Szokott sétám közben szemet szúrt egy különös, érdekes épület: a környék szorosan egymás mellé épült családi házaitól merőben eltért.

Helyszín az albertfalvai lakóteleppel átellenes oldalú családi házas nyugati terület, azaz Kelenvölgy. A házra még az épülése közben figyeltem fel. Szokott sétám közben szemet szúrt egy különös, érdekes épület: a környék szorosan egymás mellé épült magas tetős, elsősorban vakolt falu családi házaitól merőben eltért.

Fotó COPYRIGHT SIGN Bujnovszky Tamás

Az egyik sétám alkalmával szerencsémre egy kedves ismeretlen éppen a ház előtt tartózkodott (mint később kiderült a tulajdonos volt), így íziben megkérdezhettem tőle, hogy ezt a házat Makrai Sándor tervezte-e. Kikerekedett szemmel hallgatott pár másodpercig, majd fülig érő mosollyal közölte, hogy igen, eltaláltam! Ezt követően szívélyesen invitált be, s betekintést kaphattam egy épp kibontakozó szépségű épülettárgy titkos bugyraiba, valamint azt is taglalhattuk, hogy miként lehetett stiláris jegyek alapján a tervező személyére következtetni. Merthogy ebben az esetben egy építész kiérlelt egyéniségének színtiszta „megtestesülésével” találkozhatunk. Olyan gondolatrendszerű és karakterjegyekkel tűzdelt ház ez, mely egy alkotó-tervező ember személyiségének pontos kivetüléseit tartalmazza. Az épület tömören szólva a Makrai-féle minimál-modern legékesebb példája. Mit is jelent ez pontosan? Olyan tiszta és világos térkapcsolati rendszerekre való törekvést, mely a felületi struktúrákkal való kísérletezéssel és azok játékával egészül ki.

Fotó COPYRIGHT SIGN Bujnovszky Tamás

A tulajdonos, aki egyben a kivitelező is, rutinos házépítő, hiszen mások építkezésein, évtizedek alatt pallérozta tudását és ízlését, a tervezővel pedig a szomszédos utcák egyikében már dolgoztak együtt 13 évvel ezelőtt. Az volt a bemelegítés. Ott kísérletezték ki az épület emblematikus elemét, a ragasztott „kavicsvakolatot” is. Kapcsolatuk érettsége, a bizalom mélysége a mostani épület minden részletében megnyilvánul. A kettejük párbeszéde manifesztálódott itt egyetlen „kőtömbben”.

Fotó COPYRIGHT SIGN Bujnovszky Tamás

Merthogy kőtömb ez a ház, csak nem lapos, vágott kőből, hanem nagyméretű kavicsokból. A kavicsokat egyesével ragasztották a vakolatba, s így állnak össze gyönyörű kézműves felületté. Érezni rajta az eltöltött munkaórák súlyát, fáradságát. A struktúra megidézi a távolban húzódó panelblokkok gyönyörű ipari kavicsfelületét, természetesen túlszárnyalva azokat és persze újszerű átiratban. A kő-vakolat keménységére rímelnek a homlokzatra helyezett nagyméretű polikarbonát anyagú árnyékolótáblák, melyek behúzva monolitszerűvé, kinyitva, a keleti oldal homlokzati beugrásaival erősítve, plasztikussá teszik a nézeteket. A tömeget – a környék és a telek geográfiai adottságaira rímelve – aszimmetrikus kinyúlású kontyolt nyeregtető koronázza, mely alacsony hajlásszöge miatt csupán ereszeivel jelenik meg. Az ereszalj perforált fémlemezborítása technicistán egészíti ki a kőfelület felületi vibrálását. A különböző homlokzatformálásokat erősítik a völgy felőli oldal kilátásra orientált sarokloggiái is.

Fotó COPYRIGHT SIGN Bujnovszky Tamás

Az épületbe belépve nem tűnik fel egyből, hogy a külső világ még egy nagy meglepetést tartogat. Ez csak később, a ház alsó szintjét bejárva lesz világos: a ház ugyanis teljes szélességében angolaknával csatlakozik a domb-oldalhoz. Ezzel a húzással az alsó szint is teljes értékűvé vált. Sőt, az angolakna felületének kőmintája súroló fényben kezd igazán „életre kelni”, egyedi és derűs miliőt hozva létre. A szintenkénti enteriőrök legalul fedett terasszal, feljebb loggiákkal bővülve fonják össze a külső és belső térrészeket, így oldva a tömeg monumentalitását. A földszinti étkező légterének megnyitása az emelet irányába a vertikális kapcsolatot erősíti, melyet a lépcső légies megkomponálása egészít ki. Az étkezőből felfelé tekintve tűnik csak fel a mennyezet fehérre festett, vakolatlan felülete is, mely jól illeszkedik a falak fehér kővakolatához. Az épület további részletei felé közelítve, majd újra messziről szemlélve az egészet válik világossá, hogy a házon mindennek oka és összefüggése van. Úgy vicces az egész, hogy nem válik komikussá. Úgy súlyos, hogy nem nehézkes, úgy világos, hogy közben sötét is. Az épület a végleteket szintetizálva mutat harmonikus egészet.

S hogy pontosan milyen is egy igazi telepi srác? Vagány. Akinek ideje engedi, javaslom, hogy kiránduljon el Kelenvölgybe, s nézze meg a Tó utcában ezt az épület-különlegességet.

Felelős építész tervező: Makrai Sándor (ÍV STÚDIÓ Kft.)

Építész munkatárs: Takács Gergely, Bicski Viktor

Tervezés éve: 2007

Megvalósulás éve: 2015

Épület összes alapterülete (nettó): 187,99 m2

Épület fsz. alapterülete (bruttó): 94,19 m2

A cikk nyomtatásban megjelent az Octogon magazin 2015/6-os lapszámában.

Ez a cikk nyomtatásban is megjelent az Octogon magazin 122 - 2015/06. lapszámában

A lapszám tartalmából:

Balaton, Tomay Tamás, Paládi-Kovács Ádám, debreceni holokauszt emlékmű, CEU, Sheila O’Donnell és John Tuomey, Váci Greens C


Megnézem Előfizetek



Ha tetszett a cikk, és szeretne előfizetni magazinunkra, itt teheti meg.

Kapcsolódó cikkek

A tér személyisége Budán

A tér személyisége Budán

Professzionálisan, hosszú távon értékálló anyagok alkalmazásával, letisztult formákat választva alkotta meg a tereket Dékány Annamária.

Ikrek hegye - Családi házak Budapest szélén

Ikrek hegye - Családi házak Budapest szélén

Az ikerség inkább erős kapcsolatot feltételez, mintsem egyformaságot, ha létezik egyáltalán az építészetben vagy az életben egyformaság. 

Fény járta test

Fény járta test

Családi ház Kovács Péter építész és munkatársai tervei alapján.

Hirdetés