Bemutatták az oszakai Expo építészeti, kreatív és művészeti koncepcióját.

Egy ország, egy nép, amely szó szerint rejtély rejtély hátán. Ez lenne Japán, a rigorózus tradíciót és a modern világ szélsőségeit bámulatosan könnyű kézzel összefésülő nemzet. Ha van idejük, olvassák el Jared Diamond „Háborúk, járványok, technikák” című civilizációtörténeti munkájának „Kik ezek a japánok?” alfejezetét, és garantáltan el fognak képedni. E titokzatos, mára azonban vitathatatlanul a világ gazdaságát, kultúráját és – expressis verbis –, jövőjét befolyásoló ország nem először látja vendégül az EXPO-k kiállítóit. Oszaka történetes másodszor lett világkiállítási helyszín, és az 1970-es után idén tavasszal is egészen elképesztő környezetben, a Magyar Zene Házát is jegyző Sou Fujimoto tervezte mesterséges szigeten várja a becslések szerint közel 30 millió látogatóját.

Magyarország – nem csupán a józan és észszerű gazdasági megfontolások miatt – sem akart kimaradni a mintegy 160 országot számláló kiállítók sorából. A sajtótájékoztatón Nagy Márton gazdasági miniszter kiemelte, hogy jelenleg a kelet-ázsiai régióban bővült a legdinamikusabban a Magyarországot turisztikai célpontnak választók tábora, és erre a tendenciára erősít rá most az oszakai magyar pavilon kínálata.

Fotó: EXPO 2025 Magyarország

Az oszakai EXPO koncepciója a kiegyensúlyozott, elégedett és boldog társadalom megtervezésére koncentrál, amelyben rendkívül komoly szerepet kap a civilizációk és a természet harmonikus – értsd: nem kizsákmányoló – kapcsolatának helyreállítása. A magyar pavilon kreatív koncepciója ezt a harmóniát az univerzális kulturális egyezőségek, és ezzel kéz a kézben a tradíció középpontba helyezésével kívánja megvalósítani. Ennek egyik legközismertebb nyelve a zene, amely Brahms és Liszt, majd Bartók és Kodály munkássága óta a magyar országimázs egyik legerősebb tartópillére is.

Fotó: EXPO 2025 Magyarország

Ezen a tökéletes és rendíthetetlen alapzaton áll a ZDA, a Zoboki Építész Iroda tervezte magyar pavilon. A kárpát-medencei településképre nagyon jellemző, ún. fésűs beépítési mód a japán népi építészetben is fellelhető forma, erre és a kép nép között még jó néhány, eddig csak részben feltárt kapcsolódásra épít Zoboki Gábor vezető tervezőnek és alkotótársainak pavilon-koncepciója. Az erdő, a mező és a föld művelésének keserűen egyszerű, ugyanakkor bámulatosan színes és titokzatos folyamatairól a népdalok árulnak el a legtöbbet. Születés, halál, szerelem, tragédia, öröm és bánat… mind-mind benne foglaltatnak ebben a mélységesen mély értelmű, az évezredes tapasztalatok átadásának szentelt kommunikációban. Olyan információsodor ez, amelyet generációk százai írtak a sorsukkal, és – tetszik, nem tetszik – még akkor is összeköt, ha tudomást sem veszünk róla.

Fotó: EXPO 2025 Magyarország

Az épület központi tere a boglya formájú, Kós Károly és Lechner Ödön munkásságáig visszanyúló, de Zalaváry Lajost vagy Turányi Gábort is megidéző ún. „Zengő Dóm”, ahol a kulturális programok vizuális és zenei eseményeit élvezheti a közönség. A ma már alapvető fontosságú vizuális elemek pazar látványvilágát a 15 percenként egymást váltó népdalénekesek élő előadása emeli tökélyre. A szervezők abban bíznak, hogy a moldvai-csángó népdal, a „Tavaszi szél vizet áraszt” költői ereje nem csupán a Queen tragikus sorsú énekesét, Freddy Mercury bűvölte el, de a pavilon látogatóit is le fogja venni a lábukról.

Fotó: EXPO 2025 Magyarország

A dallam- és az emléktapadás – kiegészítve a gasztro- és borkultúra elemeivel – erősítése lenne tehát a kitűzött cél, amelynek segítségével a Magyar Köztársaság egy olyan képet alakíthat ki önmagáról, amelynek következtében vonzó turisztikai – és nem titkoltan – befektetői országként tekintenének rá a Távol-Kelet e térségében is.

Építészet: Zoboki Gábor
Koncepció: Drozsnyik Dávid, Ördögh László
Koreográfia, műsorkoncepció: Vági Bence
Formaruhák: Bódis Boglárka
Gasztronómia: Csapody Balázs

Beruházó: Gazdasági Minisztérium

Nyitás: 2025. április 13.

További képek a cikk végén található galériában!

1 / 21 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kert az ég fölött

Kert az ég fölött

A Csehország 2025-ös Osakai Világkiállítási pavilonjára kiírt pályázat 3. díjas terve 

Az intimitás természete

Az intimitás természete

A Magyar Pavilon az 59. Velencei Képzőművészeti Biennálén.

Léptékvesztés

Léptékvesztés

Kőszeghy Flóra kurátori pályázata a 2023. évi Velencei Építészeti Biennáléra.

Kert az ég fölött

Kert az ég fölött

A Csehország 2025-ös Osakai Világkiállítási pavilonjára kiírt pályázat 3. díjas terve 

Az intimitás természete

Az intimitás természete

A Magyar Pavilon az 59. Velencei Képzőművészeti Biennálén.

Léptékvesztés

Léptékvesztés

Kőszeghy Flóra kurátori pályázata a 2023. évi Velencei Építészeti Biennáléra.

Kert az ég fölött

Kert az ég fölött

A Csehország 2025-ös Osakai Világkiállítási pavilonjára kiírt pályázat 3. díjas terve 

Az intimitás természete

Az intimitás természete

A Magyar Pavilon az 59. Velencei Képzőművészeti Biennálén.

Léptékvesztés

Léptékvesztés

Kőszeghy Flóra kurátori pályázata a 2023. évi Velencei Építészeti Biennáléra.

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1