Krajnyák N. Bence Finnországban, az Oului Egyetem építészképzésén dolgozott ki egy projektet, amely ugyan még nem diplomamunka, ám érett, publikálásra érdemes dolgozat. Lássuk hát a Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ tervét!

Oktatás Finnországban

A legutóbbi szemeszteremet Finnországban tölthettem, a University of Oulu építész képzésén, ahol a félév során egyszerre tapasztaltam meg a finn oktatás működését közvetlenül az egyetemi életen és az adott tervezési feladaton keresztül. A finn szemlélet sokrétűen próbál nevelni már gyerekkortól kezdve. Számos olyan képesség kialakítására összpontosítanak, ami később, a mindennapjaikban való érvényesüléshez elengedhetetlen, úgy, mint kritikus gondolkodás, kreativitás, személyes és szociális felelősségérzet, együttműködés, digitális kompetencia, vagy épp annak megtanulása, hogyan is érdemes tanulni. Ennek a törekvésnek van alárendelve az oktatás építészete, melynek célja olyan tanulókörnyezetek alkotása, amik lehetőséget teremtenek az említett iránynak.

Helyszín és program

A program egy együttes tervezéséről szólt, melynek helyszíne egy Oulu belvárosban található félsziget. A Lammassari könnyen megközelíthető, közkedvelt terület, közel a város nyüzsgő részéhez. Kiemelten sok iskola épül az utóbbi időben a városban és az országban egyaránt, ez a törekvés indokolta a feladat létjogosultságát. 


Koncepció

Az épület egy, a félszigetet érő hatásokra reagáló, karakteres beavatkozás, amely kiaknázza a hely nyújtotta lehetőségeket. A helyszínt befolyásoló tényezők közül egyaránt van negatív és pozitív, melyek harmonizálása az épület feladata. A belvárosi helyzet kettős színben tűnik fel, mivel jó megközelíthetőséget ad, de a városiasság előnytelen oldalát érezteti a keltett zajjal.

Jelentősebb karakter azonban a félszigetet körülvevő ligetes környezet, ami megfelelően használva jó alap inspiráló közeg kialakításához.

A ház nagyléptékű összevetve a sziget méretével, azonban a koncepcióban ez kiaknázva, előnyként tud megjelenni. A középen elhelyezett, hosszúkás tömeg a félsziget szétválasztásával alakítja a helyszín külső tereit. Az épület elsődleges feltárása a zajosabb keleti oldal felől történik, míg a nyugati oldalon bensőségesebb környezet alakítható ki a diákok számára a fák és az épület ölelésében. Hasonló viszonyulás érvényesül az épület kisebb egységeinél is. A felépítés két fő szárnyra és egy kapcsolóelemre tagolódik, melyből az egyik főszárny lefedi a közösségi központ igényét, a másik a középiskoláét.

A szárnyak bemutatása

A belváros felől a ház közösségi szárnya mutatkozik meg leginkább, így ez az épület egyik legkarakteresebb eleme. Megközelítése oly módon történik, hogy a látogató végig vonulva a teljes homlokzati szakasz előtt, már kívülről megismerkedhet az épülettel.

A komplexum összekapcsoló eleme az úgynevezett „fénydoboz” a központ legkönnyedebb része, ezzel kiemelve a két főszárnyat. Ennek érdekében a rész karcsú acélszerkezettel, nagy üvegfelületekkel rendelkezik. Jellemzője a nagy mennyiségű természetes fény, világos felületek és beltéri növényzet.

A belső oldalon található privátszárny szolgál az oktatás helyszínéül. A rejtettebb elhelyezés és a közeli kapcsolat a természettel segíti a fókuszált, kreativitást ébresztő atmoszféra megteremtését.

Szerkezet és anyaghasználat

Az épület legkarakteresebb eleme a homlokzatot borító „mozgásban lévő” rétegragasztott fenyő lamellák sorozata, melynek szándéka az illeszkedés az épületet körülvevő facsoporthoz. A külső megjelenés belül is tükröződik a szabadon formált lamellás álmennyezeten, korlátokon keresztül. Maga a ház pedig nem csak kifelé mutat kapcsolatot a természettel, de belül is megteremti saját zöld környezetét.

Belsőépítészet és megvilágítás

A belső tér szervezését a tervezés kezdő fázisától „több jelentre” kellett alakítanunk, ami lehetőséget teremtett a terek változatos használatához. Ez elősegítette olyan tanulókörnyezetek tervezését, amely fókuszáltan a gyermekek fejlődését szolgálja. Az ilyen környezet érdekes és ötletes, formákban és színekben gazdag, rugalmas, multifunkcionális, effektív akusztikával rendelkezik. Fontos a megfelelő technikai felszereltség, vagy például az állítható megvilágítás alkalomnak megfelelően. Ezen részletek figyelembevételével lett szervezve a belsőépítészet, egy érdeklődés-orientált tér kialakítása érdekében.



A kint töltött félév alatt tehát kaptam egy kezdőimpulzust a finn oktatás építészetéből, ami egy alaposan átgondolt, ugyanakkor nyitott, emberközpontú koncepció. A tervezésen keresztül megismerkedtünk az általánosan megjelenő finn elemekkel, melyek használatával igyekeztem kísérletezni, karakteresebbé tenni a házat. A Lammassari Középiskola és Közösségi Központ ennek a szemléletnek az első benyomáson alapuló, személyes megnyilvánulása.

A látványterveket Krajnyák N. Bence készítette.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kis projektek nagy társadalmi hatással

Kis projektek nagy társadalmi hatással

Hat példa arra, hogy nem kell nagy házakat tervezni ahhoz, hogy valós társadalmi hatásuk legyen.

Ebben a pop-up iskolában a legkeményebb járványhelyzetben is folyhat oktatás

Ebben a pop-up iskolában a legkeményebb járványhelyzetben is folyhat oktatás

Könnyen és gyorsan felépíthető bármilyen területen.

2200 diák vett részt az MVM Okosbútor versenyén

2200 diák vett részt az MVM Okosbútor versenyén

A tíz, legrövidebb idő alatt jó megfejtést beküldő versenyző iskolája nyert egy-egy okosbútort.

Hirdetés