Hirdetés

Álomra hangolva

Airbnb-könnyedség és designkiállítás egy bérlakásban.

Hirdetés

Modern légiesség települt a folyosóvá degradált 19. századra, amikor a WY Design Airbnb-szállássá alakította ezt a bérlakást: multifunkcionális bútordarabok, baldachin-idézet, és szokatlan kapcsolatok, mint az ágy és a konyhapult egymásmellettisége.

A lakás egy építészpár saját magának berendezett lakása, mely alkalmilag kiadó. A gangos bérház szétzúzott lakásainak jellegzetes folyosólakása, lichthoffal a közepén találkozik a mai Airbnb-s lakásbérlés zuhatagával. Ki álmodik tovább? Ki álmodik tovább, a bérház vagy Airbnb? Ki álmodik tovább a folyosóvá degradált 19. század vagy a modern légiesség, variálhatóság és esetlegesség? Ki álmodik ma itt? A bakancsos turista vagy az otthonát otthonnak érző lakó?

A lakás átalakítása e kérdéseket veti fel a szemlélőben. Az otthoncsere oly sokszorinak, oly megszokottnak tűnik, mintha simán lépnénk egyik világból a másikba, pedig az ember a pszichológiai kutatások alapján alapvetően helyhez kötött. Bevackolja magát, helyhez viszonyítva létezik – Heidegger szerint a lét maga a lakozás. Az Airbnb ennek a lakáscserének az intézményesített, felgyorsított verziója. Nem kell ide a 19. század súlya!

Az építész a bérház elemeit le is bontja, a régi vaskos, valós falszélességek szinte sehol sem jelennek meg. A lichthof téglafalas kilátása is csak idézet a fehér falak és függönyök tengerében. De falak sem igen vannak, csak polcok, függönyök, és polcfüggönyök határolják az egyes térelemeket. A lakás helyiségei a nappali, a háló, az étkező is csak idézetek, idézetei önmagunknak. A határolószerkezetek – a plafon és falak – szinte mindenhonnan, mindenhogyan látszanak, így valós térhatárok nincsenek.

Itt egy tér van, ügyesen berendezve, helyiségnyi bútorokkal. A finom, valószerűtlenül vékony polcszerkezet adja a fal helyett visszatérő elválasztó elemet. A polcsor, mely néha konzolos polcaival a térbe olvad, eltűnik, mint a függöny – a másik térhatár.

A valószerűtlen határokon belül az erősen formált bútorok teremtik meg a helyek jellegét. Így az előtérben a körtükör körasztallal, a konyhában az elszívó szinte otromba kürtője, de kell ekkora, hogy helykijelölő szerepét betöltse. Ugyanígy alkot teret, otthont a nappaliban a pihenőszék és gömbkandalló kettőse és a formás kanapé a pihenés allegóriája. A hálótérben – mely csak egy ágynyi – a határoló függöny, mint baldachin-idézet szintén hangulatot ad és térhatárt is. Szokatlan kapcsolatot teremt az ágy és a konyhapult egymásmellettisége. Az ágyból kávézhatunk, de ez a pult az éjjeli szekrény és fal is. Nem csak ez a bútordarab válik multifunkcionálissá ebben a kis térben, a polcrendszer sem mindig polc, hanem fal és díszítőelem is.

Az étkező és a nappali dolgozóasztala, mint erős méretű fekete elem vékony lapjaival és csőlábaival a könnyed, légies szerkesztést folytatja. A lakás leghangsúlyosabb elemei a körtükör és körasztal, mely a megérkezés eleme és a kandalló fekete gömbje, mely az itthonlét jelképe. E két szimbolikus pont közé feszül ki a függöny és polcháló, mely a létezés egyéb elemeit szabályozza, amolyan ideiglenes jelleggel. Az alkalmazott bútorok és lámpák mind magyar designerek termékei, így maguk is kiállítási tárgyak a nemzetközi térben.

A lakás valótlan, álomszerű könnyedsége segít az Airbnb álmát tovább álmodni, a lakók álmát könnyebbé tenni. Ez az álom a mi álmunk-e? Egymás álmát álmodjuk? Milyen álmot álmodik ma maga a szó: „lakás”? Merre álmodjunk tovább?


Tervező: Peiyee Yong
Tervezés éve: 2016
Építés éve: 2017
Alapterület: 65 m²

A cikk nyomtatásban megjelent az Octogon 2019/5-ös számában.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az Airbnb már nem bánja, hogy a logója herezacskóra emlékeztet

Az Airbnb már nem bánja, hogy a logója herezacskóra emlékeztet

A marketingesek csettinthetnek: 2014-ben cserélték le, de még most is külön életet él az arculati elem.

Így alakulhat át a Bartók-Hamzsabégi csomópont

Így alakulhat át a Bartók-Hamzsabégi csomópont

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő első látványtervei még sokat alakulnak majd.  

Lina Bo Bardi kapja az idei Velencei Építészeti Biennálé Arany Oroszlán életműdíját

Lina Bo Bardi kapja az idei Velencei Építészeti Biennálé Arany Oroszlán életműdíját

Olyan épületek fűződnek a néhai építész nevéhez, mint Brazília első modern művészeti múzeuma és a Casa de Vidro.

Hirdetés