Ez az épület két egységből áll: a felső, sötét, kompakt tömeg, amely az itt élő család privát tereit tartalmazza. A másik a földszinti, fehér egység, amelyet a tereket elválasztó fehér falak által meghatározott térhálózatként lehet leírni. Erről szóló cikkünket a 102-es, 2012/10-es lapszámból közöljük.

A Temesvárral teljesen összenőtt Újszentes történelmi részén (románul: Dumbrăvița, vagyis Ligetecske) épült a Black on White névre hallgató lakóépület. Építészt tervezője, Wenczel Attila szerint, habár jelentősen eltér a környezetétől, mégsem lóg ki abból. Nem hivalkodik. Próbál megbújni, és arra koncentrál, hogy az ott élők számára ideális lakótereket biztosítson.

A ház elnevezése nagy vonalakban az építészeti koncepciót is elmondja: az épület alapvetően két, egymástól jól elkülönülő egységre tagolódik. Az egyik a felső, sötét, kompakt tömeg, amely az itt élő fiatal értelmiségi család privát tereit tartalmazza. A másik a földszinti, fehér egység, amelyet leginkább a tereket differenciáló fehér falak által meghatározott térhálózatként lehet leírni. A földszint, és egyben a hozzá kapcsolódó külső terek a tervezői szándék szerint a lakók életmódjának megfelelően tagolják a közös használatú, félprivát és publikus terek világát. Teszik mindezt úgy, hogy közben a saját fizikai kereteiken túl nem kis mértékben támaszkodnak a lépten-nyomon beáradó fény térformáló erejére is.

Nézet a kert felőlNézet a kert felől

Az elválasztó falak és beépített bútorok funkciójuktól függően határolják el az egyes területeket, és szabad utat hagynak a külső és belső terek folytonos áramlásának. A precízen szerkesztett épületnek ez a térstruktúra a legnagyobb erénye, habár a belső terekben tökéletesen működő határozott, finom tagolás a külsőben néhol kissé disszonánssá válik. Ha az érkezési udvar és az oldalkertben meglapuló gyümölcsös nem feltétlenül logikus szétválasztására úgy tekintünk, mint ahogy azt a tervező vizionálta, vagyis váratlan meglepetésként, akkor tökéletesen érhető, miért is nem került ajtó a kert e két részét elválasztó falra.

Beáradó fény és fekete fal kontrasztja a nappalibanBeáradó fény és fekete fal kontrasztja a nappaliban

A ház belsőépítészeti kialakításában is a fehér szín dominál, a fekete egyetlen helyen, a felső szintre vezető lépcsőnek hátteret adó fal színeként jelenik meg. A visszafogott kialakítás, és a minél minimálisabb bútorzat tudatosan hagy lehetőséget arra, hogy a használók saját tárgyaikkal tehessék teljessé a belsőt. Néhány speciális hely színes megjelölést kap, amellyel természetes funkcionális hangsúlyok keletkeznek. A felső rész belső terei a külső tömeg zártságával ellentétben tágasak és világosak, tökéletesen illeszkednek az épület visszafogott és szögletes világához.

Tervezés: 2008
Kivitelezés: 2012
Telek mérete: 878 m2
Teljes alapterület: 230 m2

Építész: Parasite Studio
Társtervezők: Claudiu Toma, Maja Baldea


További képek a cikk végén található galériában!
 

1 / 7 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az építész a tömegek és síkok izgalmas kompozícióját állította elő ennél a budai háznál

Az építész a tömegek és síkok izgalmas kompozícióját állította elő ennél a budai háznál

A többlakásos ház esetében erős fantáziával választottak burkolóanyagot, színt és felületi érzéki hatást. Erről szóló cikkünk a 99-es, 2012/7-es lapszámunkból közöljük.

Üdítő kivétel, amikor nem aránytalanul bővítenek ki egy régi kis nyaralót

Üdítő kivétel, amikor nem aránytalanul bővítenek ki egy régi kis nyaralót

Balatonakarattyán áll ez a ház, amelybe az építész belefogalmazta a tó aurájának újrateremtését. Erről szóló írásunk a 195-ös, 2024/7-es lapszámból közöljük.

Emília-ház: ahol egyből megfog a lenyűgöző, égetett fa homlokzat

Emília-ház: ahol egyből megfog a lenyűgöző, égetett fa homlokzat

Erős karakterrel rendelkezik ez a diósdi családi ház, amelynek tervezésekor a környezeti lábnyom csökkentése is fókuszban volt. Erről szóló írásunkat a 194-es, 2024/6-os lapszámunkból közöljük.

Az építész a tömegek és síkok izgalmas kompozícióját állította elő ennél a budai háznál

Az építész a tömegek és síkok izgalmas kompozícióját állította elő ennél a budai háznál

A többlakásos ház esetében erős fantáziával választottak burkolóanyagot, színt és felületi érzéki hatást. Erről szóló cikkünk a 99-es, 2012/7-es lapszámunkból közöljük.

Üdítő kivétel, amikor nem aránytalanul bővítenek ki egy régi kis nyaralót

Üdítő kivétel, amikor nem aránytalanul bővítenek ki egy régi kis nyaralót

Balatonakarattyán áll ez a ház, amelybe az építész belefogalmazta a tó aurájának újrateremtését. Erről szóló írásunk a 195-ös, 2024/7-es lapszámból közöljük.

Emília-ház: ahol egyből megfog a lenyűgöző, égetett fa homlokzat

Emília-ház: ahol egyből megfog a lenyűgöző, égetett fa homlokzat

Erős karakterrel rendelkezik ez a diósdi családi ház, amelynek tervezésekor a környezeti lábnyom csökkentése is fókuszban volt. Erről szóló írásunkat a 194-es, 2024/6-os lapszámunkból közöljük.

Az építész a tömegek és síkok izgalmas kompozícióját állította elő ennél a budai háznál

Az építész a tömegek és síkok izgalmas kompozícióját állította elő ennél a budai háznál

A többlakásos ház esetében erős fantáziával választottak burkolóanyagot, színt és felületi érzéki hatást. Erről szóló cikkünk a 99-es, 2012/7-es lapszámunkból közöljük.

Üdítő kivétel, amikor nem aránytalanul bővítenek ki egy régi kis nyaralót

Üdítő kivétel, amikor nem aránytalanul bővítenek ki egy régi kis nyaralót

Balatonakarattyán áll ez a ház, amelybe az építész belefogalmazta a tó aurájának újrateremtését. Erről szóló írásunk a 195-ös, 2024/7-es lapszámból közöljük.

Emília-ház: ahol egyből megfog a lenyűgöző, égetett fa homlokzat

Emília-ház: ahol egyből megfog a lenyűgöző, égetett fa homlokzat

Erős karakterrel rendelkezik ez a diósdi családi ház, amelynek tervezésekor a környezeti lábnyom csökkentése is fókuszban volt. Erről szóló írásunkat a 194-es, 2024/6-os lapszámunkból közöljük.

Hirdetés