Erről szóló cikkünk a 199-es, 2025/3-as lapszámunkból közöljük.
Az irodai környezet ma már több, mint munkaterület: identitás, közösségi tér és egyedi részletekben gazdag enteriőr, ezt a komplex víziót valósította meg a PONT co.lab tervezőcsapat, akik az Itron budapesti irodájával elnyerték az Év Design Irodája Díjat is.
A rugalmas, hibrid munkavégzés bevezetését követően a vállalat új, kisebb területű irodába költözött. A helyszínválasztás nemcsak funkcionális, de esztétikai szempontból is kiemelt jelentőségű volt: az Itron a Krausz Palotát választotta, amely egyszerre hordozza a klasszikus értékeket és a modernitás lehetőségét. A Krausz Palota Budapest egyik jelentős historizáló épülete, amely az Andrássy út 12. szám alatt található. A palota homlokzatát és belső tereit olyan neves művészek díszítették, mint Lotz Károly, Donáth Gyula és Róna József.
A beltéri freskók, szobrok és mozaikok a korabeli művészeti stílusokat tükrözik, és hozzájárulnak az épület egyedi karakteréhez. A reprezentatív lokáció már önmagában is erős vizuális üzenetet hordoz, de az iroda kialakításánál fontos szerepet kaptak a dolgozók igényei is. A helyszínválasztás előtt felmérés történt, amelyből kiderült: elsődleges elvárás a tömegközlekedéssel és kerékpárral való könnyű megközelíthetőség, a természetes fény, valamint az egy szinten elhelyezkedő irodatér, amely elősegíti a kollégák közötti közvetlenebb kommunikációt.
A belsőépítészeti koncepció kidolgozására a fiatal magyar tervezőcsapat, a PONT co.lab kapott felkérést. A design koncepció megtervezése három hónapot vett igénybe, a munka a cég márkaarculati kézikönyvének elemzésével kezdődött. A tervezők – Oláh Niki és Felhő Anita enteriőr tervezők és Kuthi Anikó grafikus tervező – különösen nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a márkaidentitást és a térélményt szoros egységbe szervezzék: az Itron-iroda projektjüket mélyreható kutatás és személyre szabott koncepcióalkotás előzte meg.
A fiatal magyar tervező csapat, amely a belsőépítészet és grafika határterületein mozog, a koncepció megalkotása során különösen fontosnak ítélte meg a brandhez igazodó színpaletta kiválasztását. A mainstream munkahelyektől eltérő otthonos, közvetlen hangulat és a közösségi funkciók – mint games room és rekreációs szoba – az elejétől fontos elemei voltak a koncepciónak. Filozófiájuk középpontjában a felhasználói élmény és a funkcionális esztétika áll: olyan tereket hoztak létre, amelyek egyszerre ösztönöznek hatékony munkavégzésre, közösségi élményekre és személyes feltöltődésre.
A Krausz Palota karakteréhez illeszkedve a tervezők egy otthonos, mégis korszerű atmoszférát álmodtak meg. A térben domináló vörös, narancs és sárga árnyalatokat és textúrákat, természetes hatású felületek és fa padlót idéző padlószőnyeg egészítik ki, amelyeket semlegesebb felületek és textúrák ellensúlyoznak. A belső terek strukturált élményéhez egyedileg tervezett és gyártott tapéták, akusztikus elemek és színes üvegfelületek is hozzájárulnak. A padlóburkolat és a boltíves, díszlécezett gipszkarton-megoldások finoman reflektálnak a műemlék jelleget őrző palota karakterére. Az íves álmennyezeti sávok nem csupán látványelemek: érzékenyen integrálják az akusztikai megoldásokat és a világítást is. A közlekedő térbe illeszkedő falikarok pedig direkt utalások a vállalat technológiai fókuszára – diszkrét, mégis hatásos gesztusként kötik össze a brandet az enteriőrrel.
Az irodabelső térszervezése úgy lett kialakítva, hogy rugalmasan kiszolgálja a hibrid munkavégzés igényeit. A klasszikus munkaállomásokon túl találhatóak csapatmunkához és elvonuláshoz tervezett zónák, pihenősarkok, valamint közösségi terek is. A dizájn nem választja el egymástól az esztétikumot és a funkcionalitást: az íves formavilág nemcsak látványos, de az akusztikai komfortot is szolgálja. A tervezők tudatos döntése volt, hogy az enteriőr egyszerre legyen elegáns és közvetlen – a Krausz Palota történelmi keretéhez illeszkedő, mégis friss karakterrel. A látványos design elemek mellett visszafogottabb tónusok és harmonikus részletképzés teremtik meg az iroda dinamikus egyensúlyát.
Amikor Oláh Nikolett tervezőt a projekt sikeréről kérdeztem, a megrendelővel kialakított bizalmi viszonyt emelte ki. Mint mondta, a szakmai döntésekben teljes szabadságot kaptak, a végeredményt pedig a megbízói oldalról is meglepően harmonikusnak és barátságosnak találták. Az Itron célja az volt, hogy olyan munkakörnyezetet hozzon létre, amely vonzóvá teszi az irodai jelenlétet, inspirálja a munkavállalókat és teret ad a kapcsolódásnak. Az aktív életmódot kerékpártároló és zuhanyzós öltöző is szolgálja. A játékos formavilág, az otthonos színek és a minőségi anyaghasználat együtt teremtenek barátságos, befogadó atmoszférát.
Kivitelezés: 2024
Nettó alapterület: 1000 m2
Belsőépítészet: Oláh Niki, Felhő Anita, Kuthi Anikó (PONT co.lab)
Generálkivitelező: Fitout Zrt.
Beruházó: Itron Labs Kft.
Projektmenedzsment: Cushman&Wakefield
További képek a cikk végén található galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.