Gresa Márton New (is always) better című festménye

Régóta keresel a lakásod enteriőrjéhez illő műtárgyat? Vagy csak szeretsz gyönyörködni a művészetben? Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. A szeptemberi Technológia, digitális kultúra – tervezés, látvány és valóság, új kihívások fókuszunknak megfelelően ezúttal Gresa Márton New (is always) better című alkotását mutatjuk be.


Gresa Márton a hazai kortárs művészeti színtér ígéretes szereplője. Színes, pop-art montázsai kritikusan reflektálnak korunk digitális univerzumára, a fogyasztói társadalom kliséire. Festményeit erősen áthatja a képregények, filmek, animációk és videojátékok vizualitása, melyek által szemléltetni kívánja a technológiai fejlődés negatív hatásait, jelenünk információs túltelítettségét. Általában az internetről gyűjti referenciáit, melyeket később digitálisan kollázsol, több rétegben egymásra helyez, így alakítja ki a kép vizuális szövetét. Kompozícióiban  a szimbolikus feliratok és jelek meghatározó elemként jelentkeznek. Az igaz és hamis kijelentéseket egyforma betűtípussal ábrázolja, ezzel egyenlőséget von a két fogalom között. Vektorgrafikus ábrái leginkább a stencilezés, plotterezés, festékfújás és hengerezés módszerével kerülnek fel vásznaira. Az ecset az utóbbi időben egyre kisebb szerepet játszik munkásságában, festészetét így idegeníti el a megszokott formuláktól.

„Inkább tisztán ipari megoldásokat használok, amik közelebb vannak a digitalitás hideg merevségéhez. Sok esetben, a képek inkább a tervezőgrafikai designok világából inspirálódnak mivel számomra ez sokkal otthonosabb és megélhetőbb közeg, mint a tradicionális festészeti hagyományokból táplálkozó referenciák.”

A 2022-es New (is always) better című festménye a tömegkultúra, és a közösségi média okozta impulzusokra reagál. 

„Az alap elgondolásom, hogy a tömegkultúra folyamatosan kitermeli azokat a fogyasztási cikkeket melyek kényszeresen vágyat generálnak az emberekben. Azonban sok esetben ez a vágy csak egy »fear of missing out« érzés, amely azt erősíti bennünk, hogy legyünk folyamatosan naprakészek. Elhitetik, hogy egyes tárgyakon keresztül csillapíthatjuk a  szorongást. Az, hogy a félelmet a fogyasztás enyhíti, csupán egy, a média generálta tudatos mechanizmus, ez tartja fenn a kapitalista gépezetet, a gazdaság motorját.” 

„Az újnak az érzése nélkülözi a praktikumot és az észszerűséget, elsőrendűen a megkaparintás élménye gyökerezik benne. Végeredményében egy kontraproduktív, fenntarthatatlan önfelszámoló gesztusa a társadalomnak és az egyénnek. A kép valahol szándékos cinizmussal él, hogy rámutasson erre a helyzetre. Annak a tudata, hogy valami új az egy kimerevített pillanat, amint megvalósul talán már abban a pillanatban el is avul. Egy festmény esetében azt állítani, hogy új és jobb, olyan mintha pimasz módon akarná uralni a pillanatot és eltörölni mindent maga előtt tudván, hogy ez egy örök kimerevített pillanat. A totális önellentmondás és a benne rejlő feszültség pont önmaga leleplezése és önfelszámolása.”

A képen látható különböző műszerek allegóriaként szolgálnak. 

„Mintha különböző földrengésmérő műszerekre hasonlító készülékek figyelnék a világ rezdüléseit, hogy hol kell bedobni az aktuális újat és melyik vágyát kell az emberekben pillanatnyilag előidézni.”


A rovat szakmai partnere az Art Advisory Budapest.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A macskalétra a svájci házfalak után könyvben is megjelent

A macskalétra a svájci házfalak után könyvben is megjelent

Egy grafikus dokumentálta, majd könyv formájában bemutatta az új jelenséget.

Frank Gehry a Hennessynek, Kuszama Jajoi a Veuve Clicquot-nak tervezett egyedi palackot

Frank Gehry a Hennessynek, Kuszama Jajoi a Veuve Clicquot-nak tervezett egyedi palackot

Két ikonikus ital, két prominens alkotó, a végeredmény pedig két műalkotás.

A macskalétra a svájci házfalak után könyvben is megjelent

A macskalétra a svájci házfalak után könyvben is megjelent

Egy grafikus dokumentálta, majd könyv formájában bemutatta az új jelenséget.

Frank Gehry a Hennessynek, Kuszama Jajoi a Veuve Clicquot-nak tervezett egyedi palackot

Frank Gehry a Hennessynek, Kuszama Jajoi a Veuve Clicquot-nak tervezett egyedi palackot

Két ikonikus ital, két prominens alkotó, a végeredmény pedig két műalkotás.

A macskalétra a svájci házfalak után könyvben is megjelent

A macskalétra a svájci házfalak után könyvben is megjelent

Egy grafikus dokumentálta, majd könyv formájában bemutatta az új jelenséget.

Frank Gehry a Hennessynek, Kuszama Jajoi a Veuve Clicquot-nak tervezett egyedi palackot

Frank Gehry a Hennessynek, Kuszama Jajoi a Veuve Clicquot-nak tervezett egyedi palackot

Két ikonikus ital, két prominens alkotó, a végeredmény pedig két műalkotás.

Hirdetés
2025/42025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1