Rekordszámú projekt közül választották ki a díjazott munkákat.

A kétévente megrendezett Brick Award-on a modern és innovatív téglaépítészet legkreatívabb példáit díjazzák. A Wienerberger idén tizedik alkalommal adta át az exkluzív díjakat. A vállalat azért hozta létre a díjat, hogy mind az építészeket, mind a szakmán kívüli rajongókat az új építési formák felfedezésére, illetve a tervezési koncepciók megosztására ösztönözze. A tizedik Brick Award, a nemzetközi téglaépítészet független platformjaként ismét lenyűgözően bizonyította, hogy a nemzetközi, innovatív és kortárs építészetben hihetetlen kreativitás rejtezik. Idén 53 országból összesen, rekordszámú 789 erőforrás-hatékony és fenntartható építésre összpontosító pályamunka érkezett.

„Rendkívül fontos számunkra, hogy független platformot biztosítsunk a különleges építészet számára. A Brick Award díj többszáz idén zsűrizett projektje, ismét kivételes, egyedi és innovatív volt” - mondta Heimo Scheuch, a Wienerberger AG vezérigazgatója.
„A cél nem szimplán az inspiráció, hanem mindenekelőtt az, hogy új utakat keressünk, elősegítsük, hogy a fenntartható víziós építészetből valóság váljon. Az elmúlt évekhez hasonlóan, a tervezők olyan projektekre helyezték a hangsúlyt, amelyek választ adnak az éghajlatváltozás és a korlátozott természeti erőforrásokkal való gazdálkodás kihívásaira. A nyertes projektek különösen azt emelték ki, hogy az építészek hogyan tudnak megbirkózni az ökológiai építési kultúra, az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és a műemlékvédelem egyre növekvő követelményeivel és jogi kereteivel.”

 

Nemzetközi építész zsűri

A győztes pályázatokat egy 50 projektből álló szűkített listáról választotta ki a Jesper Gottlieb (Dánia, a Brick Award 2020 nyertese), Tina Gregorič (Szlovénia), Ingrid van der Heijden (Hollandia), Wilfried Kuehn (Németország) és Brigitte Shim (Kanada) alkotta nemzetközi zsűri. A kiválasztási folyamat során a zsűri az innovatív építészeti alkotások esetében, a kulturális kontextust és a hagyományos helyi építési módszereket is figyelembe vette. A világjárvány okozta életmódbeli változásokat szem előtt tartva a zsűri egyetértett abban, hogy ezúttal a „jólét” fogalmára összpontosítanak. Azaz, a legfontosabb kérdés, amit felvetettek: „Vajon az emberek szeretnének ebben az épületben dolgozni, szabadidejüket vagy a családi idejüket itt tölteni?”

A zsűri 5 győztes projektet választott ki az „Otthon érzem magam” (Feeling at Home - 8 jelölés), „Együttélés” (Living Together - 12 jelölés), „Közös munka” (Working Together - 8 jelölés), „Közös használatú közterek” (Sharing Public Spaces - 13 jelölés) és „A megszokottól eltérő építkezés” (Building Outside the Box - 9 jelölés) kategóriákban. A díjakat olyan projektek kapták a világ minden tájáról, amelyek innovatív tervezési és építészeti koncepciójukkal, a tégla okos felhasználásával, valamint esztétikai megjelenésük, formájuk és kialakításuk magas színvonalával nyűgözték le a zsűrit.


A NYERTESEK:

„Közös használatú közterek” kategória | Jingdezhen Imperial Kiln Museum (Kína)

A kínai Jingdezhen városa jelentős porcelángyártási múlttal rendelkezik. A Császári Kemencemúzeumot a Studio Zhu Pei tervezte, közvetlenül a Ming-dinasztia császári kemencéjének romjai mellé. Nyolc parabolikus téglaboltozat alkotja a múzeumkomplexumot, amely két földszinti és öt földalatti kiállítótermet foglal magában. A szivar alakú boltozatok mindegyike kissé eltérő magasságú, hosszúságú és görbületű, és a hagyományos kemencék formáit mintázták. Az épületek között udvarok helyezkednek el, amelyek a pincékbe napfényt engednek. A felsőbb emeleteken a fény a nyitott vagy üvegezett boltozatvégeken, a padló feletti vízszintes fényréseken, a falakon lévő réseken és a kemencék füstnyílásaira emlékeztető tetőablakokon keresztül jut be. A múzeum felépítése a város porcelánörökségére is utal: A boltozatok hagyományos módon épített, kettős héjú téglafalakból állnak, amelyeket betonnal töltöttek ki. A felhasznált 2,8 millió tégla új és a kemencék lebontásából visszamaradt téglák keveréke. Ez a rendkívüli projekt a „Közös használatú közterek” kategória mellett, a Brick Award Nagydíját is megnyerte.
 

Jingdezhen Imperial Kiln MuseumJingdezhen Imperial Kiln MuseumJingdezhen Imperial Kiln MuseumJingdezhen Imperial Kiln Museum

 

„Otthon érzem magam” kategória | „The House that Inhabits” – Városi lakhatás (Ecuador)

A Natura Futura építészeti kollektíva a Babahoyóban (Ecuador) található „The House that Inhabits” című projektet állásfoglalásnak tekinti: nemcsak a város sok embert marginalizáló elüzletiesedése ellen lép fel, hanem a téglát szimbolikus és építőanyag funkcióval is ellátja. Ezt a hagyományos építőanyagot Dél-Amerikában gyakran a szegényebb rétegekkel azonosítják – gyakran elrejtik, vakolják és átfestik. Az építészek ezzel a projekttel azt szeretnék bemutatni, hogy a tégla milyen valós értéket képvisel egy élettel teli, lakható város számára. Az épület a latin-amerikai város hagyományos házaira emlékeztet, és teljes mértékben kihasználja a harmincszor tizenkét méteres telket. A földszinten kereskedelmi helyiségek találhatók, az emeleten pedig egy oktatási intézménynek otthont adó lakás és öt szoba. A külső falak mentén tetőablakok és egy keskeny folyosó sávjai engedik be a napfényt. A projekt hatása azonban messze túlmutat az épület alapanyagán.
 

