Hirdetés

Voronoj-cellák és „mutáns egyedek” a Határ úton

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, hatodik, befejező rész.

Hirdetés

A Határ úti metróállomás bonyolultabb téri helyzete egy gazdagabb építészeti eszköztár alkalmazására is lehetőséget ad – ezt pedig a felújítás során ki is aknázták a tervezők. Az univerzális természeti struktúrák közül egy matematikai formulát, a Voronoj-cellát választották, amely akár meditációs objektummá is válhat várakozás közben. Zöldi Anna hatrészes design-időutazásának végállomása, Határ út. (A sorozat első öt részét itt találod: 1. rész, 2. rész, 3. rész, 4. rész, 5. rész.)

6. rész: Celladinamika – A Határ úti állomás

A Népliget állomáson kipróbált geometrikus mintázat szerkesztési elve a természet működését képezi le, a dolgok mélyén rejtőző természeti minta inspirálta. A tervezők kifejezett célja volt a kulturális kötődéstől független ornamentika alkalmazása, ez a törekvés az utolsóként bemutatásra kerülő Határ úti állomás esetében valósult meg a leginkább látványosan és következetesen.

Fotó: Paragram

A Határ út valójában a felújított vonal első – vagy ha úgy tetszik, utolsó – állomása, hisz a valódi végállomás, Kőbánya-Kispest már korábban ruhát váltott. Kialakítása teljesen eltér a korábban bemutatott terekétől. Eredetileg itt a vonal elágazott volna, végül a Ferihegy felé kitérő szakasz nem épült meg, a plusz vágányokat a szerelvények kitolására, tárolására használják. A felszíni és az eredeti tervből fakadó adottságok miatt mégis egy részben középperonos állomás épült, három vágánnyal, a vágányok fölött átvezető galériával a távolabbi átszállási pontokhoz vezető aluljáró felé. Mivel a vonat itt már a felszínhez egész közel halad, a vágányok fölött kialakított átkelő kedvéért a felszínt is meg kellett egy mesterséges dombbal emelni.

A bonyolultabb téri helyzet lehetőséget adott a tervezőknek egy gazdagabb építészeti eszköztár alkalmazására. A feladat itt nem egy 120 méter hosszú cső belső felületeinek esztétikus kialakítása, hanem valódi átlátásokkal rendelkező tér belakása volt. 

Ezen átlátások kedvéért a galéria tűzvédelmi okból zárt határolófalai üvegből készültek, a rajtuk megjelenő mintázat előre vetíti a falak látványos grafikáját, és rokon az álmennyezet mintázatával is.

Fotó: ParagramFotó: Zöldi Anna

Mióta a korai modern tiltólistára száműzte az öncélú díszítést az építészetből, főhet a feje a tervezőknek, ha közvetlenül szeretnének szólni a humán lélekhez. Ahol a struktúrával nem lehet üzenni, marad mégiscsak a felületeken alkalmazott ornamentika, amivel szemben azonban a 21. század már új igényeket támaszt, nevezetesen a modern által megkövetelt őszinteséget: hangsúlyozza az anyag és megmunkálás által képviselt textúrát, nyíltan fedje fel készítésének módját, mintázatában pedig egyetemes összefüggéseket képezzen le. Egy metróállomás esetében, ahol – mint a Határ úton – több ember halad át egy nap, mint az országos vasúti hálózaton, ehhez az elvont követelményrendszerhez nagyon is konkrét felhasználói igények is társulnak.

Olyan vizuális környezetet kell teremteni a nap mint nap e téren átsiető, kényszerű várakozásra kárhoztatott, a nagyvárosi pörgés nyomán amúgy is frusztrált utasok számára, ami nem unalmas, de nem is tolakodóan erélyes.

