Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

Hirdetés

A nyár eleje a diplomázás időszaka, amikor évről évre fiatal építészek és designerek lépnek ki az egyetemről, tele friss lendülettel és ambícióval. Az OCTOGON online-on az elkövetkező időszakban különböző egyetemekről válogatunk izgalmas diplomaterveket. Varjú Ágnes a MOME Jelmez, Divat-és Textiltervezés szakán szerzett MA diplomát.  

 

Az egyetem Design Intézete idén 4 fő témába sorolta a diplomamunkákat: KRAFT, SOCIAL, EMOCIONÁLIS és FENNTARTHATÓSÁG. Ágnes projektje az EMOCIONÁLIS kategória egyik kiemelkedő példája. A projekt kivonatát a szerző leírásában közöljük.

 

 

A maszk elrejt és megmutat, összeköthet és elidegeníthet. A szerepjátszás, maszkhordás, mint fontos társadalmi eszköz és a szimuláció, mint elidegenítő jelenség meghatározza a hétköznapjainkat is. Mestermunkámban szerepköreimet, saját maszkjaimat dolgozom fel. Milyen belső rétegeim vannak? Milyen benyomásokat keltek, vagy akarok kelteni másokban? A testen két réteget, maszkot jelenítek meg, ezek kapcsolódnak egymáshoz, kontrasztban állnak egymással, és különböző módokon rejtik el, vagy fedik fel a testet, hordják magukon a test és – mélyebb értelemben – a személyiségnek a lenyomatait, jellemvonásait.

Mestermunkámban szerepköreim és „én”-jeim sokaságát két rétegre szűkítettem. Az egyik réteg az első benyomásokat, valamint azokat a szerepeimet hordozza magában, amik hangosabbak, amik mögé könnyebb elbújni. A másik réteg egy csendesebb, mélyebb rétegem. A két maszk ugyanúgy a részem, más-más funkciókat töltenek be, és különböző szituációkban máshogyan érvényesülnek.

 

 

A felső réteg egy hangosabb maszk, eszköz a benyomáskeltés menedzselésében. Emlékeket, fényképeket, rajzokat gyűjtöttem, életem különböző pontjairól, ezeket a képeket digitálisan összefolyatva készítettem mintákat. A mintákat szublimációs nyomással nyomtattam a textilekre. Ezek a külső maszkok a láttatást erősítik, a megfelelni akarás szorítását is magukban hordozzák. Viselésük sokszor lehet teher, nyújthat menedéket, de elidegenedéshez vezethet.

Az alsó maszk a másik rétegemet fejezi ki. Ez már közelebb van a testhez, hordozza magában a lenyomatait, hordozza a sebeket, megkövült emlékeket, fájdalmakat, lerakódásokat. E gondolatok mentén készítettem mintákat: testformákat folyattam össze, hasonló módon a felső réteg mintáihoz. Ennél a maszknál a digitális minta csak egy útmutató volt, manuálisan dolgoztam meg az alapanyagot. Egy ritkább szövésű hernyóselymet használtam, a mintázatot habnyomópéppel készítettem el, ami hő hatására megduzzad a selyem felületét így megkeményítve. Ezek a megkeményedések jelzik az „énem” sebeit. Míg a felső rétegnél a formai alakítás uralkodik, addig ennél a rétegnél a textúra dominál.

 

 

A két réteg kontrasztban áll egymással, olykor egymásnak feszül, eltávolodik egymástól, ugyanakkor van, ahol szorosan összefonódik egymással. Ezeknél a kapcsolódásoknál a digitális mintára rákúszik a selymet beborító habnyomópép. A privát „én” folyamatos hullámzásban van. Olykor ki akar törni a maszkok súlya alól, olykor pedig menedéket keresve bújik a burokba. A dokumentáció során ezt mutatom be, a színpadias fény pedig az én színrevitelének gondolatát erősíti. Lavírozok a szerepeim között a mindennapokban, láthatóvá vált láthatatlan maszkjaim pedig ebben segítenek.

 

 

Témavezető: Szűcs Edit
Mestermunka konzulens: Nagy Fruzsina
Forrás: MOME

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Üveg muráliák szakrális térben, avagy az ablakok meditációt segítő szerepe

Üveg muráliák szakrális térben, avagy az ablakok meditációt segítő szerepe

Török Sára diplomamunkájában díszüveggel keresi a választ arra, hogyan lehet a ma embere számára olyan szakrális teret alkotni, mely segíti az elmélyülést és az istenkapcsolatot.

Egy bútor, amellyel elindulhatnánk a hulladék nélküli társadalom felé

Egy bútor, amellyel elindulhatnánk a hulladék nélküli társadalom felé

Termékkoncepciója a bútoripar kihívásaira reflektál, egyúttal támogatja a körforgásos gazdasági szemléletet.

Az öltözék-kiegészítő, amely az emberi test anatómiáját és formáit veszi alapul

Az öltözék-kiegészítő, amely az emberi test anatómiáját és formáit veszi alapul

A már-már ékszerként funkcionáló tárgyak fókuszában a tárgy és a test érdekes, szokatlan kapcsolata áll.

Hirdetés