Klasszikus és modern üdítő eklektikája egy budapesti lakásban.

Eredetileg anyagi megfontolások miatt döntöttek az „loftosan” szabadon hagyott szerkezetek mellett, a lenyűgöző régi nyílászárókkal és a tulajdonosok személyiségét érvényesüli engedő, nem túlszabályozott berendezéssel viszont olyan üdítő eklektika jön létre a belvárosi lakásban, amit ritkán látni idehaza.

Fotó © Filep KrisztinaFotó © Filep Krisztina

Tágas, galériaszerű nyilvános terek és intim, ugyanakkor funkcionális privát szféra – ezen alapul a klasszikus belváros egyik – mostanra – legimpozánsabb terén elhelyezkedő családi lakás elrendezése. A lenyűgöző, a teljes falon végigfutó eredeti ablaksor egyértelműen a lakás legmeghatározóbb eleme. A fölötte a felújítás során előkerült vasszerkezet, no meg a lakás korábbi, iroda korából itt maradt számtalan gépészeti elem adta az ötletet, hogy nem vesződnek a drága takarásokkal, inkább rájátszanak kicsit az ipari megjelenésre. 

Fotó: Filep Krisztina

Korábban bankfiók volt itt ugyanis, a beosztáson pedig nem is változtattak jelentősen, mindössze a mostani nappaliból távolítottak el néhány falat, a szalagszerű szobákból egyetlen hatalmas teret alakítva ki. A bejárat a korábbi recepció terébe nyílik, amely most a konyhának ad helyet. A tágas, nyílt teret a méretes pult, és az egyébként az egész lakásban egységes, hófehér laminált padlóburkolat uralja. 

Fotó: Filep Krisztina

A világos árnyalatoknak és a jól megtervezett világításnak köszönhetően az udvari helyiség sem sötét, amiben közre játszik a fémsíneken csúszó tolóajtókkal leválasztott, fényárban úszó nappali is. A fényes, hófehér tér galériaszerű hátteret biztosít a lakásban főszerepet játszó műalkotásoknak és számos, műalkotásnak is beillő tárgynak. 

Például a gigantikus méretű tömörfa étkezőasztalnak, amelyet egy étteremben láttak meg a megrendelők. Az azt készítő Ferencz Norberttel végül annyira egymásra hangolódtak, hogy több tárgya – a régi bicikliből készített polc és az uszadékfa pad is a tér meghatározó darabja lett. 

Weiler Péter: Panelrengeteg című sorozat, giclée vászon, 100 x 80 cm és 80 x 80 cmWeiler Péter: Panelrengeteg című sorozat, giclée vászon, 100 x 80 cm és 80 x 80 cm

Az étkező fölötti kristálycsillár és blondel keretes tükör békésen megfér a modern, fémlábú székekkel, minimál kanapéval, vagy épp a szemközti falat díszítő, régi flipper üveg világító dekorációjával. A fehér alap mindezt egységes keretbe foglalja, így vegyes tárgyak nem zűrzavart keltenek, sokkal inkább egyenként az érdeklődésünkre tartanak számot. Persze mindehhez szükség van a tér impozáns méreteire, a végtelenül beáradó fényre és arra is, hogy a sokféleség korántsem jelent zsúfoltságot. Jellemző részlet, hogy a domináns csillár mellett a szoba többi (számos) világítóteste visszafogott, szinte láthatatlan darab. 

Weiler Péter: Panelrengeteg című sorozat, giclée vászon, 100 x 80 cm és 80 x 80 cmWeiler Péter: Panelrengeteg című sorozat, giclée vászon, 100 x 80 cm és 80 x 80 cm

A nyitott közösségi terekből szűk folyosó vezet a privát szférába, a gyerek-, háló- és fürdőszobákhoz. Utóbbiakban is az ipari stílus dominál metrócsempével, nyersen hagyott vasszerkezetekkel. A tér méretei lehetővé tették, hogy külön fürdőt kapjanak a „fiúk és a lányok”, a nagyobbikhoz tartozó külön vécét használják a vendégek is.

Weiler Péter: Panelrengeteg című sorozat, giclée vászon, 100 x 80 cm és 80 x 80 cmWeiler Péter: Panelrengeteg című sorozat, giclée vászon, 100 x 80 cm és 80 x 80 cm

A két bejárat kialakításához szükség volt néhány plusz centire, így a helyiség kissé „belóg” a folyosóra. Ha már így van, a kiugró falszakaszt élénk vörös színnel emelték ki, így a mosdót az is könnyen megtalálja, aki először jár a lakásban. 

A lakás legeldugottabb, a folyosó helyett a dolgozóból nyíló helyiségébe került a mondhatni puritán háló. Melegséget adó padlószőnyeg, az ötven centis falba süllyesztett tároló és egy jól elhelyezett Marcel Breuer szék minden berendezés a lélegzetelállító – itt dupla hangszigeteléssel ellátott – ablakok előtt. Van, amit nem érdemes bonyolítani.

Fotó: Filep Krisztina

Szöveg: Réz Lola
Belsőépítész: Weiner Judit
Fotó: Filep Krisztina
Fotó asszisztens: Besenczi Richard

 

1 / 9 fotó

Ez a cikk nyomtatásban is megjelent az Octogon magazin 120 - 2015/04. lapszámában

A lapszám tartalmából:

Séta Milanóban, Leiviskä-interjú, villák és családi házak


Megnézem Előfizetek



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Klasszikus, de kortárs
  • 2019-07-09 14:30
  • Deco

Klasszikus, de kortárs

Tóth Anita belsőépítész koncepciója alapján újult meg egy belvárosi lakás. 

Diagonál lakás Budapest belvárosában
  • 2019-06-24 14:30
  • Deco

Diagonál lakás Budapest belvárosában

A lakás falai egyben a tárolók is.

Lakás, szobák nélkül
  • 2019-05-20 11:36
  • Deco

Lakás, szobák nélkül

A belső falakat kivették, a funkciók leválasztása a kreativitás diadala.

Klasszikus, de kortárs
  • 2019-07-09 14:30
  • Deco

Klasszikus, de kortárs

Tóth Anita belsőépítész koncepciója alapján újult meg egy belvárosi lakás. 

Diagonál lakás Budapest belvárosában
  • 2019-06-24 14:30
  • Deco

Diagonál lakás Budapest belvárosában

A lakás falai egyben a tárolók is.

Lakás, szobák nélkül
  • 2019-05-20 11:36
  • Deco

Lakás, szobák nélkül

A belső falakat kivették, a funkciók leválasztása a kreativitás diadala.

Klasszikus, de kortárs
  • 2019-07-09 14:30
  • Deco

Klasszikus, de kortárs

Tóth Anita belsőépítész koncepciója alapján újult meg egy belvárosi lakás. 

Diagonál lakás Budapest belvárosában
  • 2019-06-24 14:30
  • Deco

Diagonál lakás Budapest belvárosában

A lakás falai egyben a tárolók is.

Lakás, szobák nélkül
  • 2019-05-20 11:36
  • Deco

Lakás, szobák nélkül

A belső falakat kivették, a funkciók leválasztása a kreativitás diadala.

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1