Észak-Európa legnagyobb infrastrukturális építkezése a Fehmarnbelt alagút a Balti-tengerben, amely a világ leghosszabb süllyesztett, valamint kombinált vasúti és közúti alagútja is lesz. Vízközeli extrém feladatokkal azonban a Meva mérnökei itthon is találkozhatnak: Mohácson az áradó Duna tette kihívássá az új partfal építését, míg a budapesti Kvassay-zsilipnél 7 méteres falak épültek a Duna medrében, néhol 10 méter mélyen az árvízvédelmi résfal szintjéhez képest.

Alagút a tenger alatt

160 km-rel és 2 órával hozza közelebb egymáshoz Koppenhágát és Hamburgot, a Balti-tenger fenekén húzódó, 18,1 km hosszú alagút. A 120 év használatra tervezett műtárgy várhatóan 2029-re készül el. A Meva zsalumegoldásaival épülő, két kétsávos közúti, két vasúti és egy gyalogos folyosót tartalmazó alagútban, a kijáratok közötti szakaszt a gépjárművek tíz perc alatt, a vonat pedig csupán hét perc alatt teszi meg.

Az előregyártott betonelemekből 89 alagútszakasz készült, amelyet szárazdokkokba szállítottak. A három szárazdokk a gyártási terület és a nyílt tenger közötti átmeneti szakaszt képezi. Az úszó alagútelemeket az 50 méter széles portálon keresztül vontatják a tengerbe. A három szárazdokk portál hat oldalfala a MEVA MT60-as tartóállvánnyal, a JumpForm kúszózsaluval, standard rendszerekkel és egyedi elemekkel épült.

A mintegy 50 méter hosszú mobil zsilipkapu teszi lehetővé a szárazdokk lecsapolását és elárasztását. A zsilipkaput a megfelelő dokkportál oldalfalai közé vontatják − attól függően, hogy melyik gyártósorról jönnek a kész elemek. A 21 méter magas és 6000 tonna súlyú úszó zsilipkaput ezután az adott szárazdokk portálban pozicionálják. Négy nagy teljesítményű szivattyú nyolc kamrán keresztül pumpálja be a tengervizet a dokkba, illetve szivattyúzza ki onnan, amely művelet egy-egy körben mintegy öt napot vesz igénybe.

A vízzel elárasztott dokkokból az alagútelemeket uszályokkal a nyílt tengerre vontatják, majd a tenger fenekére süllyesztik, és egy sorba állítják. A 18 km-es alagút fő részét 79 standard elem alkotja. A 217 méter hosszú és 42 méter széles elemet kilenc, egyenként 24 méter hosszú elemből állítják össze. Tíz rövidebb, 39 méteres speciális alagútelem, amelyeket Meva zsalukkal betonoztak, gondoskodik majd az alagút üzemeltetésének biztonságáról. Ezek a standard elemeknél valamivel szélesebbek (45 m), ill. magasabbak (13 m). Feladatuk, hogy helyet biztosítsanak a segélyhívó leállóhelyeknek, valamint az alagút üzemeltetéséhez és karbantartásához szükséges elektrotechnikai berendezések elhelyezését szolgáló alagsori szintnek is. Ennek megfelelően az egyenként 21 500 tonna súlyú egyedi elemeket mélyebbre ágyazzák a tengerfenékbe.

Zsaluk és állványok a Duna felett − áradáskor

350 méternyi partfal, és mintegy 1800 köbméternyi függőleges és vízszintes vasbetonszerkezet kivitelezésére is sor került a mohácsi kikötő megújításának komplex projektje során. Az 5,2 méter magas támfalat a keresztfalakkal egyszerre kellett zsaluzni és betonozni, ezért a kivitelezéshez a Meva technológiáját választották. A Duna felőli oldalon a KAB függesztett munkaállvány nyújtott biztonságot a kivitelezésen dolgozóknak, amelyet egyszer a víz el is öntött.

A rendszer gyakorlati és időmegtakarítást is jelentő előnyei közé tartozik, hogy előregyártott összecsukható konzoljai, kihajtható korlátai nem igényelnek helyszíni összeszerelést, így amikor a daru felemeli az állványt, az kinyílik és automatikusan rögzül.

A megoldandó speciális feladatok közül a 6 dilatációból − és ezen belül egységenként további 7-9 ütemből − álló zsaluforgatást és az elhelyezendő kikötő bakok és hágcsók szerelvényeinek precíz pozicionálását fontos kiemelni. A támfal vasbetonszerkezeténél az 5,2 m magas fal betonnyomásának ellensúlyozását és a szerelvényezés helyszíni kivitelezését a Meva műanyag zsaluhéjjal szerelt Mammut falzsalurendszere segítette. A Mammutot a Meva elsősorban ipari létesítményekhez ajánlja, mivel frissbeton nyomásfelvevő-képessége révén nagy magasságig gyors betonozást tesz lehetővé. A kikötő támfala ugyan nem a magasságával tűnik ki, ám a néha fenyegető természeti erők miatt a gyorsaság itt létfontosságú volt.

