Király Adrienn (MOME Formatervező Tanszék) diplomamunkája.

Hirdetés

BObO néven dolgozott ki babaházat Király Adrienn, a MOME Formatervező Tanszékén elkészített diplomamunkájaként. A koncepció fő célja teret adni a gyerekeknek az önálló mesealkotásra, és segíteni az absztrakt gondolkodásuk fejlesztését.

A „szabad játék” a gyerekek számára a világ megismerését és nemcsak fizikai, de mentális készségeik fejlesztését is segíti. Akkor beszélünk szabad játékról, ha az nem valamilyen jutalom, dicséret, győzelem eléréséért folyik, azaz nem célorientált a cselekvés; a játék csupán a tevékenység öröméért zajlik.

A BObO három részben kínál keretet az ilyen szabad játékhoz. Ez a hármas tagoltság, ami a kisbútor szerkezetében is megjelenik, a mesékből is jól ismert mágikus hármas számra utal.

A babaház vagy bábszínház analógiáját követő, díszletszerű elem adja a történetek helyszínét. Bútorszerűségéből adódóan a gyerekszoba állandó részét képezi, mindig elöl van a térben, így lehetővé tesz egyfajta spontaneitást a játékban.

Ehhez a térhez tartozó kis bábuk adják a történetek szereplőit. A figurák szintén absztrakt alakok, melyek anyaghasználatukkal, felületeikkel a gyerekek érzékszerveire is hathatnak, és a mesékben jellemzően előforduló szerepkörök inspirálták formáikat. 

Azáltal, hogy a díszlet nem konkrét helyszíneket ábrázol, és hogy a hozzátartozó bábok sem felismerhető lények, hanem mind valamilyen hangulatot hívnak elő, végtelen adaptációra adnak lehetőséget, aminek csak a fantázia szab határt.

A jelenleg online elérhető – folyamatosan bővülő – mesetár teszi teljessé a játékélményt, ahol a BObO hoz íródott történetek kedvcsinálóként, inspirációként olvashatóak. A mesék között olyan is található, amely a gyerekek által költött befejezésre vár.
A mesetár itt érhető el.

Az óvodás és kisiskolás korú gyerekek világmegértését a játék mellett a mesélés segíti leginkább. Játék közben cselekvéses úton dolgozzák fel a szerzett tapasztalataikat, mesehallgatáskor és költéskor pedig verbalizálják ezeket a benyomásokat, és saját érzelmeiket. Ennek során a nyelvhasználatuk is fejlődik, egyre választékosabban képesek kommunikálni és kifejezni magukat.

A gyerekek beszédbeli készségei úgy fejlődnek a legintenzívebben, ha érdeklődésükhöz, és érzelmeikhez közel álló témát fogalmaznak meg. Erre pedig kiválóan alkalmas a mesék világa a bábozás, és a történetalkotás.

„Fontos és sokrétű területnek tartom a gyerekek világát, és foglalkoztat a kérdés, hogy tervezői eszközökkel hogyan és milyen értéket tudok nyújtani számukra, miként segíthetem a fantáziájuk és szabad, önálló gondolkodásuk fejlesztését – írja Adrienn. – A BObO is ezzel a szándékkal jött létre: hogy egy éppen felnövekvő generációnak platformot biztosítson a fejlődéséhez, hogy önálló véleményt megformálni képes, empatikus, kreatív felnőtté váljanak.”

(Témavezető: Pais Panni, Látványtervek: Király Adrienn, Mesék: Szalai Bence)




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Magyar grafikus is díjat nyert az osztrák Joseph Binder Awardon könyvillusztráció kategóriában

Magyar grafikus is díjat nyert az osztrák Joseph Binder Awardon könyvillusztráció kategóriában

A nyertes alkotásokat a Joseph Binder Award Exhibition keretében a bécsi designforumon, a MuseumsQuartierben lehet megtekinteni, mutatjuk a részleteket.

Stefan Lengyelről adtak ki könyvet

Stefan Lengyelről adtak ki könyvet

Európa egyik legnagyobb hatású ipari formatervezőjéről adott ki könyvet a MOME.

Fi-luxGeneratív lámpatervezés – Kovács József munkája

Fi-luxGeneratív lámpatervezés – Kovács József munkája

MOME Diploma 2024 sorozatunkban végzősök munkáit mutatjuk be. A projektet a tervező leírásával közöljük.

Hirdetés