Hirdetés

A Közvágóhíd és a Nádorkert után megindul a Déli Körvasút harmadik új megállójának építészeti tervezése is.

Hirdetés

A népligeti vasútállomás az egyik legfontosabb átszállópont lesz a Déli Körvasúton közlekedő elővárosi vonatok utasai számára, akár a dél-budai, akár a kelet-pesti agglomeráció irányából érkeznek, itt lehet ugyanis elérni az M3-as metró Ecseri út állomását. 

A Kormány döntése szerint a Népliget sarkában létesítendő vasútállomás legfőbb funkciója az lesz, hogy a Tatabánya, Székesfehérvár, Pusztaszabolcs vagy éppen Gyömrő, Pécel irányából érkező elővárosi vonatok utasai elérhessék az M3-as metrót az Ecseri úti állomáson vagy a népligeti Volánbusz-pályaudvart, illetve a Népliget térségéből közvetlen kapcsolat nyíljon a vonatok elővárosi célpontjai felé vagy a jövőben akár vonattal a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. Az Üllői út feletti vasúti hídtól keleti irányba, a Népliget zöld tömbje mellett húzódó peronokról a közeli lakótelepek, irodaházak, a 3-as villamos és az épülő új kézilabda-csarnok is megközelíthető lesznek és új bejárat nyílik délről a Népligetbe. Az előzetes terveket a Budapest Fejlesztési Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. három építészirodától (Építész Stúdió, a Bright Field Studios és a Sporaarchitects) is bekérte, ezek közül választották ki a győztes tervet. A döntés értelmében a Főmterv Zrt., mint a vasútvonal ezen szakaszának tervezője irányításával a Paragram Stúdió és a Sporaarchitects építészirodák tervezik meg az új budapesti vasúti megállót.

A most kezdődő építészeti tervezés során igényesen kell megoldani a helyszín adottságaiból következő kihívást és a védett, kényelmes átszállási útvonalat biztosítani a vasút és a metróállomás között az utasoknak. A cél, hogy minél rövidebben, minél kellemesebb körülmények között, egy fedett sétányon tudjanak átszállni vonatról metróra az utasok.

Ezt szolgálja, hogy az M3-as metró felújítása során az Ecseri út állomásnak készül egy új kijárata a belvároshoz közelebbi végén az Üllői úti mentén, és a vasúti megálló elhelyezése is erre keresi a megoldást: a peronok az Üllői úttól északkeletre helyezkednek el, északkeleti végükről közelíthető meg a metróhoz és a 3-as villamoshoz vezető sétány, és itt lesz a helyi buszok megállója is. Ez a kapcsolat kiszolgálja a Bihari utcai és a József Attila lakótelepeket is. A sétány folytatása a vasút túloldalán egyben a Népliget új, déli kapuja is lesz. Ugyanakkor a peronok másik, délnyugati végén is lesz lejárat, erre lehet eljutni majd az új, sportcsarnokba és a Népliget melletti buszpályaudvarhoz.

A Déli Körvasút bővítése az utóbbi száz év legjelentősebb fővárosi vasúti fejlesztése, mely során új átszállási pontokat is létre hoznak, ezzel nemcsak a város és elővárosok közötti, de a Budapesten belüli összeköttetéseket is erősítve. A Közvágóhídnál és Újbudán, a Nádorkertnél létesítendő megállók engedélyezési tervei már elkészültek, a Népliget állomás tervei a most elfogadott építészeti koncepció szerint készülhetnek el 2021 során.

A Déli Körvasút három új megállója városi léptékű, egyedi építészeti karakterű állomásként jelenik majd meg környezetében, időjárás elleni védelemmel, szolgáltatásokkal, akadálymentes megközelítési útvonalakkal és rendezett előterekkel. A budai oldalon, az Infoparknál létesülő Nádorkert megálló a rohamosan fejlődő városrészt szolgálja ki, itt lehet majd átszállni a rakparton meghosszabbítandó budai fonódó villamosra is. A leendő Közvágóhíd megálló a környező irodai és lakózónák kiszolgálásán túl a villamosokkal és a H6-os és H7-es hévekkel, vagyis a távlati M5-ös metróval hoz létre átszállási kapcsolatot.

A vasúti híd rekonstrukciója (Fotó:delikorvasut.hu)

A Déli Körvasút fejlesztése a Déli összekötő vasúti híd átépítésével kezdődött a NIF Zrt. beruházásában. A régi két felszerkezet helyett három teljesen új épül 425 tonnás acélszerkezeti elemek beemelésével a Dunáról. Az első hídszerkezet már több mint félig elkészült. A vasúti pálya bővítése, a három új megálló, valamint egy Ferencváros állomás kapacitását növelő projekt tervezési fázisnál tart, részben már kivitelezési tender is folyik. A ferencvárosi kapacitásbővítés keretében a délről érkező sínek felett készül egy vasúti híd, hogy a kelet-nyugati elővárosi vonatforgalom külön szintben keresztezze a délről Budára tartó szerelvényeket, elsősorban tehervonatokat.

A továbbtervezésre kiválasztott tervek mellett a másik két iroda pályaművét is hamarosan közzé teszik a www.delikorvasut.hu weboldalon.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Zöldterületek is megújulnak a Déli körvasút fejlesztésével

Zöldterületek is megújulnak a Déli körvasút fejlesztésével

Kerékpárral és gyalogosan is bejárható zöldfolyosó jön létre a Budaörsi úttól egészen a Dunáig.

Körvonalazódnak a Népliget mögötti sportcsarnok tervei

Körvonalazódnak a Népliget mögötti sportcsarnok tervei

A Középülettervező Zrt. tervezi a 2022-es férfi kézilabda Európa-bajnokság megrendezéséhez szükséges budapesti sportcsarnokot. A barnamezős beruházás Ferencváros egy évek óta elhagyatott területén jön létre.

Hulladék helyett modern gobelin

Hulladék helyett modern gobelin

Erik Jensen eldobott billentyűzeteket gyűjt össze, kihalássza belőlük, amit már újrahasznosítani sem szoktak, megtisztítja, és képeket készít belőlük.

Hirdetés