Az infrastruktúra fejlődését biztosan előmozdítják, de a városképet is formálhatják a villanyautók.

Az elektromos autózás a jövő, ami már jelen van – jelentette ki Szilasi-Horváth Csaba, a Porsche Hungaria értékesítési vezetője a PropTech Hungary konferencián. Az előadás kezdetén az e-autózás jelenét foglalta össze, mondván, még „csak pár éve van jelen, de már nő a hatótáv, az autó állandóan fent van az interneten, információkat oszt meg, szkenneli a környezetet, és ezt a szkennelt képet képes világszerte megosztani a gyárközpontokkal”.

A Synthesis DNA napelemes töltőállomásának terve

Folyamatosan javulnak a feltételek is, kiépülőben az e-töltők hálózata, de még mindig gyenge az infrastruktúra, hosszú a töltési idő, viszont rövid, mintegy 150-400 kilométeres a hatótáv.

Ez tehát a jelen, de nézzük meg a tendenciákat! Magyarországon 2015-ben 92 autó kapott zöld rendszámot, tavaly már 5017, összesen pedig mintegy tízezer van forgalomban.

„15 százalékos penetráció körül lesz egy robbanás szerű ugrás – közölte Szilasi-Horváth –, addig elsősorban az innovátorok, early adopterek vásárolnak e-autót. Ám a zöld rendszámos autók száma idehaza évente duplázódik.”

Jelenleg a töltőhelyek befolyásolják az útvonalat, de a közeljövőben fellépő igény szerint parkolóhely és szabad töltő is kell, a tárgyalás után pedig nem megy tovább a tulajdonos, hanem a következő partnerét is ugyanazon a helyszínen szeretné fogadni, vagyis „szükség lesz jól felszerelt tárgyalóhelyekre, akár cateringgel, ez az igény tehát új központokat hozhat létre”.

Miután az autók kommunikálhatnak egymással, a gyártóval, lehetővé válhat akár a távoli javítás is, amivel megváltozhat a szervizelések menedzselése.

A COBE környezetbarát gyorstöltő állomása

Nagy kérdés a töltőhálózat kiépítése: ideálisan a munkahelyen, a bevásárlóközpontokban, út közben és otthon is tölthetjük majd a e-autókat, amelyek terjedésének további lökést adhat, hogy az állam várhatóan flottaként is támogatja majd a használatukat.

Az ingatlanbefektetőknek fontos lesz, hogy a bérlőnek milyenek a parkolási és töltési lehetőségei. Skandináviában a munkahelyi cafeteria-rendszer részét képezi a töltés is – kizárólag olyan beruházások lesznek versenyképesek, amelyekben hasonló szolgáltatások elérhetőek.

Építészeti kihívás lehet a 350 kW-os töltőállomások tervezése: ezeket a kábeleket hűteni is kell majd, és az energiamenedzsment sem mindegy, vagyis fontos, hogy ezt az áromot a hálózatról vagy megújuló forrásból kapja-e az e-autó.

Szilasi-Horváth végül elmondta, hogy 2020-ban szinte minden konszern rengeteg új elektromos modellel rukkol majd elő (a Porsche Hungaria e-autó kínálata a jelenlegi három helyett tíz lesz), elkezdenek csökkenni az árak is, tehát az e-autózás terjedése csak gyorsulni fog. És mivel ezeket az autókat összekötjük az okosvárosokkal és az okosépületekkel, az életünk megkerülhetetlen szereplői lesznek.

Fotók: Synthesis DNA, COBE.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy napelemes autó, amely töltőállomás is lehet

Egy napelemes autó, amely töltőállomás is lehet

Hasznos lehet sátorozás során, de akár egyéb elektromos autóknak is vészmegoldást kínálhat.

Rekordot döntött a globálisan előállított megújuló áram mennyisége

Rekordot döntött a globálisan előállított megújuló áram mennyisége

De így is csak az össztermelés tíz százalékát teszi ki.

Hirdetés