MOME Diploma 2024 sorozatunkban végzősök munkáit mutatjuk be. A projektet a tervező leírásával közöljük.
A mestermunka kiindulópontja a szuburbanizációs folyamatok helyi és regionális konfliktusaiból fakadó fejlesztési dilemma. Az agglomerációs települések növekedése, az infrastrukturális hiányok miatt fenntarthatatlan területhasználathoz, a funkciók szegregálódásához és élhetetlen régiókhoz vezet ahelyett, hogy alközpontokat alkotva tehermentesítenék a fővárost. A diplomaterv Érd helyi konfliktusaira reagál: a regionális közlekedési infrastruktúra által felszabdalt város zónáit és zöldfelületeit zöldfolyosóval köti össze, amely a szétterült város belső gyalogos és kerékpáros közlekedését ösztönzi. A zöldinfrastruktúra olyan meglévő elemeket hasznosít újra, mint az M6 aluljáró, a vasúti védősáv és a Városközpont alulhasznosított modern épületállománya, ahol a jelenleg hiányzó, közfunkciókat ellátó agorát alakít ki szervesen összekapcsolva azt a jelenlegi köztérhálózattal.
A Városközpontban elhelyezkedő alulhasznosított terület, a globális kereskedelmi láncok (Lidl, Ázsia Áruház) elköltöztetésével és a késő modern épületállomány újrahasznosításával jön létre a Fórum tér. A hasznosított épületek a '70-es években épült vasútállomás (UVATERV), a buszpályaudvar két épülete (KÖZTI) és a '80-as években épült Skála Áruház épülete. A funkcionális ellátottság feltérképezése és az online igényfelmérés alapján a Lidl épületében könyvtár és közösségi ház, a volt buszpályaudvar épületeiben időszakos piac, szellemi és praktikus munkaterek, gyerekfoglalkoztató és vendéglátó funkciók kapnak helyet.
A korábbi parkoló területlesüllyesztésével egy nem tematizált agora jön létre, ami közvetlen kapcsolatba kerül a tervezett piac épülettel. Az épületek adaptív hasznosítása azonos eszköztár alapján, az adott szerkezetekhez igazodva történik. A kiszolgáló terek magokba szerveződnek, amelyek körül alakítható, átlátható terek jönnek létre köztéri kapcsolattal. A késő modern épületek karakteres szerkezete ezáltal láthatóvá válik. A vasúti aluljáró előtt található üzletsor elbontásával vizuális kapcsolat jön létre a vasút két oldalán. A vizuális kapcsolatot szem előtt tartva egy fedett-nyitott sportpavilon helyezkedik el az elbontott épület helyén, amely ösztönzi az aktivitást, fokozva az átjáró biztonságát. A pavilon a Lidl átalakításával a kibontott pi födémpaneleket felhasználva épül fel, erősítve a tér építészeti elemeinek vizuális kapcsolatát.
További képek a cikk végén található galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.