Gyorsan és biztonságosan - a vízszínt alatt is

Szinte nincs olyan építkezés, ahol az időtényező ne játszana szerepet, különösen, ha a vízszint alatt kell dolgozni.

Hazánk egyik legrégebbi és legkomplexebb vízügyi műtárgya, a Kvassay-vízlépcső létesítményeinek felújításakor a hét méteres falakat a Duna medrében, néhol 10 méter mélyen az árvízvédelmi résfal szintjéhez képest betonozták.

A beruházás második szakaszában zajlott a szívó oldalon az akna műtárgyának és az előfenék vasbeton szerkezetének építése. Ehhez szádlemezek segítségével lehatárolták a folyó medrében a munkaterületet és szivattyúkkal kiemelték a vizet. A 150 méter hosszú és 7 méter széles járszolgálaton belül építik meg a szívó oldali fő műtárgyat.

A szokatlan geometriai formák és a különleges helyszín miatt 3D-s zsaluzási-, és az egyedi falvégek kialakításához gyártmánytervek is készültek. A kivitelezés megfeszített tempóban zajlott, amihez a MEVA nagytáblás Mammut zsaluzatát alkalmazva akár harminc százalék zsaluzási idő is megtakarítható.

A Mammut XT rendszer előnye a variálható kombi átkötési hely, amely által egy kézmozdulattal három átkötési mód választható és kialakításának köszönhetően a MEVA Mammut elemek a látványbeton felületek követelményeinek is megfelelő egységes anker- és fugaképet adnak.

Az izgalmas vízközeli projekteken használt zsalumegoldásokról részletes információ a MEVA honlapján olvasható.

1 / 17 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Nemzetközi design díjat nyert a KAVICS

Nemzetközi design díjat nyert a KAVICS

A Fülöp Fruzsina által tervezett betonpad az A’ Design Award arany fokozatú díját nyerte el.

A Terrán tetőcserepek időtállóságának titka

A Terrán tetőcserepek időtállóságának titka

A beton mint tetőcserép-alapanyag kiváló választás, amelyet már több évezreddel ezelőtt is nélkülözhetetlen elemként tartottak számon az építőiparban.

Betonhidat nyomtattak Sanghajban

Betonhidat nyomtattak Sanghajban

Két robotkaros 3D nyomtatóval, mindössze 450 óra alatt nyomtattak egy több mint 26 méter hosszú gyalogoshidat Kínában. A számítások szerint a hagyományos építésnél 33 százalékkal került kevesebbe printelni. 

Nemzetközi design díjat nyert a KAVICS

Nemzetközi design díjat nyert a KAVICS

A Fülöp Fruzsina által tervezett betonpad az A’ Design Award arany fokozatú díját nyerte el.

A Terrán tetőcserepek időtállóságának titka

A Terrán tetőcserepek időtállóságának titka

A beton mint tetőcserép-alapanyag kiváló választás, amelyet már több évezreddel ezelőtt is nélkülözhetetlen elemként tartottak számon az építőiparban.

Betonhidat nyomtattak Sanghajban

Betonhidat nyomtattak Sanghajban

Két robotkaros 3D nyomtatóval, mindössze 450 óra alatt nyomtattak egy több mint 26 méter hosszú gyalogoshidat Kínában. A számítások szerint a hagyományos építésnél 33 százalékkal került kevesebbe printelni. 

Nemzetközi design díjat nyert a KAVICS

Nemzetközi design díjat nyert a KAVICS

A Fülöp Fruzsina által tervezett betonpad az A’ Design Award arany fokozatú díját nyerte el.

A Terrán tetőcserepek időtállóságának titka

A Terrán tetőcserepek időtállóságának titka

A beton mint tetőcserép-alapanyag kiváló választás, amelyet már több évezreddel ezelőtt is nélkülözhetetlen elemként tartottak számon az építőiparban.

Betonhidat nyomtattak Sanghajban

Betonhidat nyomtattak Sanghajban

Két robotkaros 3D nyomtatóval, mindössze 450 óra alatt nyomtattak egy több mint 26 méter hosszú gyalogoshidat Kínában. A számítások szerint a hagyományos építésnél 33 százalékkal került kevesebbe printelni. 

Hirdetés
2025/42025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1