Elszórt sziklatöredékek a tájban, melyek hézagjaiban új növényzet, új élet sarjad. Ez a meghatározó látvány, ez a karakter győzte meg építészünket szóban forgó megbízásának telkén – méghozzá a felejthetetlen Dunakanyarban. Cikkünket a 187-es, 2023/7-es lapszámból közöljük.

Hirdetés

Örökpanoráma, s olyan zöldterület, amelyen odagyűjtött sziklaszigetek rajzolták ki a megbízók új otthonának helyét, de nem volt kevésbé alakító tényező a helyi szabályozás sem. Utóbbi ráadásul olyan befolyással bírt, hogy rögtön kettő épületet is csinált az egyből. Maximum 200 négyzetméteres beépítésekkel lehetett ugyanis itt kalkulálni az előírások szerint, ám a megrendelő olyan bázist álmodott, amelyből a komfortos dolgozó vagy egy komplett wellness részleg nem hiányozhatott. A telket ezért megosztották, de oly módon, hogy az újonnan létrejött két architektúra mellé a tervező még egy esetleges harmadiknak is nagyvonalúan alakított ki lehetőséget.

A településképi instrukciók főként a Dunakanyarból meghatározó látványra fókuszálnak, éppen ezért egy ponton a főépület alaprajza a panoráma felé történő terjeszkedés helyett elindult inkább oldalirányba. A tervezési folyamat elején külön kérés volt, hogy valamely ponton rendelkezésre álljon egy komfortos terasz is a vedutában történő gyönyörködésre, így ez az L alaprajzi dinamika, valamint a befordult traktus lapostetős kialakítása több szempontból is ideálisnak mutatkozott hát.

A kubusokra tört platform fölé elhelyezett tetővel a tömeg látványosan vált a települést meghatározó, archetipikus ház-formára, és a kissé hátrébb tolt kiszolgálóépület is ezt a játékot tükrözi le végül. Helyzetük és homlokzati részleteik inspirációs forrása az említett terméskövek és a köztük burjánzó növényzet voltak.

„A kőrakásban kőblokkok és kis zugok figyelhetőek meg, melyek között a növények törnek utat maguknak. Nem tettünk mi sem mást, csak ezt a szoros kapcsolatot nagyítottuk fel és tettük láthatóvá az »épületekkel«” – mondja Őrfi József.

A tető a hagyományos cserép színével ellentétben azért is kapott antracit árnyalatot, mert így később akár a napelemek is anélkül válnak felszerelhetővé, hogy sértenék a település arculati előírásait.

Ha megfigyeljük a homlokzatok heterogén felületeit és változatos textúráit, akkor azt látjuk, hogy konkrét belső épületrészek jelölik ki kontúrjaikat a homlokzat szövetén: szilikát vakolatfelületek jelennek meg például a főépület bejárat körüli részén, a másik végponton a szülői háló előtti homlokzatán és a kisebb épületen az oldalszárny tömegén. Felületükön kívül ezek a részek szerkezetükben is különböznek a házon belül: vázkerámia falazattal és vasbeton-födémmel épültek, melyek a nagyobb könnyűszerkezetes szakaszokat merevítik. Ezen felül a minőségi mészkő frekventáltan tűnik csak fel, a tömör és áttört felületek között kisléptékű, de hangsúlyos monolitokat képezve. A nemes tölgyfa és a lucfenyő a külső homlokzatokon és az enteriőrben egyaránt átmelegítik ezeket a hideg anyagokat és színeket, és tradicionális karakterrel szövik át teljes egészében a modern hangnemet.

A tágas nappali fastruktúráit a nyeregtető északi, hatalmas megnyitása hangsúlyozza ki még inkább a napfénnyel. A nyeregtető egyébként a gépészetet is rejti, nem mellesleg sötét borítása a napelemek településképi beolvadását segítheti alkalmazásuk esetén. A déli tetőoldalon nem készült hasonló ablak, de ezáltal nem keletkezik komolyabb hőterhelés sem. Az egész épületegyüttesnek hasonlóan átgondoltak a további fényhatásai is.

Az épület heterogén felülete mögött a szerkezetek is különböznek: a vázkerámia falazattal és vasbeton födémmel épült részek a könynyűszerkezetes szakaszokat merevítik.

Egy tiszta szimbólummal bíró tervezői koncepcióról volt tehát szó ennek az épületegyüttesnek az esetében, mely a tervezés és az építés folyamatában végül ezer és ezer rétegre bomlott fel. Őrfi József kortárs építészeti mérföldkőnek számító, piliscsabai saját háza esetében egyszerre lehetett maga az építész, a kivitelező és a megbízó. Az eltelt hat évben bejárta azt az utat, ahol szembesült a három entitás különbözőségének problematikájával is.

A piliscsabai opuszt követően a Dunakanyar „szikláinál” olyan állomásról van szó, ahol az évek tanulságai, és a megrendelő formálására tett törekvés tökéletesítése terén egy újabb ponthoz (de nem a végsőhöz) ért. Őrfi Makovecz Imre tanítványaként és külföldi, szükségszerűségre fókuszáló építészeti edukáltságával egy jól felismerhető saját stílust ötvözött e két házban is. A modernizmus designkultúrájából merítő, valamint a hagyományos értékeken alapuló építés közötti unikális nyelv ez, mely emberi léptékkel és a tradicionálisabb megoldások tiszteletével rajzolt ki formailag kortárs luxust a hegyoldalak pöffeszkedő villastílusa helyett.

Tervezés éve: 2021
Építés éve: 2022
Bruttó alapterület nagy ház: 200m2
Bruttó alapterület kis ház: 130m2

Építészet: Égigérő Építész Műhely
Építésztervező: Őrfi József
Enteriőr: Őrfi Eszter 

Tartószerkezet: Mata Ádám
Gépészet: Sőregi Ottó


További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Erősen lejtős terepre ültetett budai ház, amely szinte lebegni látszik az áttörésektől

Erősen lejtős terepre ültetett budai ház, amely szinte lebegni látszik az áttörésektől

Erről szóló cikkünk a 140-es, 2017/8-as lapszámunkból közöljük.

1970-es évekbeli épületből született ez az aktívház Pécsett

1970-es évekbeli épületből született ez az aktívház Pécsett

Erről szóló írásunk a 137-es, 2017/-ös lapszámunkból közöljük.

Egy család három generációjának otthont adó ház a budai hegyvidéken

Egy család három generációjának otthont adó ház a budai hegyvidéken

Erről szóló írásunk a 136-os, 2017/4-es lapszámunkból közöljük.

Hirdetés