Érzelmet kelteni a befogadóban

Insight sorozatunkban az OCTOGONnak (is) dolgozó építészeti fotósok vallanak a szakmához fűződő viszonyukról. Ezúttal Batár Zsolt válaszolt kérdéseinkre.

 

Mi terelt az építészeti / belsőépítészeti fotózás irányába? 

Egy személyes találkozás, ismeretség kapcsán sodródtam az építészeti fotográfiába. Fényképésznek és fotóriporternek tanultam Debrecenben, ahol születtem. Később Budapestre költöztem „szerencsét próbálni”, mint reklám- és divatfotográfus, majd dolgoztam az Aradi utcai fotólaborban. Itt találkoztam Polgár Attila fémműves-fotóssal, későbbi barátommal, aki akkor Finta Józsefnek dolgozott a Westend akkor elkészült új épületén. Volt egy kamerám, amit oly módon kért kölcsön, hogy én is menjek vele. Így kezdődött a tíz éves együtt fotózás mindenféle épületeken az országban, néha külföldön. Azóta Attila már nincs velünk, de képei, látásmódja bennem tovább él. 


Amikor ma mobillal a kezében és az Instagram révén mindenki fotóssá válhat, mi a profi fotózás szerepe? Hol és miben különül ma el az amatőr és a professzionális fényképezés? Milyen speciális feltételek és készségek szükségesek az építészeti fotográfiához?

Rengeteg-rengeteg szép fotó készül, kerül fel a világhálóra naponta. Igen, sokkal nagyobb a verseny ma, mint amikor filmmel és csak műszaki kamerával tudtam elvégezni egy feladatot. A technológia a profi kategóriában is rettenetesen fejlődik. Alapvetően azt gondolom, egy kép ereje a hangulatában rejlik. Hogy azt milyen módon, hogyan tudom létrehozni, valamiféle érzelmet a befogadóban kelteni – az lesz a kép egyedisége, sajátja, a rajta szereplő motívum ismertetője. A másik oldalról közelítve: döntő, hogy a megrendelő kap-e pluszt, látja-e a számára egyedi tartalommal létrejött fényképet, és ezért hajlandó és lehetőségei megengedik-e, hogy profi szakemberrel dolgoztasson, olyannal, akinek a képi megközelítése közel áll hozzá.


Az építészeti fotó alkalmazott műfaj. Mennyire élhet a fotós a művészi szabadságával egy-egy projekt kapcsán? Mennyire, illetve hogyan szükséges együtt dolgoznia az építészekkel?

Művészi szabadság nélkül nem is hiszem, hogy igazán tartalmas kép készülhetne.

A megrendelők, az építész megrendelők különösen szeretik, törekednek az egyediségre. Azt gondolom, várják is, hogy valami olyan plusz kerüljön a fotóra, ami a fényképész sajátja. Számomra könnyű az építészekkel együtt dolgozni. Sokat segít egy feladat kapcsán, mikor megismerem az alkotási folyamatukat, miként és hogyan kommunikálnak az egyes épületeikkel. Így nem csak a fények, színek, formák, kontrasztok kerülnek a képre, hanem létrejön egy közös halmaz egy fotó formájában.


És egy bónusz-kérdés: hogyan látod az építészeti, vagy akár a tágabb értelemben vett fotográfia jövőjét?

A jövőt csak elképzelni tudom. Ezt nem teszem, inkább a jelen pillanatra próbálok figyelni. Azt látom, életünk minden terén egy gyorsuló, teljesítményre orientált vágányon haladunk. A festészet sem halt ki, talán a klasszikus fotográfia is tovább él majd, mint érzelmeinket, állapotunkat megjeleníteni képes alkotás. 


 

Batár Zsolt | Web

 


Batár Zsolt válogatott fotói a képgalériánkban!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy (-három?) kép | Páricsy Zoltán

Egy (-három?) kép | Páricsy Zoltán

Építészek az építészeti fotóról

Insight_ Az építészeti fotó a fotósok szemével: Dömölky Dániel

Insight_ Az építészeti fotó a fotósok szemével: Dömölky Dániel

Alázattal, magas színvonalon – az épített látványon túli jelentések

Hirdetés