87 éves korában elhunyt az olasz építész és designer. 

Alessandro Mendini az 1960-as évek radikális tervezési mozgalmának, valamint az ezt követő posztmodern mozgalom kulcsfontosságú szereplője volt. A 60 évet felölelő karrierje során az építészet, a belsőépítészet, a bútor- és a világítás tervezés meghatározó alakja volt. A tervezés mellett nagyhatású teoretikus, és olyan meghatározó magazinok szerkesztője volt, mint a Casabella, a Modo és a Domus. 


Miután 1959-ben megszerezte diplomáját, az olasz Marcello Nizzoli tervező irodájában kezdte karrierjét. 1979-ben csatlakozott a Studio Alchimiához, egy kísérleti kollektívához, amely a modernizmus szigorú szabályaihoz kínált alternatívát: a merész színeket és díszítést részesítették előnyben. Mindez persze előkészítette a Memphis-csoportot, amelyet egykori kollégájával, Ettore Sottsass-szal hoztak létre. 

Egyik legjelentősebb alkotása a Proust fotel, mely a 20. század ikonikus és forradalmi széke: a barokk alakot egy pointillista felületi mintával kombinálta, ami azt jelenti, hogy a fából készült keret és a kárpit több száz apró, kézzel festett ponttal borította. Maga Mendini "intellektuális gyakorlatként" definiálta művét, amely noha "funkció nélküli és nagyon drága", lényege a pointillizmusból fakad, vagyis minden egyes pont tökéletes, ezért az egész tárgy is tökéletes kell legyen. 1989-ben testvérével megalapították az Atelier Mendini építészirodát. Legfontosabb projektjei közé tartozik a hollandiai Groninger Múzeum élénk sárga épülete és a posztmodern Mueso di Omega Olaszországban. Az építészet mellett formatervezéssel is foglalkozott: tervezett kávéfőzőt és konyhai edényeket is. 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Nagy Bálint búcsúztatása

Nagy Bálint búcsúztatása

A Fiumei úti Sírkertben és a FUGÁban.

Búcsú Nagy Bálinttól

Búcsú Nagy Bálinttól

Személyesen...

Hirdetés