A kör bezárul

Rigoletto minimalista díszletben.

Az asszony ingatag – énekli a mantovai herceg, és az élet őt igazolja. A Rigoletto meséje a görög sorstragédiákhoz hasonlóan teljesíti be a végzetet, melyet magunkban hordunk, talán születésünktől fogva. Pierre Yovanovitch designer díszlete Verdi operájához a Theater Basel színpadán minimalista módon, körpályán mozgó, egyre szűkülő héjakkal ábrázolja a sorsába zárt ember kikerülhetetlen végzetét.
 

 

Az eddig főként lakások és bútorok tervezésében jeleskedő francia designer, Pierre Yovanovitch számára a baseli színház felkérése élete álmának beteljesülését jelentette. A művész már 2021-ben egy interjúban azt nyilatkozta, nagyon szeretne egyszer operához színpadképet alkotni, olyat, amely a szereplők jellemének és a zenének a legmélyebb lényegét fejezi ki. A Vincent Huguet rendezésében 2023 januárjában bemutatott előadás minimalista díszlete tökéletesen kielégíti ezt az elvárást.

A színpadon külső oldalukon kék, belül vörösre festett hengerpalásokból különböző ívek mentén kivágott héjak mozognak, amelyek 360 fokban körbe tudnak fordulni. Ahogy halad előre a cselekmény – a megalázott, kicsúfolt apa tragikus kudarcba fulladó bosszúja elcsábított lányáért – úgy zárulnak a héjak egyre szorosabbra a szereplők körül. A mozgó geometrikus díszlet tökéletesen kifejezi, sőt, erősíti a történet pszichológiai komplexitását. 
 


Hatalom, kiszolgáltatottság, naivitás és bosszú, de a romantika és a szilaj életöröm is mind megtalálja a helyét a három egyszerű forma alkotta térben, ahogy Verdi muzsikájában is. A tér és a zene egyaránt kompakt, teljes egész, erőteljes elemekbe sűrítve. Yovanovich díszletében az alapszínek és alapvető formák aránya adja az egyszerűségében is erős drámai közeget, amit a megvilágítás tovább erősít. A designer a bútorokat, többek közt  akör alakú piros asztalt is maga tervezte.

„A díszletet azokkal a formákkal alkottam meg, amit a belsőépítészet során is használok. A színpadkép többek között a múló időt szimbolizálja, és legfőképp azt, hogy mit teszünk az életünkkel, és mit tesz az velünk” – mondja Yovanovich.

 

Az előadás a Theater Basel színpadán 2023. június 21-ig megtekinthető.

 

Forrás: yellowtrace

 

Pierre Yovanovitch | Web | Facebook | Instagram

 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Megszállott határfeszegetés és racionalizáció

Megszállott határfeszegetés és racionalizáció

Interjú Hevesi Annabellával, az I O line and round tervezőjével!

Az építészet környezetszennyezés?

Az építészet környezetszennyezés?

Zoboki Gáborral indul a MÉSZ és a Madaz podcastje.

Aranyat ért a MOME Campus épületegyüttese

Aranyat ért a MOME Campus épületegyüttese

Az A’Design Award versenyének Golden Award díját hozta el.

Hirdetés