A Határ úti állomás komplex terében a falak mintázatának megalkotását a Bright Field Studios építészei, Antal Máté, Hajnal Soma és Tóth Zoltán grafikusokra bízták, folytatva ezzel a kék vonal hagyományát a társművészetek tudatos bevonására. Ahogy a vonal északi szakaszán 1990-ben elhelyezett abszkrakt-geometrikus zománcképek alkotói, úgy Sall Fanni és Novotny Dóra grafikusok is olyan univerzális struktúra megjelenítésére törekedtek az ember által épített térben, amely jelen van a természetben, ugyanakkor ornamentikaként nem didaktikus, kerüli a direkt üzenetet. Míg a nyolcvanas évek végén a színes felületekből álló absztrakt kompozíciók, harminc évvel később már a hálózatok struktúrája felel meg ennek a kritériumnak. Végül többek között a kövek, a pikkelyek, a növények terjedésének mintázatában is visszatérő matematikai formula, a Voronoj-cellák rendszere lett a falat behálózó kompozíció alapja. A mintát úgy formálták, hogy ahol többen állnak, oda erőteljesebb, nagyobb mintázat került. A színezés révén a geometrikus struktúra stilizált természeti rajzolat képét is felidézi, ácsorgás és bámészkodás közben akár meditatív funkcióval is bírhat. 

Vázlat a Voronoj-cellákhozVoronoj-modellezés

A folytonosságot, az eredeti belső tér atmoszférájának megidézését ezen az állomáson a színek hordozzák. A Határ út falszíne eredetileg a kék volt, a műanyag ülőbútorok pirosával domináns, a korra jellemző kontrasztot alkotva. A karakteres új mintázat árnyalatiban a mai ízléshez szelídítve megőrizte a piros-kék párost, a falfelületbe bemart grafika technikája pedig a szálcement alapanyag tulajdonságait hozza napvilágra. Az álmennyezet lamellás osztása ezen az állomáson a mintázathoz illeszkedő trapéz alakzatokba rendeződik. A tágas, összefüggő mintázattal behálózott, színes térben a vonalon visszatérően alkalmazott, kifejezetten ide tervezett beton ülőpadok is „mutáns egyedekkel” vannak jelen. Míg a hosszanti csíkot formáló peronokon kénytelenek a falhoz húzódni, itt a fehéres tömbök szoborként állnak a térben, egyértelmű vizuális fókuszt, egyfajta horgonypontot kínálva a rohanó utazóközönségnek. A VPI és Nagy Mihály Márk munkái a Határ úton helyzetbe kerülve ütős bevezetőül szolgálnak az egyediséget és a szerialitást egyensúlyban tartó tervezői koncepciónak. 

Ha azzal indítottuk a négy állomás bemutatását, hogy a Pöttyös utca a tervezői gondolkodás prototípusának tekinthető, akkor a vele szomszédos Határ út ennek a gondolkodási folyamatnak a kreatív eszenciája, kiteljesedése: szűkszavú, határozott gondolatokkal operáló, sok rétegben, nem csak a logika és a design révén, hanem a mély összefüggések mentén ható – amely akkor válik majd méltó finálévá, ha a vonal összes állomásának felújítása elkészül. 

A felújított állomás bejáratára rá sem lehet ismerni a régi alapján - Fotó: Paragram

Határ út állomás
Megbízó: BKV Zrt. - MFPI
Kivitelező: STRABAG Zrt.
Generáltervező: FŐMTERV Zrt. (Kovács László)
Építész generáltervező: PARAGRAM Stúdió Kft., PALATIUM M4 Projekt Kft. (Csapó Balázs, Erő Zoltán)
Építész tervező: Bright Field Studios Ltd
Építész tervezők: Antal Máté, Hajnal Soma, Tóth Zoltán
Építész munkatársak: Szántay Zsófia, Fábry Katalin, Mottl Rita, Palkó Szilvia, Nikl Judit
Grafika: Sall Fanni, Novotny Dóra, Antal Máté, Hajnal Soma




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Miért nem zöld? A felújított népligeti metrómegálló

Miért nem zöld? A felújított népligeti metrómegálló

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, ötödik rész.

Gyűrött arcú reggelek a hármas metró vonalán

Gyűrött arcú reggelek a hármas metró vonalán

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, negyedik rész.

Mies van der Rohe a Pöttyös utcánál

Mies van der Rohe a Pöttyös utcánál

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, harmadik rész.

Hirdetés