Cikkünk a Deco bookazin 2025/1-es lapszámából közöljül.
Nehéz ügy. Az embernek összeszorul a gyomra, ha a Király u. 40. szám alatti épületbe kell mennie. Hiszen tudjuk, melyik épületről van szó. Él még bennünk az emlék, miként történt itt meg a műemlékvédelem és az ingatlanfejlesztés közti érdekütközés leghitványabb zuhanása. Még él bennünk Perczel Anna és az Óvás! Egyesület emléke, melynek sikerült területi védelmet kiküzdenie a régi zsidónegyedre. Ők a hírhedt, első formájában Hild József tervezte 40-es szám bontásának folyamatát is eleinte meg tudták állítani, de végső sorsától megmenteni nem. A kulissza-homlokzat végül az 1840-es évek stílusát adja most vissza, de ami a kulissza mögött újépítésű társasházként folytatódik, abban nincs köszönet.
A Király utcára nyíló, nyomokban még eredetit is tartalmazó földszinti traktusban viszont nemrég egy új kávézó nyílt, amely ezzel a terhes múlttal talán nem is szembesült. Vagy ha igen, akkor a múlt sebeit inkább feledni és picit gyógyítani igyekezne. Az % Arabica néven futó kávézó-lánc 2014-ben alakult, hazája pedig Kiotó. A kínálat letisztult, egyszerű és így a minőségre megy minden fókusz. A seattle-i Slayer kávéfőzőjével dolgoznak, de helyben pörkölnek is, ráadásul tíz különleges babfajtából.

A design a francia Ciguë tervezőiroda munkája (honosító pedig az URBA), mint a világ többi % Arabica egységénél is. A kávéasztalkák, a pult- és a falbrukolat, valamint a székek hófehérben úsznak, ezt egészítik ki natúrfa elemek. Külön megemlítendő, hogy végre a gépészet csöveit is legalább a fehér designhoz és egy igényesebb formavilághoz igazították. Modernista, íves formákat látunk a berendezéseknél, a pult feletti lámpa pedig külön érdekes: amolyan áramvonalas stílusú olasz csoda. A Viabuzzino által készített, de a Ciguë tervei alapján született tisoffio darab csüng a rendelésünk fölött.
Ha szabad, letudnék itt valami zavarbaejtőt is. A hely design-sztoriból megemlítendő eleme, hogy a TOTO reterátjaival lehet itt dolgunk. Az intelligens wc-k joga ugye a japánoknál van, és a piacot jelenleg ez a majd’ 100 éves márka uralja. Az ára is és a technológiája is a csúcson van, ám így egy kicsit kontrasztos, hogy a mosdó helyiség többi részére, ottjártamkor úgy tűnt, nem annyira fordítanak figyelmet.

Visszatérve a belsőépítészetre, a hófehér idézetek a kompozit falazat csupasz látványába illeszkednek, de anyaghasználatban a főszerep a kerámiaburkolatoké és a körpadé, amin szépen feltűnik a Zsolnay logó is a % Arabicáé mellett. Nincs magyar ember, aki ne várná a Zsolnay reneszánszát, az efféle meglepő feltűnések egy kortárs enteriőrben pedig jó lépések mindehhez. A gyár a 19. és a 20. század elejének csúcsműveit, de a hétköznapok enteriőrjeit is ugyanúgy meghatározta. Kellenek az ilyen cameók, friss szemléletű szereplések egy vagány jövőhöz. A tervezőktől ez egy nagyon szimpatikus lépés volt, és ha már a kávézónak otthont adó ház nem az örökség tiszteletéről tanúskodik, a japán attitűdhöz méltóan legalább ez a kávézó nyújt udvarias kezet egy bizonyos örökségünk felé.
További képek a cikk végén található galériában!
Octogon Deco Magazinunk a készlet erejéig az alábbi árusítóhelyeken kapható.


