité d’Habitation, a Rietveld-Schröder ház és a Villa Tugendhat homlokzati rajzát is.
 

Eileen Grey, Villa Tempe à Pailla, 1932-1934Giuseppe Pagano Pogatschnig és Giangiacomo Predeval, Bocconi University, Milánó, 1937-1942

Richard Neutra, Kaufmann-ház, 1946


A grafikák készítését egy kutatómunka előzi meg.

Akár enteriőrről, akár homlokzatról legyen szó, igyekszem a lehető legtöbb segédanyagot felkutatni, hogy teljes ismeretem legyen az épületről. A homlokzati rajzoknál fontos, hogy tudjam, mi van belül, hiszen az ablakokon át azt is ábrázolom”

– mondja a grafikus, aki szerint a modern design képviselőinek az egyik legnagyobb erénye az volt, hogy mesterien bántak az arányokkal mind a formák, a színek, a méretek és a terek vonatkozásában.

Az ikonikus épületek mellett Patelski fiktív homlokzatokat és belső tereket is ábrázol, melyeket ugyancsak egytől egyig a modern design vizuális irányelvei inspiráltak. Emellett a fiktív térrajzok térbeli átiratán is dolgozik, a készülő kisméretű tárgyakat idén tervezi bemutatni. 
 

Composition No.27Fictional Facade No.2


 

Studio Sander Patelski | Web | Facebook | Instagram

 

 

Még több grafika a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„Hátra kell lépni”

„Hátra kell lépni”

Beszélgetés Kozma Dániel tervezőgrafikussal.

„Sokat tanulok az építészektől”

„Sokat tanulok az építészektől”

Beszélgetés Polgárdi Ákos tervezőgrafikussal.

Megújult a Magyar Tudományos Akadémia arculata

Megújult a Magyar Tudományos Akadémia arculata

Új ruhában a 200 éves születésnap előtt

Hirdetés