Maximális élmény, tökéletes kényelem.

Több mint ezer, kijelzővel ellátott széket szállított az Arterior Komplex Kft. a megszépült külsővel és modern technikai felszereltséggel újranyitott Operaház számára. A két olasz céggel, a Poltrona Frauval és a Marconival közösen pályázó cég foteljeinek rengeteg elvárásnak kellett megfelelniük: a kényelem és tartósság mellett, a tervezői koncepcióba és a megvalósult épületbe is tökéletesen kellett illeszkedniük.  
 

Fotó: Hlinka Zsolt

Az olasz Poltrona Frau és Marconi Technologies cégekkel közösen nyerte el azt az uniós közbeszerzési pályázatot az Arterior Komplex Kft., ami az Operaház nézőterének egyedi tervezésű és gyártású foteljeire és a nézőtéri kijelzőkre vonatkozott.

„A Poltrona Frau kifejezetten régóta figyelte ezt a pályázatot, majd a két cég együtt keresett meg minket" – mondta el Devescovi Andrea az Arterior üzletfejlesztési vezetője, a projektért felelős munkatársa.

„Egy nagyon komoly pályázati anyagot állítottunk össze közösen a két céggel, majd a gyártástól a beszerelésig folyamatos egyeztetéseket folytattunk a résztvevő felekkel, a Zoboki Építészirodával és az Opera Vagyonkezelő Kft.-vel. Maga az előkészítés is közel egy évig tartott, ennek keretében le kellett gyártanunk, majd be kellett mutatnunk a prototípusokat. Az Arterior Komplexnél négy faipari mérnök dolgozik, ők szakmai tudásukkal járultak hozzá a folyamatokhoz, én pedig közvetítettem a partnerek között, amiben sokat segített, hogy olaszul tudtam kommunikálni a beszállítóinkkal” – tette hozzá Devescovi Andrea, aki azt is elárulta, utóbbi időnként komoly diplomáciai feladatot jelentett. „A járványhelyzettel előállt további problémák, az alapanyaghiány, a gyártás és a szállítás határidőre történő megoldásához minden leleményességünkre és szervezőkészségünkre szükség volt.”

 

Fotó: Hlinka Zsolt

A korhűségre törekvő székek terveit a teljes épületet jegyző Zoboki Építésziroda rajzolta meg, végső formájukat a cégek közötti folyamatos szakmai konzultáció során nyerték el.

„A tervező megrajzol egy széket, de hogy az valójában hogyan is van összerakva, milyen megoldásokkal lehet elkészíteni, azt egy faipari mérnök tudja. A közös munka alapfeltétele volt a folyamatos egyeztetés. Bemutattuk a bútorterveinket, jóváhagyták, mi legyártattuk, majd bevittük a mintadarabot, amit ők véleményeztek, és jelezték, hogy ez vagy az legyen kicsit sötétebb, itt-ott legyen hosszabb, álljon inkább így a lába... Mi pedig módosítottuk a prototípusokat a kérések alapján” – mesélt a közös munkáról az üzletfejlesztési vezető.

“Kiemelte, hogy az Arterior minden projektjénél csapatban gondolkozik, és ez a munka sem lett volna ilyen sikeres a kollégák közös összefogása és folyamatos támogatása nélkül.”

A székekből összesen hat típus készült el, ezeken belül számos variációval. A zsöllyeszintre 379 darab fotel került, a tölgyfából készült, karfás székek íves háttámláikkal, szegecselt pamutbársony kárpitjaikkal exkluzív látványt nyújtva igazodnak a tér struktúrájához. Ezen a szinten az eredeti, 1884-es állapothoz visszakanyarodó, fokozatosan növekvő dőlésszögű padlózat tette szükségessé a különböző székváltozatokat, így ugyanahhoz a széktípushoz különböző lábakat kellett gyártani.
 

Devescovi Andrea

 

„Vannak olyan székek is, amelyek annak érdekében, hogy kijöjjön a sor hosszúsága és megmaradjon a tér szimmetriája, szélesebbek, vagy éppen keskenyebbek lettek, természetesen úgy, hogy ezek az apró eltérések észrevehetetlenek maradnak” – avatott be a kulisszatitkokba Devescovi Andrea. A felújított tér fontos változása, hogy megszűnt a zsöllye korábbi hármas osztása, valamint, hogy a zenekari árok – amit az 1912-es átalakítás során becsúsztattak a színpad alá, levágva ezzel az előszínpadot és megszüntetve a fafüggönyt – most visszakerült eredeti helyére. Bár ezáltal kevesebb lett az ülőhely ezen a szinten, de az eredeti állapotokhoz sokkal jobban hasonlít, és a hangzását is visszanyerte a tér.

