A saját hang ereje

Sosity Beáta MOMÉ-n készült diplomamunkája beszédfejlesztő applikáció sérült gyerekek számára

A sérült gyerekeket nevelő szülők hazai terepen többé-kevésbé csak magukra és szűkebb környezetükre támaszkodhatnak. Pintérné Sosity Beáta – személyes érintettségénél fogva – egy olyan játékot szeretne szülő- és sorstársainak adni, ami nemcsak a halmozottan sérült gyerekek beszédfejlesztésében segít, hanem platformot is biztosít a játszva tanuláshoz. A mozgáskoordináció fejlesztése visszahat a beszédkészségre és fordítva; többek között ezért is lehet ideális fejlesztőeszköz egy nyomogatható táblagép.

 

A Szájhős ugyanakkor jóval több, mint egy személyes indíttatású projekt. Három különböző készségfejlesztő programot sűrít magába, közös céljuk, hogy a hangadáshoz kapcsolt funkcióörömöt előcsalogassák, gyakorlásra ösztönző helyzeteket teremtsenek, ezen keresztül pedig játékos módon fejlesszék a kis felhasználókat.

„Saját gyermekemet tudtam tanulmányozni, aki általában YouTube-on keres magának videókat a keresési előzmények ajánlásai alapján, de az önálló használat számos akadályba ütközik. Ezek a tapasztalatok adtak támpontot a Szájhős megtervezéséhez, például a gombok és panelek optimális méretezését és elhelyezési lehetőségeit illetően.”

 

Az Ajak- és nyelvgyakorlatok programrészben az animációs nyelvgyakorlatok segítenek a mozgásminták elsajátításában, a beszédszervek tónusszabályozásában. A magyar artikuláció sajátossága, hogy a beszédszervek élénken mozognak, a nyelv az egész szájtérben dolgozik.

„Amikor lejátszottam a fiamnak az első szájanimációkat, megpukkadt a nevetéstől, nyújtogattuk a nyelvünket, sziszegtünk, kukuztunk meg kakáztunk – és tulajdonképpen ennyi. Nagyon jól éreztük magunkat.”

A Hőstettek programrészben végigvihető Interaktív történetek során a gyermek megtapasztalhatja, hogy hangjának ereje van, a hangadás cselekvés, amellyel képes hatással lenni külső környezetére. Az egyik feladat során például az „sz” hang ismételgetésével tudja „elbűvölni” a kígyót, ezzel pedig átjuttatni őt a képzeletbeli túlpartra.

 

A harmadik készségfejlesztő program a Gagyogás, amelynek gyakorlása az applikációban összekapcsolódik a vizuomotoros fejlesztéssel. A gyermek az előre megadott szájhoz rajzol egy arcot, ami végül az ő rögzített hangján szólal meg. A rajzolás különösen nehéz feladat a sérült gyermekek számára, a kialakult diszfunkciók nehezíthetik a ceruzafogást, értelmi akadályozottság esetén az ábrázolás gyakran csak néhány kusza vonalig jut el, így ez is fontos fejlesztési terület.

 

A játékokban szereplő gyurmafigurák stop-motion technikával és digitális programokkal keltek életre. Az applikáció minden kétséget kizáróan hiánypótló, mivel a logopédiai fejlesztésben alkalmazott digitális megoldások jellemzően nem akadálymentesek, önálló használatuk számos nehézségbe ütközik, arról nem is beszélve, hogy nem sérülésspecifikusak. Egy kisgyerek ráadásul aligha fogja írásba adni panaszait, általában már az anamnézis felállítása is nehézkes. Ilyen helyzetben hatványozottan igaz, hogy a nemes tervezői szándék nem elegendő – a leendő felhasználók számára átélhető és használható eszközökre van szükség. 

 

A diplomamunka a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Tervezőgrafika MA szakán született, témavezetője Vargha Balázs, szakdolgozati konzulense pedig Schmidt Andrea volt.

Beáta Instagram-oldala INNEN érhető el.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egyben a három.

Egyben a három.

75 éves a BME Középülettervezési Tanszék – a jubileumot kiállítással, könyvvel és egy új díjjal ünnepli.

Csomay Zsófia és posztumusz Reimholz Péter kapta a 15. Moholy-Nagy-díjat

Csomay Zsófia és posztumusz Reimholz Péter kapta a 15. Moholy-Nagy-díjat

A tavaly elmaradt, de most, november 11-én megvalósult átadó alkalmával több korábbi és idei Moholy-Nagy-díjas méltó ünneplésére kerülhetett sor. 

Hirdetés