Hirdetés

Elbonthatják Firenze egyik legfontosabb épületét

A Pier Luigi Nervi-tervezte focistadiont, a Fiorentina otthonát.

Hirdetés

Építészek, műemlékvédők tiltakoznak a fireznei Artemio Franchi Stadion lebontása ellen. A Pier Luigi Nervi-tervezte épület körüli helyzetről a New York Times számolt be részletesebben a napokban. 

Firenzéről még a fociszurkolóknak is inkább a város ugrik be először, mintsem a helyi focicsapat, a Fiorentina stadionja. Érhető, a város történelmi centruma 1982 óta a világörökség része, de a középkori városfalon kívül is vannak csodák, hogy tovább ne menjünk, a napokban kaptunk hírt egy, az Arno partján fekvő 16. századi reneszánsz palota felújításáról.

Illetve mégis menjünk tovább, mert Firenzében sem állt meg az élet a reneszánsz idején: 1931-ben átadták a város csapata, a Fiorentina új stadionját. A Pier Luigi Nervi-féle létesítmény a modern építészet gyöngyszeme; a vasbeton építmény jellegzetes, 70 méter magas Maraton Tornyán helyezték el a zászlókat, míg a torony talapzatánál spirális rámpák vezetnek fel a fő lelátó tetejére.   

A stadionban többször játszott az olasz válogatott, rendeztek vb-meccseket, fellépett David Bowie, Bruce Springsteen és Madonna kétszer is: a 87-es turnéja az Artemio Franchi Stadionban zárult, a koncertről hivatalos videó is készült. Az építményt az 1990-es világbajnokság előtt kibővítették (bár az egyre szigorodó rendezési szabályok miatt a nézőcsúcs a bővítés előttre, 1984-re datálódik, amikor több mint 58 ezren szurkoltak egy Fiorentina–Inter bajnokin).

A misztikus múlthoz egy tömeges UFO-észlelés is tartozik 1954-ből, továbbá az épület felbukkan az olasz útlevél 31. oldalán. Mindezek ellenére a Fiorentina új, amerikai tulajdonosa szerint a 21. századi igényeknek már nem felel meg.

Igaz, az amerikai-olasz üzletember, Rocco B. Commisso csak 2019 nyarán vette meg a klubot, míg egy modern stadionra már 2008-ban megfogalmazódott az igény. Azzal nemigen lehet vitatkozni, hogy az Artemio Franchi elavult: az európai fociszövetség egyre szigorúbb előírásait nem hagyhatja figyelmen kívül egy klub, amely stabilan húszezer fölötti átlagnézőszámot hoz, és időről időre szerepel a nemzetközi kupákban. Ráadásul Olaszországban a covid előtti időkben elindult egyfajta „stadion-reneszánsz”, egyre több csapat fogalmazott meg igényt új, sokkal vonzóbb otthonra, ráadásul saját tulajdonban (az olasz stadionok a helyi önkormányzatok tulajdonában vannak, a klubok tőlük bérlik vissza azokat), ami komoly pluszbevételt generálhat. A hullámot ráadásul a Fiorentina gyűlölt riválisa, a Juventus indította el, amely komoly versenyelőnyre tett szert Olaszország első, klubtulajdonban lévő stadionjával.

Érdemes tehát két szálra bontani a történetet, mint ahogy valóban kettévált már. Jellemző, hogy a Fiorentina leendő stadionja máris felkerült minden nemzetközi stadion-adatbázis oldalra, miközben a Pier Luigi Nervi Project nyitóoldala gyakorlatilag egy tiltakozás az építész első mesterműveként számontartott stadion lerombolása ellen. Idén nyáron az immár több mint tíz éve tartó tervezgetésbe-ígérgetésbe belefáradt szurkolók nagyszabású tüntetést tartottak az új stadion mellett. Igazán olaszos felvonulás volt, több ezer robogóval, és bizarr módon még egy markológép is megjelent, kissé talán otrombán kifejezve a bontás iránti igényt.

