Hirdetés

A Lánchíd és a Blaha felújítását mindenki ismeri, de nézzük meg a többi hatot is!

A Budapesti Közlekedési Központot (BKK) a koronavírus-járvány hatásai, valamint a szűkös anyagi források sem hátráltatják az eltervezett fejlesztések megvalósításában. Idén olyan jelentős közterületi fejlesztések kezdődtek, illetve kezdődnek, mint a Széchenyi lánchíd korszerűsítése vagy a Blaha Lujza tér megújulása – írja a cég közleménye, megnevezve a további konkrét helyszíneket is.

Jelentősen megváltoztatta mindenki életét a koronavírus-járvány, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) azonban annak ellenére is elkötelezett a folyamatos fejlődés és a fejlesztések megvalósítása mellett, hogy a Covid és a kormányzati döntések miatt rendkívül szűkös források állnak a rendelkezésére. A BKK üdvözli ugyanakkor, hogy március 25-én a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén elvi megállapodás született a kormánnyal arról, hogy a főváros az uniós forrásokat többek között a pesti fonódó villamoshálózatra, járműbeszerzésre és zöld infrastruktúra fejlesztésére is felhasználhatja. A BKK 2021-ben is folyamatosan tervez, s dolgozik a már elkezdett korszerűsítéseken. A közterületi fejlesztések és útfelújítások ebben az évben is hangsúlyos szerepet kapnak.

Széchenyi Lánchíd – elindult a munka!

Elkezdődött Magyarország egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének felújítása, amelynek során újjáépítik a meglévő közúti pályalemezt, a gyalogos járdákat, valamint kiszélesítik a gyalogos aluljárókat. A megmaradó acélszerkezeteket javítják, és gondoskodnak a rozsdásodás elleni védelmükről. A 21. századnak megfelelő, energiatakarékos köz- és díszkivilágítást alakítanak ki. A közbeszerzési eljáráson nyertes A-Híd Zrt. nettó 18,8 milliárd forintért újíthatja fel a Lánchidat. Az átkelőt március 17-e óta nem használhatják a gyalogosok, az autós forgalom elől várhatóan június közepén zárják le. Addig a 16-os és a 105-ös nappali, valamint a 916-os és a 990-es éjszakai autóbuszjáratok zavartalanul közlekednek rajta: a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között – mindkét irányban – ingyenesen lehet utazni. A munkák során a híd 18 hónapig a forgalom elől teljesen elzárt munkaterület lesz, s ahogy az M3-as metrópótlás, úgy ez a feladat is jelentős tervezést és előkészítést igényel a BKK-tól.

Blaha Lujza tér – megújul a csomópont

Ötvenöt év után új, igényes megjelenést kap Budapest egyik legforgalmasabb, jelentős történelmi és szellemi örökségű csomópontja. Az idén kezdődő kivitelezés másfél évig tart. A Blaha Lujza tér felújítására 2,67 milliárd forint áll rendelkezésre fővárosi és kormányzati forrásból. A forrás kormány által biztosított részét, egymilliárd forintot csak 2021 végéig lehet felhasználni, ezért idén decemberben részműszaki átadások lesznek.

A felújítás fő célja a tér élhetőségének javítása és a csomópont felszíni átjárhatóságának megteremtése új gyalogátkelőhelyekkel. A gyalogosbarát fejlesztésben megszüntetik a teret jelenleg széttagoló szervizúthálózatot és parkolókat, nagyméretű zöldfelületeket hoznak létre, több mint 65 új fát ültetnek, valamint az egykori színházra emlékeztető pihenő- és találkozópontokat helyeznek el a téren. 

 A Blaha tervezett rekonstrukciója

Az 50-es villamos vonala – kezdődik az akadálymentesítés

Négy megállót korszerűsít a BKK az 50-es villamos vonalán, a jelentős fejlesztésnek köszönhetően a járat utasai már kerekesszékkel, valamint babakocsival is akadálymentesen fel- és leszállhatnak a peronoknál a CAF-villamosok üzembe állítását követően. Ez a felújítás az első lépése a vonal akadálymentesítésének, amelyhez a szükséges új járművek folyamatosan érkeznek Budapestre. A munkálatok során négy megálló – a Kossuth tér, az Árpád utca, a Baross utca (Béke tér irányú peron), valamint a Szarvas Csárda tér – peronjait és peronberendezéseit építik át. A megállóhelyek környezete is megújul, felújítják a csatlakozó út- és járdaszakaszokat, gyalogosátkelőhelyeket, 39 darab új fát telepítenek és a zöldfelületet is rendezik. A korszerűsítés előreláthatóan még az idén ősszel elkészül.

