Kiállítás a kubai múlt és jelen összetettségéről

A Kubai építészetek: A Harmadik Tér című kiállítás az építészeten keresztül vizsgálja azt az ellentmondásos környezetet, amely Kuba szigetére már a forradalmat megelőző évtizedek óta jellemző. A kiállítás egy olyan Harmadik Tér létrehozására törekszik, amelyben az egymásnak ellentmondó ideológiai narratívák találkoznak és párbeszédbe lépnek egymással. A tárlatot bejárva a látogató megalkothatja saját olvasatát a kubai múlt és jelen összetettségéről.

 


Adrian Labaut és Paloma Herrero E. Európában élő kubai építészek. Céljuk, hogy nyílt párbeszédet kezdeményezzenek a kortárs kubai építészetről: különböző valóságok ütköztetésével tárgyilagosan mutatják be az anyagot, elkerülve az előzetes értelmezések kényszerítő hatását, építészek, művészek, írók, professzorok és a legkülönbözőbb szakemberek hálózatát hozva létre annak érdekében, hogy kollektív alkotást, egy szerzőség nélküli munkát hozzanak létre.

 

A kiállítás 2023. június 22. – augusztus 27. között látogatható a Centrális Galéria Blinken OSA Archivumában. 

Megnyitó: 2023. június 22., 18:00 óra
Kurátorok: Adrian Labaut & Paloma Herrero E.
Szervező: Gréta Süveges

A Blinken OSA Archivumról: A Blinken OSA Archivum @CEU egy komplex levéltári intézmény, amely egyszerre fontos gyűjtemények tárolója és a levéltári dokumentumok értékelésének, kontextualizálásának, bemutatásának és felhasználásának új módjaival kapcsolatos levéltári kísérletek laboratóriuma.


A kiállításhoz szakmai programok is kapcsolódnak: június 23-án 17:00 órai kezdéssel a Choy-León építészpáros tart egy kortárs kubai építészetet bemutató prezentációt spanyol nyelven (angol tolmácsolással). A prezentációt követően megnyitják az eseményt, hogy szakmai közös gondolkodásra, eszmecserére hívják a résztvevőket. A beszélgetést hét órai kezdéssel az Unfinished Spaces című díjnyertes dokumentumfilm vetítése követi.  
 
A Choy-León építészpárosról: A Santiago de Cuba-i születésű José Antonio Choy López és a havannai születésű felesége, Julia León Lacher 1973-ban végezték el építészeti tanulmányaikat Havannában és a nyolcvanas évekre számtalan munkájuk valósult meg a közép-amerikai szigetországban. Ilyen épület az Executive Flight Terminal (1987), a Instituto de Energía Solar (1983), a Meliá Santiago de Cuba Hotel (1991) és a Santiago de Cuba-i pályaudvar (1998). Építészeti munkáikban saját kontextusuk értékeinek felmutatására törekednek, párbeszédet folytatva a kubai épített és természeti örökséggel. Choy és León a kubai építészet kulturális értékeinek védelmezői, egy olyan korszakban, amikor ezeket az értékeket számos helyi körülmény veszélyezteti. Az 1990-es években alapították közös építészeti stúdiójukat. Számtalan kubai közintézmény épületét és lakóházat rekonstruáltak; munkájukat jelentős díjakkal ismerte el a helyi és nemzetközi építészszakma. A Dominikai Köztársaság, az Egyesült Államok, Kolumbia, Mexikó, Puerto Rico és Spanyolország egyetemi és kulturális intézményeiben is megfordultak mint vendégelőadók. Jelenleg a Havannai Egyetem José Antonio Echeverría Politechnikai Intézetében működő Építészeti Iskolájának oktatói, ahol workshopokat tartanak a szigetország különböző városaiban arról, hogy miképpen lehet a kortárs épületeket integrálni a jelentős örökségértékkel bíró környezetbe.  
 
Unfinished Spaces (2011) 
rendezte: Alysa Nahmias & Benjamin Murray 
86’, angol és spanyol nyelven, angol felirattal 
A díjnyertes amerikai dokumentumfilm Kuba ambiciózus építészeti projektjéről szól, amelynek keretein belül a Nemzeti Művészeti Iskola létrehozásán dolgozott három fiatal építész a castrói forradalom hajnalán. A projekt félbemaradt, majdnem teljesen feledésbe merült, míg végül újra felfedezték mint egy látnoki építészeti mesterművet.  
 
 
A kiállítás és a program a Budapesti Cervantes Intézet és a Blinken OSA Archivum együttműködésében jött létre. 


Forrás: sajtóanyag
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Már otthonunkban is nézegethetjük a Seuso-kincs ezüstedényeit

Már otthonunkban is nézegethetjük a Seuso-kincs ezüstedényeit

A Seuso-kincs már az interneten is elérhető    

Lendületes designmunkák a győri Forma 10 kiállításon

Lendületes designmunkák a győri Forma 10 kiállításon

Ifjú formatervezők mutatkoznak be Győr legújabb kulturális központjában, a Torulában.

Kortárs tárlat anya-ősanya témakörben

Kortárs tárlat anya-ősanya témakörben

Kertész Attila festőművész harmadik önálló tárlata az eredet, az ’ősanya’ egyetemes jelentését dolgozta fel.

Már otthonunkban is nézegethetjük a Seuso-kincs ezüstedényeit

Már otthonunkban is nézegethetjük a Seuso-kincs ezüstedényeit

A Seuso-kincs már az interneten is elérhető    

Lendületes designmunkák a győri Forma 10 kiállításon

Lendületes designmunkák a győri Forma 10 kiállításon

Ifjú formatervezők mutatkoznak be Győr legújabb kulturális központjában, a Torulában.

Kortárs tárlat anya-ősanya témakörben

Kortárs tárlat anya-ősanya témakörben

Kertész Attila festőművész harmadik önálló tárlata az eredet, az ’ősanya’ egyetemes jelentését dolgozta fel.

Már otthonunkban is nézegethetjük a Seuso-kincs ezüstedényeit

Már otthonunkban is nézegethetjük a Seuso-kincs ezüstedényeit

A Seuso-kincs már az interneten is elérhető    

Lendületes designmunkák a győri Forma 10 kiállításon

Lendületes designmunkák a győri Forma 10 kiállításon

Ifjú formatervezők mutatkoznak be Győr legújabb kulturális központjában, a Torulában.

Kortárs tárlat anya-ősanya témakörben

Kortárs tárlat anya-ősanya témakörben

Kertész Attila festőművész harmadik önálló tárlata az eredet, az ’ősanya’ egyetemes jelentését dolgozta fel.

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1