Ugyancsak a pályázati kiírás része volt, hogy a zsöllye ülőhelyeit évente néhány alkalommal el lehessen bontani, ezért olyan székeket kellett létrehozni, amelyeken ugyan van kijelző, tehát elektronikusan csatlakoznak a lábukon keresztül a padlóhoz, ugyanakkor elbonthatóak és visszatehetőek – ez a Poltrona Frau szabadalmaztatott technológiája révén jöhetett létre. Az 1910-es évek óta működő Poltrona Frau egy kárpitos üzemből nőtte ki magát, és főleg a bőrre és szegecselt, magas minőségű kárpitos bútorokra specializálódott, amiket a mai napig gyártanak. Bútorkollekcióik mellett pedig olyan egyedi bútorokat is gyártanak, mint amilyenek az Operaház tartós és kényelmes székei.
 

 

 

A legapróbb részletekre kiterjedő figyelem jelenik meg a székek szegecseinek és bilétáinak megjelenésében is, utóbbit 6 mm vastag corian lapokkal oldották meg, amikbe belevájták a számot, majd kiöntötték tintával, végül miután az megszáradt, az egészet lecsiszolták, és ettől néznek ki úgy a számok, mintha az anyag részei lennének.

 

Fotó: Fazekas NikolettaFotó: Fazekas Nikoletta

 

A páholyokban, a zsöllyéhez hasonló, de fix ülőlapos, széles és rendkívül kényelmes fotelek kerültek az első sorokba, mögöttük pedig kétfajta magasságú magasszék sor kapott helyett. Hasonlóan a többi fotelhez, a tervezők itt is rendkívül nagy hangsúlyt fektettek a korhű anyaghasználatra és megjelenésre. A harmadik emeleti karzaton, azaz a kakasülőn, az ülőhelyek mellett deréktámlás állóhelyeket is kialakítottak, melyekhez a támaszokat szintén az Arterior szállította.

 

Fotó: Hlinka Zsolt
 

Ezeknél – csakúgy, mint a különböző széktípusok esetében – beépítésre kerültek a Marconi Technologies interaktív kijelzői, melyeken többek között a librettót lehet követni, az előadások alatt több nyelven is megjeleníthető a szövegfelirat, továbbá a nézők információkat kaphatnak az adott produkcióról, tájékoztatást a szereposztásról, illetve a színházban történő más eseményekről is. A kijelzők típusa, mérete, színe szintén hosszú egyeztetési folyamat eredményeként született meg, szakszerű beüzemelésüket a Marconi képviselői végezték. Ezek beszerelésénél két fontos tényezőt tartottak szem előtt: az egyik, hogy a környezetébe tökéletesen belesimuljon a kijelző, és hogy úgy legyen mindenhol elhelyezve, hogy amikor a néző felnyitja, akkor a lehető legideálisabb pozícióban álljon számára.

 

Fotó: Fazekas NikolettaFotó: Fazekas Nikoletta

 

Az Arterior Komplexnek az Operaház mellett fontos referenciamunkája a Szépművészeti Múzeum bútorozása – a cég ismét bizonyította, hogy képes az összetett tervezési és gyártási folyamatokat egy kézben tartani. „A nulladik ponttól az utolsóig képesek vagyunk végigvinni bármilyen projektet, tehát attól a pillanattól kezdve, hogy valakiben felmerül, hogy be szeretne rendezni egy teret, egészen addig, hogy a bútordarab beépítésre kerül, mi az egész projektet átlátjuk. Az, hogy mi ezt a folyamatot kézben tartjuk, a megrendelő számára megnyugtató és kényelmes, és ha ránk bíznak valamit, biztosak lehetnek abban, hogy azt mi határidőre és nagyon igényesen megvalósítjuk” – mondta el Devescovi Andrea.

 

Fotó: Fazekas Nikoletta

 

Arterior Komplex | Web | Facebook | Instagram
Poltrona Frau | Web | Facebook | Instagram
Marconi Technologies | Web | Facebook | Instagram

 

 

További fotók a galériánkban!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Újabb építész kapott Kossuth-díjat!

Újabb építész kapott Kossuth-díjat!

A 2022-es díjazottak között ott van Zoboki Gábor, akinek ezúton is gratulálunk egy korábbi interjúnk felidézésével!

Zoboki: Az építészet lényegében környezetszennyezés

Zoboki: Az építészet lényegében környezetszennyezés

Van pont az Operaház fejújításánál, ahol meg kell kérdezni Yblt, hogy szabad-e? – erről is beszélt a MÉSZ podcastjében.

„Ybl úgy élt, mint én – nem dokumentálta magát”

„Ybl úgy élt, mint én – nem dokumentálta magát”

Interjú Zoboki Gáborral az Operaház felújításáról.

Hirdetés