Persze nincs, de Winkler Barnabás és Hübner Teodóra könyve kárpótol...

A Zsolnay név hallatán sok szép szín juthat eszünkbe, sőt, leginkább a színek pazar orgiája. De szinte biztos, hogy kevesen gondolnak a rózsaszínre. Pedig a történet ezzel a színnel indult, és az, hogy ezt ma már tudjuk, egy megszállott gyűjtőnek és egy lelkes fotós-designernek köszönhető. A Rózsaszín Zsolnay című albummal Winkler Barnabás és Hübner Teodóra a művészettörténet számára ezidáig felfedezetlen, mások által dokumentálatlan designtörténeti területet tettek mindenki számára láthatóvá és elérhetővé. 
 

 

 

Adott egy soproni felmenőkkel büszkélkedhető, kezdetben zenetörténésznek készülő építész, ma már Ybl- és Prima-díjas, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja, aki az országot járva a legapróbb faluban is utánanézett, hátha horogra akad egy újabb rózsaszín. Winkler Barnabás különleges ember, mindig mosolyog, de mindent halálosan komolyan vesz, legyen szó akár épületek tervezéséről, akár egyéb szenvedélyekről: az általa működtetett, a modern építészet mestereit bemutató HAP galériáról, a neki köszönhetően útjára indított poszthumusz Ybl-díjról, a balfi munkaszolgálatosoknak állított temetői emlékműről, vagy épp a rózsaszín Zsolnayról. Az első kancsót örökölte, aztán elkapta a gyűjtőszenvedély, és ötven év alatt gyűjteménye 1500 darabosra szaporodott. Legtávolabbi darabja Brüsszelből érkezett – ezt már megtudhattuk 2007-ben, a Kezdetben volt a rózsaszín… című, akkor még csak 500 darabot számláló kollekciót bemutató, különösen gusztusos kiállítású albumból. 

 

 


Adott tehát egy gyűjtemény, amely ma már Pécsett látható: a 10 éve megnyílt Kezdetben volt a rózsaszín… című állandó kiállítás a Zsolnay Negyed kínálatát gazdagítja. Akár szín, akár forma tekintetében e tárgyak meglepően modernnek hatnak, nagy tömegben pedig különös hatású installációt alkotnak. És valóban a modern design megszületésének pillanatában vagyunk, hogy miért éppen a frivol, édeskés, érzéki rózsaszínben, ezt már csak maga Zsolnay Vilmos tudná megmondani.

 


Adott egy merész vállalkozó, aki sikerre viszi a nagybátyjától átvett üzemet. A Zsolnay-gyár hírnevét megalapozó, az 1850-es évektől 1900-ig kezdetben kézzel, később gyári körülmények között gyártott rózsaszín mázas használati tárgyak jelentették ennek alapját, egyben az európai formatervezés történetének egyik első állomását. Ez az a pillanat, melyben a kézművesség átfordul a designgondolkodásba, az egyedi tárgy felkészül a sorozatgyártásra. Zsolnay Vilmos irányítása alatt hosszas kutatómunka és alapos kísérletezés után alakult ki a 60-féle eltérő rózsaszín máz.

A pink mázas edények – a kancsók, korsók, csuprok, köcsögök, kuglófsütők, tálak – saját korukban hatalmas népszerűségnek örvendtek, minden háztartásban megtalálhatóak voltak, és ez a siker alapozta meg a későbbi bátor fejlesztéseket, végső soron a Zsolnay-gyár nemzetközi hírnevét.

 

És végül adott egy pazar kivitelű kötet, amely a 2007-es album szerkesztési elveit megtartva erről mesél: a gyűjtőről, a gyárról és magukról az edényekről – képben és szóban egyaránt magas színvonalon. Nem album, nem is művészettörténeti kiadvány, sokkal inkább szubjektív vallomás egy szerelemről, amely ötven évvel ezelőtt Winkler Barnabás építész és a rózsaszín között született, és amelynek Hübner Teodóra, a kötet tervezője és fotó-designere méltó krónikása. A kétnyelvű kötetben Winkler Barnabásnak a gyűjtéshez kapcsolódó szubjektív hangvételű, könnyed történeteit Kovács Orsolya művészettörténész elemző írása egészíti ki, és helyezi művészettörténeti kontextusba. 

 

 

A rózsaszín Zsolnay - Történetek és képek a rózsaszín Zsolnay használati tárgyakról
Winkler Barnabás gyűjteménye és írásai / Stories and Pictures of the Zsolnay Pink Household Objects – The Collection and Writings of Barnabás Winkler – HAP Galéria, 2022

 

 

Sok gyönyörű rózsaszín Zsolnay a galériában! 

1 / 24 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Miért kell tudnunk, ki volt Gio Ponti?

Miért kell tudnunk, ki volt Gio Ponti?

A FUGA e héten nyíló kiállításán kiderül

A kávézás, mint design és párbeszéd-serkentő

A kávézás, mint design és párbeszéd-serkentő

Finn és magyar kerámiaművészek mutatkoznak be a Határtalan Design kiállítás Találkozások című tárlatán.

Jordániában nyitott kerámiaműhelyt az egykori pécsi hallgató

Jordániában nyitott kerámiaműhelyt az egykori pécsi hallgató

A jordán származású Shatha Al-Majali előbb építésznek tanult, majd a PTE Művészeti Karán diplomázott 2020-ban.  

Miért kell tudnunk, ki volt Gio Ponti?

Miért kell tudnunk, ki volt Gio Ponti?

A FUGA e héten nyíló kiállításán kiderül

A kávézás, mint design és párbeszéd-serkentő

A kávézás, mint design és párbeszéd-serkentő

Finn és magyar kerámiaművészek mutatkoznak be a Határtalan Design kiállítás Találkozások című tárlatán.

Jordániában nyitott kerámiaműhelyt az egykori pécsi hallgató

Jordániában nyitott kerámiaműhelyt az egykori pécsi hallgató

A jordán származású Shatha Al-Majali előbb építésznek tanult, majd a PTE Művészeti Karán diplomázott 2020-ban.  

Miért kell tudnunk, ki volt Gio Ponti?

Miért kell tudnunk, ki volt Gio Ponti?

A FUGA e héten nyíló kiállításán kiderül

A kávézás, mint design és párbeszéd-serkentő

A kávézás, mint design és párbeszéd-serkentő

Finn és magyar kerámiaművészek mutatkoznak be a Határtalan Design kiállítás Találkozások című tárlatán.

Jordániában nyitott kerámiaműhelyt az egykori pécsi hallgató

Jordániában nyitott kerámiaműhelyt az egykori pécsi hallgató

A jordán származású Shatha Al-Majali előbb építésznek tanult, majd a PTE Művészeti Karán diplomázott 2020-ban.  

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1