The House that InhabitsThe House that InhabitsThe House that InhabitsThe House that Inhabits

 

„Együttélés” kategória | Rue Danton, Pantin (Franciaország)

Pantinban, Párizs északkeleti külvárosában az Avenier Cornejo architectes három épületet emelt a Canal de l'Ourcq mellett. Ezek összesen 88 lakással, félkörívben helyezkednek el, és így egy kis udvart nyitnak a csatornára. Mindhárom épület arányai nagyjából azonosak, de mindegyik kialakítását a telek alakja és a csatorna felé való tájolása határozza meg. A kézzel formázott téglákat feszített kötésben, üreges fugákkal fektették le. Az ablakrészek kontrasztos flamand kötésben vannak elhelyezve, a fejrész téglái kissé visszahúzva, domborzati hatást keltenek. Az építészek a három téglaszínt modern válaszként választották az 1884-ben a csatorna mentén épült „Grands Moulins de Pantin” lisztgyár halványsárga színére. A vörös téglát szürke fémrészletek egészítik ki, a világosszürke téglákat zöld, a sötétszürke téglákat pedig barna színűek. Ugyanezekkel a téglákkal burkolták a kertben az öreg fák között kanyargó ösvényt is. Az együttes az egység és a sokféleség sikeres szintézise.
 

Rue Danton, PantinRue Danton, PantinRue Danton, PantinRue Danton, Pantin

 

„Közös munka” kategória | 2226 Emmenweid (Svájc)

A „2226 Emmenweid” név az épülettechnológiai koncepcióból ered, amely 22 és 26 Celsius-fok közötti stabil beltéri hőmérsékletet biztosít. A Baumschlager Eberle Architekten által tervezett új, négyszintes épület a svájci Emmenbrücke világos mészvakolatával és a falak mélyén elhelyezett, nagyvonalú ablakok szabályos elrendezésével tűnik ki. Tömörségét a süllyesztett szélű, csücskös tető hangsúlyozza. A homlokzaton egy süllyesztett rész egy feltűnő vízszintes vonalat hoz létre, amely struktúrát ad a masszív tömbnek, és kapcsolatot teremt a szomszédos épületekkel. A falszerkezet két, egyenként 36,5 cm vastag téglarétegből áll. Töltetlen nagyméretű téglatömböket használtak, amelyek hatékony páraeloszlást biztosítanak, és nagy hőtömeggel rendelkeznek, ami jelentősen hozzájárul a beltéri klíma stabilitásához. A 2226 Emmenweid bizonyítja, hogy a kereskedelmi irodaépítésben is lehetséges az új gondolkodásmód: hosszú élettartam és egész éves, valamint egész napos klímastabilitás.
 

2226 Emmenweid2226 Emmenweid2226 Emmenweid2226 Emmenweid

 

„A megszokottól eltérő építkezés” kategória | Tsingpu Yangzhou Retreat (Kína)

Ez a hely korábban halászok és földművesek otthona volt. Az építkezés megkezdése előtt egy raktár és néhány kisebb házikó állt itt. Az ügyfél kérésére ezeket a struktúrákat részben megőrizték. A tervezőknek a kínai hagyományos építészetre való hivatkozással sikerült a nyaralókat egy luxusszállóval egybeolvasztaniuk. Egy rácsot fektettek le a helyszínen, amely a hagyományos kínai udvari házakat idézi, és integrálja a meglévő épületeket. A téglafalak minden funkcionális területet, beleértve a négy kertet is, körülölelnek. A sokrétű terek, a belső és külső tájak koreografált látványa, a koncepció szerint lényegében összeköti az eget és a földet. Az újrahasznosított téglák újrafelhasználásával a fenntarthatóság és a környezeti felelősségvállalás iránti erős elkötelezettséget is erősen megjelenik.
 

Tsingpu Yangzhou RetreatTsingpu Yangzhou RetreatTsingpu Yangzhou RetreatTsingpu Yangzhou Retreat

 

További információk és fotók az idei győztes projektekről itt.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A tégla új élete | II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

A tégla új élete | II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

„Nem akartunk egy hagyományos iparművészeti kiállítást, a tégla pedig önmagában is egy design elem.”

Itt vannak a Brick Award 2022 nyertesei!

Itt vannak a Brick Award 2022 nyertesei!

Rekordszámú projekt közül választották ki a díjazott munkákat.

A tégla új élete | II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

A tégla új élete | II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

„Nem akartunk egy hagyományos iparművészeti kiállítást, a tégla pedig önmagában is egy design elem.”

Itt vannak a Brick Award 2022 nyertesei!

Itt vannak a Brick Award 2022 nyertesei!

Rekordszámú projekt közül választották ki a díjazott munkákat.

A tégla új élete | II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

A tégla új élete | II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

„Nem akartunk egy hagyományos iparművészeti kiállítást, a tégla pedig önmagában is egy design elem.”

Itt vannak a Brick Award 2022 nyertesei!

Itt vannak a Brick Award 2022 nyertesei!

Rekordszámú projekt közül választották ki a díjazott munkákat.

Hirdetés
2025/42025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1