Santa Maria Goretti templom, Mormanno, Olaszország.

A Mario Cucinella Architects által tervezett épület őrszemként áll a calabriai Mormanno hegyi város északi peremén, kilátással a Pollino Nemzeti Parkra. Komoly, magányos monolit, egyrészt a természeti formákból merít ihletet, másrészt a calabriai apszisos templomok hagyományából, amelyeket az egykori Római Birodalom keleti vidékéről a hódítás és az üldözés elől menekülő szerzetesek építettek. Az időn kívüli épületet Maria Gorettinak (1890-1902) – a katolikus egyház legfiatalabb szentjének – szentelték.

 

A templomba a négy fehér beton apszis egyikében kialakított magas templomhasítékon keresztül jutunk be. A bejárat egy hatalmas keresztet formál, amely éjszaka messziről jelzőfényként világít. A 16 méter magas mennyezetről függesztett, hullámzó drapériákba rendezett áttetsző szövet redőin keresztül a természetes fény felülről sejtelmesen világítja meg a teret. A fénnyel átjárt belső tér az eucharisztiára és az imádságra való összpontosításra ösztönöz. A térképzés rokon Olaszország leglenyűgözőbb barokk templomainak geometriájával, köztük Francesco Borromini római San Carlo alle Quattro Fontane-jával és a Sant’Ivo alla Sapienzával.
 


 
Az olaszországi püspöki konferencia, azaz a püspökök országos gyűlése által szervezett pályázaton a Santa Maria Goretti tervezési megbízását a Mario Cucinella Architects nyerte el. Az építkezés 2015-ben kezdődött és idén fejeződött be.

„Templomot tervezni a művészet szellemével megfogalmazott üzenet a folytonosságról, amely évszázadokon keresztül zavartalanul létezett az emberiség történetében" – mondta el Mario Cucinella

A templom körül egy kis városi térség alakult ki az új plébániaközponttal, amelyet szintén a Mario Cucinella Architects tervezett. Az egyszintes, betonvázas épületből kilátás nyílik a Pollino-i tájra. A plébánia helyiségei: a tárgyalóterem, templomi tantermek és a papok háza egy fásított udvar körül, élő, „zöld” tető alatt található. 
 


 

A plébánia központjának íves tetővonala a négylevelű lóherét mintázza és a templom formájával párbeszédben áll. A papok az oltár mögül, az íves falak közé rejtett sekrestyén keresztül léphetnek be a templomba. A falakon belül rejtőznek a templomi harangok is. A gyülekezet észak felől lép be, a fehér betonfalakra Goretti Szent Mária életére vonatkozó feliratokat vésték. Giuseppe Maraniello képzőművész a falak fluid formáit tükrözve formálta meg kőből, bronzból és mozaikból a szószéket, a tabernákulumot, a keresztelőkutat és Szűz Mária figuráját.


A Mario Cucinella Design fából és acélból készült bútorai minimalisták, kiemelik a templombelső építészeti és szobrászati ​​karakterét. A mennyezetről lelógó fátylak folyamatos nappali fényjátéka mellett az év egy napján – július 6-án, Goretti Szent Mária ünnepén – a napsugár közvetlenül az oltár mögötti falra állított feszületre vetődik. A természet, a művészet, az építészet, a vallási hit és szimbolika lelki harmóniában működik.
 
A templom energiafelhasználása és karbantartási igénye minimális. A zöldtetők és a fásított belső udvarok, csakúgy, mint a plébánia előtti biokert helyi művelése hozzájárulnak a projekt fenntarthatóságához és szolgálják a helyi közösséget.

 



Forrás: sajtóanyag

Rajzok a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Gömbaházakban laknak

Gömbaházakban laknak

Fából vaskarikát eddig talán még a mesékben sem sikerült létrehozni, földből házak nyomtatása azonban többé már nem akadály.

Párbeszéd a szakrálissal

Párbeszéd a szakrálissal

Santa Maria Goretti templom, Mormanno, Olaszország.

TOP TRIÓ | Partizan Architecture

TOP TRIÓ | Partizan Architecture

TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

Hirdetés