Cikkünk a 203-as, 2025/7-es lapszámunkból közöljük.
Ha a szertelenséget kívánnánk a napi működés fegyelmezett, alázatos szolgálatának igájába kényszeríteni, a design világában elsőként Karim Rashidhoz fordulnánk tanácsért. Ez jutott eszünkbe elsőként Magyarország egyetlen lakberendezési bevásárlóközpontjának újjávarázsolt tereit járva.
Rashid formai bátorsága, színkezelése a szabadság és a merészség maga, honleányi büszkeségünket legyezgetve nemegyszer idézi emlékezetünkbe Keserü Ilona vibráló színhasználatát, lírai absztrakcióinak dinamikus alakzatait. Az absztrakt geometrikus formáinak rendkívüli intenzitása bátran merít a '70-'80-as évek meghökkentő designjából, és talán nem túlzás kijelenteni, hogy igazán csak most talált egymásra a megidézett korszak bővérűsége a XXI. század első negyedének felkavaró sokarcúságával. Nem tudjuk nem észrevenni azt a rendkívül gazdag kulturális utalásrendszert, amely szövetszinten hatja át Karim Rashid vízióit: itt és most csak két ikonikus rajz- és animációs filmre, a Sárga tengeralattjáróra, valamint Jankovics Marcell vizuális csúcsteljesítményére, a János vitézre szeretnénk utalni.

„Egy tárgynak az érzelmekre kell hatnia, meg kell emelnie az érzelmek szintjét, és életünk élvezetes részévé kell válnia. Minden dolognak, ami körülvesz minket, jelentéssel kell bírnia. Egy jó design olyan, mint egy dal, amely sok lelket megérint. A MaxCity eseteben az egész koncepciót az emberek mozgása inspirálta – ez határozta meg a padló és a világítás formáit és színeit. Ipari formatervező vagyok, de egy multidiszciplináris gyakorlatot építettem fel. Mint a Bauhaus vagy az olasz tervezők a '60–'70-es évekből, én is szabadon mozgok a különböző léptékek és területek között.

Mindenfélét tervezek a tárgyaktól az épületekig, mert az élet sem osztható fel részekre. A MaxCityben is ezek keverednek: újraterveztük a belső tereket, és konkrét tárgyakat is, mint például a vizes helyiségek egyedi mosdóit, tükreit” – foglalta össze a tervezés alapjait Karim Rashid, aki a MaxCity tulajdonosainak felkérésére – a helyszín megtekintése után – azonnal igent mondott. A tervezést egy merész központi gondolat köré szervezte: ez az adottságként megtapasztalt téri struktúrák kötöttségektől való megszabadítását, valamint azok lendületbe hozását jelenti.
A mára erősen megkopott fogalom, a flow a MaxCityben újra régi fényében ragyog.

Az áramlás nem csupán vizuális értelemben tapasztalható meg, de a téri struktúra eddig elrejtett dinamikája szabadul meg láncaitól a markáns színek, formák és a csalafinta design-elemek használatával. Mozgásba jön és mozgásba hozza a látogatót is, akit színek, formák és fények rafinált kavalkádja hajt újabb és újabb felfedezések felé. A megcélzott érzékszervek közül minimum kettőt, a látást és a tapintást biztosan támogatja a HelloWood kreatívjai által adaptált masterplan.

A falfelületek és a pillérek világosabbak lettek, a nagy átlátások kitágították az amúgy sem kuporian használt tereket. Meghökkentő formájú, ám roppant praktikus, csalogató bútorok és világítótestek kísérik felfedezőútján a vásárlót, ahogy az irányfények, a más és más színű ledlámpa-csíkok sem csupán a tájékozódást segítik. (Zárójelben, érdekességként szükségesnek tartjuk megemlíteni, hogy a színes irányfényeket eredetileg a padlóba tervezték ültetni, végül – praktikus okokból –, 180 fokkal elforgatva a terveket, kerültek a nyitott födém alá.)

Karim Rashid a fizikalitás, a tárgyak megszállottja. Foltokból hatást, színekből érzelmeket, formákból hangulatokat épít. Onnan merít, ami mindenkinek a rendelkezésére áll, a fizikai világból, de az építőelemekből rajta kívül csak nagyon kevesen tudnak ilyen karakteres, megkülönböztethetetlen kulisszát létrehozni. Ez a fantázia szupremáciája.
A nyelv például – ha Karim Rashid munkásságát kell szavakkal körülírni – észrevehetően gyakorta csak fut az események után. Meggyőződésünk, hogy ennél nagyobb elismerés kevés létezik.
Tervezés: 2024
Kivitelezés: 2025
Design: Karim Rashid
Kivitelezés: Hello Wood Zrt.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.