VEKOP-Projektek – az élhetőbb fővárosért

A fenntartható városi mobilitás eléréséért Magyarország kormánya 2016-ban közzétette a „Fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten” pályázati felhívást a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében. A támogatást teljes mértékben az Európai Unió biztosítja. Célja, hogy Budapesten növekedjen a gyalogos-, a kerékpáros, illetve a közösségi közlekedést igénybe vevők aránya. Ez hozzájárul az élhetőbb és fenntarthatóbb városi környezet kialakulásához, valamint az alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szint eléréséhez. A Fővárosi Önkormányzat és a BKK az érintett önkormányzatok bevonásával konzorciumot hozott létre, és összesen bruttó 8,39 milliárd forint támogatást nyert. A projektcsoport viszont számos problémával küzdött, ezért a megvalósíthatóság érdekében a konzorciumi tagok 2020-ban „újragombolták” a projektet. Ennek köszönhetően a 8,39 milliárd forintos támogatási összegből továbbra is lehetőség van összetett kerékpározás-barát fejlesztések és szemléletformálási tevekénység megvalósítására 2023 közepéig.

Útfelújítások – jelentős lépések

A BKK beruházásában több jelentős útfelújítás várható az idén. Az újbudai Péterhegyi úton és a rákospalotai Deák utcában tavasszal indulhat a rekonstrukció, az újpesti Rózsa utcában és az angyalföldi Göncöl utcában a nyár elején. Ha sikerrel zárulnak a közbeszerzési eljárások, útfelújítás indulhat ősszel a terézvárosi Podmaniczky utcában, a zuglói Vezér utcában, valamint az újpalotai Erdőkerülő utcában és Zsókavár utcában. Mindezek mellett a XXII. kerületi Nagytétényi út–Mária Terézia utca–Tóth József utca csomópontban körforgalom épülhet, és a hozzá csatlakozó Mária Terézia utca is megújul a Donszky Árpád utcai csomópontig. Az útfelújítási program további eleme az Üllői út Szarvas csárda tér és városhatár közötti 4,2 kilométeres szakaszának, továbbá a Mester utca Ferenc körút és Haller utca közötti szakaszának felújítási terve. A Mester utca megújulása kapcsán a BKK március 26-án társadalmi egyeztetésre hívta az érintett lakosokat és a térség közvetlen környezetében rendszeresen közlekedőket.

Tervezés és előkészítés – változó terek

Petőfi híd és környezete

Idén januárban elkészültek a tanulmányterv végleges tervei. Az Irinyi József utcán növelnék a zöldfelületeket és kerékpáros infrastruktúrát alakítanának ki, figyelembe véve a budai fonódó villamoshálózat új szakaszát. A Petőfi hídon a járdakonzol kiszélesítésével kerékpárútat létesítenének. A Boráros tér teljesen megújulna a H6-os és H7-es HÉV-ek fejlesztésekor.

Budafoki út

A közösségi tervezés 2018 őszén indult, majd 2020 nyarán a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási akcióterv keretében az egyik mintaprojektet a Budafoki úton vezették be. Az erre épülő tanulmányterv idén januárban készült el, ez alapján előkészíthető a Szent Gellért tér és a Bogdánfy út közötti szakasz teljes felújítása.

Gubacsi híd és környezete

A 2020-ban elvégzett társadalmi egyeztetés után dolgozták ki a lehetséges műszaki megoldásokat. A végleges műszaki tartalom meghatározása érdekében összehangolják a tanulmánytervet a Budapest Fejlesztési Központtal a H6-os HÉV fejlesztéséről készülő tervekkel, hogy azok egymásra épülve oldják meg a térség közlekedési problémáit.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy napelemes autó, amely töltőállomás is lehet

Egy napelemes autó, amely töltőállomás is lehet

Hasznos lehet sátorozás során, de akár egyéb elektromos autóknak is vészmegoldást kínálhat.

Budapest után Nyíregyházán is elindult a Hop-On Hop-Off járat

Budapest után Nyíregyházán is elindult a Hop-On Hop-Off járat

A járat 13.30-tól óránként indul a Nyíregyházi Állatpark elől.

Nem bírod az ellenőröket? Akkor tervezd meg te az új formaruhájukat!

Nem bírod az ellenőröket? Akkor tervezd meg te az új formaruhájukat!

Ötletpályázat a BKK jegy- és bérletellenőri formaruhájának tervezésére.

Hirdetés