A tervezett új Fiorentina-stadionLátványtervek: Arup

Az új, korszerű, kényelmes és gazdaságos stadion iránti igényt nyilván az Arup iroda és Alberto Rolla által tervezett új létesítmény látványtervei is felcsigázták. Rolla nem mellesleg az említett Juventus Aréna tervezésében is részt vett.

De mi legyen akkor a Franchival?

Túl azon, hogy az 1931-ben átadott stadion a modern építészet szó szerint tankönyvekben szereplő példája, az értékét növeli az is, hogy a korábbi felújítások, átalakítások során az eredeti szerkezet nagyrészt változatlan maradt. Ezzel együtt szeptemberben sietve elfogadtak egy jogszabályt, amely szerint a stadionok és sportlétesítmények kivételt képeznek az egyébként szigorú olasz műemlékvédelmi előírások alól.

Miután az eredeti elképzeléssel szemben jelenleg nem új telekre, hanem az Artemio Franchi helyére terveznék az új stadiont, legjobb esetben is csak az emblematikus Maraton Torony maradna meg belőle gesztusként. Ilyen körülmények közt az építészek és örökségvédelmi szakemberek jobb híján online petíciót írtak, amelyet folyamatosan töltenek ki a világ minden részéről, így Ázsiából és Ausztráliából is. Írásunk pillanatában a bontás ellen tiltakozók száma átlépte a háromezret. Kiadott egy figyelmeztetést a nemzetközi örökségvédelmi szervezet, az ICOMOS is.  

Fotó: Marco Menghi / Pier Luigi Nervi Project

Az új törvény „olyan abszurd, amilyennek látszik: ugyanazok az emberek, akiket az épített örökség megőrzésével bíztak meg, most eldöntik, mit lehet lerombolni”, fogalmazott Elisabetta Margiotta Nervi, az építész egyik örököse, a Pier Luigi Nervi Project főtitkára.

Mindez túlmutat az Artemio Franchi ügyén: az olasz szakemberek rossz precedenstől tartanak, úgy látják, az ország rendkívül szigorú, alkotmányban is rögzített műemlékvédelmi törvényeinek fellazításával más örökség is veszélybe kerülhet majd – áll a New York Times cikkében. Firenzében nem állnak jól a dolgok: az amerikai lapnak az önkormányzat egyik alkalmazottja azt mondta, a közel százéves létesítmény veszélyes lehet például egy földrengés esetén, márpedig a városnak a szurkolók biztonsága a legfontosabb. Mint láttuk, a szurkolók az új tulajdonos mellett állnak, aki pedig üzletemberként a gazdasági érdeket nézi elsősorban, márpedig a csapat kizárólag egy új, saját stadionnal tarthatna úgy-ahogy lépést az európai elittel.

Az új tulajdonos két hete a Kulturális Minisztérium állásfoglalását kérte. A hivatalos válasz jövő év elejére várható, ám egy hivatalnok a New York Timesnak azt mondta: az Artemio Franchi lerombolása nem opció. Ezen az úton pedig – a részleges megőrzés mellett – felmerült egy másik lehetőség is, a mai igényeknek megfelelően renoválni a stadiont, fedett lelátókat építeni, helyet találni kiszolgáló egységeknek, korszerűsíteni a lelátókat, miközben nem sérülnek az épület eredeti értékei. 

Borítókép: acffiorentina.com




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Klasszikus forma, modern belső

Klasszikus forma, modern belső

Újragondolták és -tervezték az 1946-os Vespa robogót.

Éjszaka magától világító kerékpárút az új divat

Éjszaka magától világító kerékpárút az új divat

Pontosabban a naptól világít az út, amitől balesetmegelőzést remélnek. 

Meglepően erős design a lemezjátszót idéző mosdó

Meglepően erős design a lemezjátszót idéző mosdó

Elkészült a zenerajongók tökéletes fürdőszobája: az olasz design-mosdó egy ’70-es évekbeli lemezjátszót és valamennyire egy DJ-pultot is idéz.
Hirdetés