A Közös tér konzisztens világa

A kortárs magyar iparművészet és design friss eredményeit összefoglaló idei II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon „Közös tér” című kiállítása Arisztotelész Kategóriák című művét hívta segítségül, hogy elmélyült sétára invitáljon a több mint 300 kiállított tárgy között a Műcsarnokban. Az installációt a Hetedik Műterem jegyzi. A nagyszabású projektet a tervezők leírásában közöljük.
 


Az ötévente megrendezett kiállítás installációjának elemeinek (a szimmetrikus térstruktúrát átértelmező belógatott függönyöknek és az égetett kerámia falazóblokkból készült posztamenseknek) a konzisztens világa kívánt egységes foglalatot teremteni a szerteágazó kiállítási tárgyak sorozatának. A belső terekbe épített, szárazon rakott nyerstégla posztamensek és a transzparens függönygyűrűk kettősével a szándékunk egyrészt e végletes anyaghasználati kettősségből származó jótékony feszültséggel való kísérletezés, másrészt a függönygyűrűkön belül és kívül eső teremrészek, termek egymást ellenpontozó lineáris füzérének létrehozása, amely felülírja a belső terek szokott térstruktúráját. 
 


A kiállítás a Műcsarnok térrendszerét három függöny konstrukció elhelyezésével szervezi újra, írja át. A szimmetrikus, enfilade-térsort a függönyök hol összekötik, hol szétválasztják, a látogató egyszer a függönyök által bezárt tereken belül, egyszer azokon kívül van, ez az állandó váltakozás biztosítja kiállítás dinamikáját. Az így létrejövő lineáris térstruktúrára kerülnek felfűzésre a kiállítás tematikus terei. Ezek sorrendben a következők: elhunyt mesterek, üvegművészet, formatervezés, grafika, belsőépítészet, ötvösség, fazekasság, textil, poszt-indusztriális design, majd animáció.

A kiállítás elején egy üres teremrész fogadja a látogatókat, teret adva a várakozásnak, információ gyűjtésnek, a ráhangolódásnak. A térstruktúra közepén helyezkednek el a kurátor által kijelölt kulcstárgyak az apszisban, amely tér a kurátori kategóriákat egyben teszi érthetővé a látogatók számára a kiállítási útvonal felénél. Ezek a terek lehetőséget adnak a látogatók számára a lepihenésre, megállásra, továbbá csoportos foglalkoztatások, tárlatvezetések, előadások rendezésére is alkalmasak. 
 



A szalonon kiállításra kerülő műtárgyak sokszínűsége miatt alapvetés volt egy neutrális posztamens-rendszer megtervezése, mely egyszerre képes összefogóan kezelni az összes különböző műtárgyat. Így került kiválasztásra a nagyméretű üreges vázkerámia falazóblokk, amelyből vágás, faragás nélkül készül el az összes posztamens. A teremrészekben egy, helyenként két darab posztamensen kap helyet az összes nem függesztett vagy falra kerülő műtárgy.  

A kiállítás nyitva tartása alatt a portikusz rekonstrukciója miatt megépülő építési állványon megjelenő molinó szándékunk szerint a belső függönystruktúrával rokon, így a belső téri kiállítás városi léptékű előrevetítése.
 

 

Közös tér
II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

Tervezés
: Hetedik Műterem Kft.
Koncepció: Biri Balázs, Szabó Levente, Rátgéber László
Grafikai tervezés: SUBMACHINE – Polgárdi Ákos, Tóth Lili

Megbízó: Műcsarnok Nonprofit Kft.
Főkurátor: Szilágyi B. András
Társkurátor: Balogh Eleonóra
Kurátorasszisztensek: Dekovics Dóra, Markovits Éva, Reischl Szilvia, Szerdahelyi Júlia

Installációépítés: TorTer e-Design Kft.
Fotók: Danyi Balázs

 

 

Még több fotó a galériánkban! 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A tégla új élete | II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

A tégla új élete | II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalon

„Nem akartunk egy hagyományos iparművészeti kiállítást, a tégla pedig önmagában is egy design elem.”

Hely, történet

Hely, történet

A kőszegi Festetics-Chernel-palota felújítása Gutowski Robert tervei alapján valósult meg.

Nincs találat!

Hirdetés